Kelloköynnös, Cobaea scandens

Minulla oli itämässä 4kpl. Joista vain yksi iti ja sen istustin jo isompaan turveruukkuun. Ajattelin, että eiköhän yksi saa sitten riittää..Eilen sitten ulkoilutin taimia lavaan ja kun toin niitä tarjottimella illalla sisälle niin kolme läjähti maahan ja tietty väärinpäin. Arvatkaa vaan oliko yksi juuri tuo ainokainen kelloköynnössurullinen

Tulipahan latvottua...mutta niin juuresta. Iskin kuitenkin irronneen latvan multaan. Saas nähdä. Vieläkö ehdin muuten idättämään uudet siemenet?

-the Tumpelo-

Kelloköynnös on osoittautunut hyvin oikuttelevaksi ainakin minulla: eri yrityksistä, kaupan ja pentin väen siemenistä vain murto-osa (tyyliin 1:10) itänyt.  Olen kokeillut myös eri lähestymistapoja, esiliotus, liman poisto ja lisäliotus, erityinen lämpohoito, valohoito, jne.  Ehkä joku suggestopedinen shiatsuhoito on jäänyt uupumaan.....  Nyt varjelen 2 ja puolta taimea (ja silmäilen moittivasti noin 15 itämätöntä taimipurkkia   E:I  )

Ahaa, eli muillakin on siis vastaava, ettei meinaa itää! Ehkä saan ihkun viherkasvin, jos vielä yritän idättää LISÄÄ siemeniä?!Kukista kai nyt taitaa jo olla turha haaveilla?Vai onko se kukkiminenkin sit tuuristaan kiinni...

Tuurista se taitaa kuitenkin olla kiinni. Itse olen ihan onneton näissä kevätkylvöissä, mutta jostain syystä kelloköynnöksissä olen nyt onnistunut. Kaikki siemenet itivät, ja latvonutkin olen jo melko varhaisessa vaiheessa, ja sekin onnistui hyvin. Rohkeasti vaan-naps! Ja en liottanut siemeniä, laitoin kolmeen eri purkkiin jokaiseen yhden siemenen, tökkäsin summamutikassa märkään multaan. Kaksi siis iti nopeasti, mutta yksi ihan älyttömän myöhään vasta sitten kun en enää edes odottanut sitä.

Mulla iti 1 valkoisen kelloköynnöksen siemen ja n. 20:stä violetista ei yksikäänvihainen.

Mulla on itänyt 4/5 niistä joita sain joltain teiltä.(En millään jaksa muistaa kuka se oli). Kaupasta olen ostanut kaksi pussia siemeniä ja niistä näyttäisi yksi ainut osoittavan elon merkkejä. Taidan vielä käydä nappaamassa jostain pussillisen ja kokeilla. Tarvin näet aika määrän köynnöksiä peittämään terasseja ulkopuolisten katseilta.

Omasta, viimekesäisestä kelloköynnöksestä napattujen siementen itävyys on ollut 100%, ostettujen valkoisten 0% . ärtynyt

Minkälaisessa paikassa säilytit siemeniä?

Oman kelloköynnöksen siemenet säilytin kylvöön asti siinä siemenpallukassaan, ja se pallukka oli huoneenlämpöisessä komerossa, jossa kaikki siemenpussukkani on.

Onko kenellään kokemusta kelloköynnöksen kasvatuksesta 3.5 litran ruukussa? Kasvaako siinä riittävän peittäväksi vai pitäisikö olla suurempi purkki?

Tarkoitus olisi viedä pari kookasta tainta tuliaiseksi ja haluaisin itse istuttaa ne lopulliseen kasvuruukkuun. Pelkään että tuttavani katkoisi ne ruukunvaihdossa, sillä homma on aika vaativa.

Itselläni on kokemusta 5-65 litran ruukuista/saaveista. 5 litraa kyllä riittää aivan hyvin, mutta onko 3.5 l jo liian pieni?

Latvoin kaksi kelloköynnöksen tainta, ja tökkäsin latvat multaan, mutta ne nuupahtivat ihan täysin.  Olisiko vesilasissa juurrutus parempi vaihtoehto? Tai mikähän meni vikaan? Multa on kyllä kosteaa.

Yritin ihan samaa, latvoin elämäni ensimmäistä kertaa kelloköynnöksen ja mustasilmäsusannan taimet, tökkäsin heti kosteaan multaa ja ne alkoivat heti lurpahtamaan. Nappasin ne kuitenkin vielä pois, ja laitoin vesilasiin, jossa vielä virkosivat. En millään muista kauanko ne siinä vesilasissa tököttivät, mutta useita päiviä kuitenkin. Päätin kokeilla uudelleen, ja kas kummaa nyt ne sitten kasvavat, vaikkei niissä mitään silminnäkyviä juuria ollutkaan.

Kesäkukka, voipi olla siinä ja siinä liian pieni ruukku mutta sitten tuli mieleen että jospa laittaisi pohjalle kunnon eväät, vaikkapa ronskisti kanankakkaa, sitten multaa ja kelloköynnös? Ja kastelua se sitten vaatisi päivittäin ja kunnolla.

Taimet kannattaa kastella kunnolla joku aika ennen, kuin aikoo latvoa. Silloin pysyvät pistokkaatkin vähän terhakkaanpina. Eikä heti paahteiseen valoon.

Temskukka, minustakin se on juuri siinä ja siinä :) Kannattaa varmasti suosiolla istuttaa suurempiin ruukkuihin. Alkulannoituskin voi olla hieman ongelmallinen, kun se alussa voi rehevöityä liiaksi ja sitten on ruukku täynnä juuria. Mahtaakohan se sitten jaksaa enää kukkia, vaikka ei se kukinta enää vaatisi typpeä.

Anu ja PaavoPuska, minä juurrutan aina kelloköynnöspistokkaat vesilasissa. Juurtuminen kestää kauan, ainakin 3-5 viikkoa vähintään. Silti se kannattaa.

Minulla oli viime kesänä kelloköynnös noin 3,5 l muovipurkissa upotettuna kukkapenkkiin. Nousi seinää pitkin katolle asti ja kukki tosi komeasti heinäkuusta  pakkasiin asti. Aion nytkin laittaa saman kokoiseen purkkiin. 

Minullakin oli toissa kesänä kelloköynnös alle 5 litran ruukussa, ja kohtuullisesti kasvoi. Kastelu ja rehevyys onkin sitten jo ongelma. Ruukkuun pääsi paistamaan aurinko, ja joka päivä oli pakko kastella, joskus kaksikin, muuten lurpottivat aina.

Nyt viime kesänä olikin (muistaakseni Sandin keksintö) iso laastipalju, ja aivan erilainen kasvu. Eikä tarvinnut ressata kastelemisella, vaikka olisi viikonlopun poissa. Liika lannoitus taitaa vähentää kukkia, vai miten se meni kelloköynnöksenkin kanssa? Minua aina vähän harmittaa, että ne upeat kukat keikkuu jossain melkein silmien ulottumattomissa liian korkealla. Jospa tänä vuonna ohjaisi jonkun taimen kasvamaan pensaiden päälle, onko joku kokeillut?

Kelloköynnökset olivat meillä viime kesänä sellaisissa hyvin syvänmallisissa ruukuissa, mutta ne eivät olleet kovin leveitä. Pohjalle laitoin 1/3 osaa ruukun tilavuudesta palanutta hevonpaskaa, päälle multaa (johon sekoitin tuhkaa) ja sitten kolme kelloköynnöstä. Ruukun halkaisija on n. 40-50 cm, syvyys 60 cm.  Kasvoivat ja kukkivat aivan simona. Kastelukaan ei ollut ongelma, sillä jostain syystä multa ei kuivunut helposti ja lurpottamista en nähnyt kertaakaan, vaikka paikka on tosi paahteinen.

Temskukka, etkö kesän aikana antanut mitään lisälannoitetta ? Olen pohtinut sitä lannoitusta, miten sen saisi sopivaksi, pitäisi saada komea rehevä köynnös, joka myös kukkisi eikä lykkäisi pelkkiä lehtiä.

Itse olen vähän holtiton, lannoitan aika reippaasti ja se näkyy turhan rehevänä lehvästönä kukkien kustannuksella, pitäisi löytää semmoinen kultainen keskitie.

En antanut mitään lisälannoitetta, kun siellä saivat nauttia muutaman litran hevonpee annoksesta jo muutenkin. Ja tuhkasta. Vointi näytti lihavalta 

Nyt on kelloköynnöstä tulemassa niin paljon että osan istutan seinuksille kukkapenkin taustalle. Suunnittelin jo etukäteen että kaivan istutuksia varten mahdollisimman syvän ojanteen, pohjalle hevonvoimaa, multaa, tuhkaa ja taimet.