Ihanan raikas keltainen kukka Jadeliilan kiinanruusussa!
Eipä ole varmaan ku puolisen vuotta siitä kun en välittänyt "kaikenmaailman-värisistä" kiinareista, enkä edes aikonut välittää mokomista jalostuksen tuotteista! Edelleenkin kyllä hirvittää hirmunen jalostamisen vimma lähes asiassa kuin asiassa... No - nyt tässä kuitenkin oon, kukiltaan punaisen, vaaleanpunaisen, valkoisen, kelta(persikan?) ja oranssin kiinanruurun kanssa jo! Uskaltaisko sanoa etten sitä sinistä nyt kuitenkaan toivo! (Se vanha punainen kuitenkin ykkönen!)
Nättihän tuo on, mutta ei kyllä kuulu suosikkeihini. Erittäin laiska kukkimaan, eikä kukka kestä kuin vajaan vuorokauden. Kasvaa kyllä, mutta ei oikein tahdo haarautua ja tehdä kunnon pensasta.
Minkälaisia kokemuksia teillä on näiden kasvunsäädekiinareista otettujen pistokkaiden kanssa? Voiko niistä yleensä pistokkaita ottaa? Mietin, että jos ostaisin kasvunsäädekiinarin ja sitten siitä ottaisin varmuudeksi pistokkaita, kun se kuitenkin kuolee jossain vaiheessa…
Tuosta Lady Adelesta ja kukkien kestosta tuli mieleen, että itsellä oli aikaisemmin tavallinen kaupasta ostettu kiinari jonka kukka kesti vain päivän. Nyt tässä uudessa oranssissa kukat kestää jopa kolme päivää.
Olen ostanut kaksi uutta kiinanruusua, joiden odotan ihan kohta avaavan kukkiakin näytille. Kovasti vaan sormet syyhyäis tuonne multien kimppuun - ties mitä sieltä löytyis. Voikohan sellaisen mullanvaihdon toteuttaa vielä tänä syksynä (kunhan nuo parit kukat on nähty), että rapsisi vanhat mullat pois ja laittais uudet mullat ja ruukut? Mua epäilyttää, saanko noissa mullissa noita kevääseen pidettyä hengissä...
Tuosta Lady adelesta, että minulla se on pitkä ranka vain ja muutama hassu lehti (punkkien takia kärsinyt hieman)mutta nyt se teki pienen nupun, piti se sisälle kiikuttaa jos jaksais avata sen vielä…
Minä täällä jaksan ihmetellä vanhaa kerrattua punaista kiinanruusua - taas! " " Mun yksi kiinanruusu kun kukkii kahdenmallisia kukkia. Osa tän kasvin kukista ovat tällasia ja kukka kestää muuttumattomana noin kokonaisen viikon, ja sitten sellaisenaan lakastuu.
Sitten ilmestyy uusi kukka - mutta siitä tulee tällanen parissa päivässä, ja se kuihtuu noin vuorokaudessa:
Osaako joku kertoa miksi joskus kukka ihan kuin jää nuppuvaiheeseen ja kestää sellasena tosi kauan ja välillä taas kukka aukeaa pallomaiseksi? Mulla tämä kasvi on kenkkuillut näitä kahdenlaisia nyt lyhyellä aikaa, eikä kasvuolosuhteet mielestäni ole muuttuneet. - - Ja onko jollakin sellainen kiinanruusu, joka tekee vain ylemmän kuvan näköisiä kukkasia?
Juu, tuli lista saataville eilen klo. 20 sikäläistä aikaa eli tais olla ilta ysiltä Suomen aikaa… Työt vähän haittas, joten pääsin itse listan pariin vasta reilu tunti julkaisun jälkeen, jolloin osa oli jo loppuun myyty, etenkin “tahitilaiset”. Paljon siellä kuitenkin on herkkuja vielä jäljellä