Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

On muutens ihan mykistyttävän söpönen ihanuus tuo -niina-n kukka!!!

Mielenkiintoista. Näyttäis siltä, että tuon oranssin kukkien jäännöksistä tuon alemman siemenkota on alkanut turvota. Mahtaako olla joku itsepölytteinen versio…

Mulla joku hibi on tehnyt mahoja siemenkotia, jotka eivät koskaan tuleentuneet ja kun ne avasi niin ei ainuttakaan siementä sisällä.

Kyssäkaalille suurkiitos upeankokoisesta kiinarista ja myös miehelle, joka viitsi sen meille kotiin asti tuoda! :slight_smile:

Oranssi kerrottu kukassa tänään. Kun aikoinaan ostin tämän, niin pudotti kaikki nuppunsa.

Joni, tällaisia sun kintsuun tiedossa:

Minulla on myös tuollaisella kukinnolla minun keltainen…alkaa nyt pikkuhiljaa toipumaan kaupasta kotiin kiikutksesta ja alkaa nuppuja väsäämään. Kyssäkaalilta saatu punainen hörhilö tekee uutta kukkaa ja nuppua…On jo kukkinut tooosi kauan vaikkakin aina yhdellä kukalla kerrallaan. Mittaa on kohta jo 50cm ja piti tukikeppi viritellä jotta pysyy pystyssä. Kasvatan runkopuuta ja leikkaan vasta 1m korkuisena tai sinne päin jotta alkaisi haaroittumaan. Tosi nopeasti on kasvanut kunhan ensiksi kasvatteli juuria ja kotiutui meidän ilmastoon. tytön huone on talvisin viileähkö ja siinä varmaankin syy siihen että onnistuin kuin onnistuinkin talven ja ylipäätänsä pysymään hengissä vaikka on multakasvi. Välistä kerkiää nuupahtaa mutta kun annan hörpyt niin on toipunut hyvin. Nyt on tytärkin innostunut sitä hoitamaan ja sovittiin että jos aamulla nuupottaa kun verhot aukaiseen niin antaa vettä.
Kyssäkaali minkä korkuinen sinun puuna kasvava kiinari on?

Oiskohan jotain 80 cm. Ostin sen runkopuuna aikoinaan. Korkeutta ei ole paljoa tullut lisää. Kasvaa enemmän sivusuuntaan.

Ok:) Minulla korkeutta tulee ihan silmissä ja saan kohta miettiä pidempää maatumatonta tukikeppiä kun klematis tikku on taimen itsensä pituinen .

Eilen oli kauniita kiinanruusuja melko edulliseen hintaan kukkakaupassa. Huomasin siinä olevan jotain höytyvää, mutta näytti ihan siitepölyltä (jota leijaili pitkin poikin), joten uskaltauduin ostamaan. Tämä aamuna toinen nupuista oli auennut, ja ihastelin sitä lähemmin - ja huomasin auenneen kukan ja sen nuppujen olevan täynnä jotain vaaleita pieniä ötököitä!

Mä siirsin sen kiireesti syrjään toisista kukista ja nyt toisen kukkakaupan myyjän ohjeesta sumuttelin sitä tuollaisella Substralin saippuapohjaisella aineella. Mitäs veikkaatte, onko mitään tehtävissä vai heitänkö menemään? Lehdissä ei näkynyt mitään, ötökät olivat nupuissa ja höhtyvää näkyy osassa kasvia. Kasvi on itsessään terveen näköinen. Googlailun perusteella epäilen vihannespunkiksi, mutten ole varma.

vihannespunkin paras torjunta kuuma vesi, muttei niin kuuma että kädet palaa, koko kasvi tunniksi uimaan, pitäisi hävitä punkit ja niiden munat. tosin ei ole haittaa vaikka sumuttelisi vielä suihkun jälkeen raidia yms…

Kiitos, suhvi! Mä topsypuikolla ja sormin rapsuttelin kaikki näkemäni ötökät pois ja sitten uitin kasvin kokonaan kuumassa vedessä ja nyt se on ylhässä yksinäisyydessään keittiössä. Nyt ei ainakaan näy yhden yhtä örkkiä missään. Toivottavasti ei tuliskaan enää!

Kiitos Kyssäkaali! Kaunis kukka :slight_smile:

Samantapaista reikäisyyttä on myös minun kiinarissani muutamissa lehdissä, talvella ilmestyi, mutta on vain muutamissa lehdissä, eikä ole lisääntynyt. Minkäänlaisia öttiäisiä ei näy, eikä pahemmin näytä kärsivän. Olisikohan ravinnehäiriö, en ole innokas lannoittaja.

Heippa:)miksi toisissa hibiscus rosa-sinensiksissä on muodoltaan pyöreät lehdet ja toisissa tälläiset kuin linkissä? mistä voin siemeniä tilatessa tietää kummanlainen lehti kiinariin tulee??onko tämä linkissä oleva kyseinen kukka tämän niminen ollenkaan vai jokin muu? http://www.raakkila.fi/gallery/albums/Sisakukkia/Kiinanruusu2C_Hibiscus_rosa-sinensis_IMG_0067.jpg

Mikäli oikein muistan niin eri hibiskukset risteytyy suhteellisen helposti keskenään, joten veikkaisin sen vaikuttavan lehtienkin muotoon. Kiinanruusun siemeniä ei yleensäkään kovin paljon ole myynnissä ja veikkaisin että tietyn mallisilla lehdillä varustettua tuskin löytyy. Kiinanruusun kasvatus siemenestä on muutenkin arpapeliä. Samasta siemenkodasta olevatkaan eivät ole samanlaisia. “Vanhempienkin” perusteella kukan väriä voi vain arvailla.

Kiinanruusussani, kaikissa kolmessa, on lehtiin alkanut tulla keltaisia laikkuja. Ei tuollaisia pieniä pisteitä, kuten hoyabellalla vähän aikaisemmin keskustelussa, vaan isompia. Varsikin valoa vasten erottuvat hyvin ja niitä on sekä uusissa, että vanhemmissa lehdissä. Osa lehdistä myös käpristyy reunoista alaspäin. Muuten voivat mainiosti, kasvaneet kauheasti ja nuppujakin työntää. Ötököitä ei löydy, tarkkaan olen syynännyt luupin kanssa. Voiko olaa jonkin ravinteen puutos vai liikalannoitus. Käytän Substralia, millä te komeiden kiinareiden kasvattajat lannoitatte?

Kiinanruusuni kasvaa kohtalaisen mukavasti kokoa, mutta ei kuki. Olen kasvattanut sen vesilasissa juurruttamistani aluista (n. 20 cm) noin metrin korkuiseksi. Kukkiiko se vasta isompana, vai puuttuuko siltä ravinteita?

Rillari, onko se valoisalla/aurinkoisella ikkunalla? Kyllä sen kuuluis jo kukkia.
Mulla on yks siemenkasvatti kylläkin, joka on jo monta vuotta vanha, mutta koskaan ei ole vielä kukkinut.

Se on kahden ikkunan kulmassa, etelä-länsi aurinko osuu.