Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 2

Samoilla hoyabellan kastelutavoilla mennään täällä. Sitten kun ken mer lurpattaa saa kaikki yhteisen kannullisen evästä. Ovat vielä niin keskenkasvuisia, että hyvin sopivat samaan parvekelaatikkoon. Yksi tyhjä kolo siellä nyt on, kun talvi vei perinteisen kerrotun keltaisen.

Saviruukut ja ruukuissa kookosta. Nuppusia kolmessa, yksi kypsyttelee siemenpallukkaa. Tuossa kastellessani viimeksi ihmettelin, että mitä ihmeen lisäaineita ne noille oikein antaa. Kuvassa alhaalta lukien toinen on ostettu kesällä 2016 ja vasta nyt alkanut oikeastaan kasvamaan ja lehtikin on muuttunut pehmeämmäksi, ei enää vaikuta muovikukalta.

Minulla on nyt säilynyt hengissä viimeksi ostamani kiinanruusu,siinä on kaikki nuput auenneet ja viimeinen kukka auki,jotain pieniä nuppuja tulossa. Mutta ne kukkineet siemenkodat verholehdillä on ihan vihreinä kasvissa kiinni,mietin nyt pitäisikö ne napsaista pois kun en usko että siemeniä tulee kun on vain yksi kiinanruusu ollut kukassa.En ole pölyttänyt sitä.
Minä olen myös saanut yhden kiinanruusun hengiltä kun siinä oli muistaakseni kirvoja ja laitoin provadotikun sen ruukkuun. Tai voihan se johtua niistä ötököistäkin. Ja yksi ei tykännyt edes suihkusta, se meni siinä.
Vanhakantaista en saa hengiltä,vaikka on se alkanut kasvamaan jo hillitymmin ja ei edes kuki, en vaihda sille multaa joka vuosi,lannoittanut kyllä olen.

Oi että kun kaunis.

Minä en muista kuka oli veljeni ystävä täällä.Veljeni kuoli aivosyöpään. Hän oli tuonut esimerkiksi matkoiltaan kukka tuliaisia. Niin hän oli antanut kiinanruusunsa kaikki, kun halusi panostaa kaktuksiin    ja panostikin. Aina hän tuli auttamaan meitä ja sisariani. Suuri oli hänen rakkautensa meihin sisariin. Tuntuu että Hänellä oli paljon tekemistä rakkaudella. Mutta ei meiltä kysytä kenen vuoro on tullut täyteen.

Minä vaihtelin veljesi kanssa kiinarin pistokkaita ja kaktuksia. Se vaan, kun ne kasvitkaan ei tahdo selvitä, vaikka kuinka haluaisi ja yritys on kova. Muutama kaktuksen pistokas on ainakin sinnitellyt, jotka toi reissulta.

Nämä aloitti

Muistaakseni Kodin Terrasta, alkuvuodesta ostettu

Hauskaa viikonloppua :slight_smile:

Jestas kun on ihana!

Piti kuvata heti kun kukka on avautumassa, on pelko että kukka putoaa ennen kuin on kokonaan auki. Uusi nimetön kiinari.

​​​

Tässä uusin.

Tytär toi äitienpäivälahjaksi.
Kuvat epäselviä, en saa aikaiseksi parempia.

Kiinanruusuja.

​​​​​

Minun kiinari on kyllä kova ryyppäämään. Aina kun tulen töistä, niin lehdet roikkuu, mutta kun annan runsaasti vettä, niin ei mene monta minuuttia, kun lehdet on taas ylhäällä. :grin:

Nuppuja ei vain vielä näy. :neutral_face:

Minun kevät-talven harharetkien osto-kiinarini teki taas kahta nuppua, mutta oli tipauttanut ne. Ei varmasti ollut kuivaksi asti päässyt. Laitoin sen tuossa välillä isompaan ruukkuunkin. Mikä ihme siinä on, että nuo nuput aina tippuu?

Sen vuoksi en pidä kiinaria kun siitä tippuu nuput. Osa ehti aina kukkaan  muta ei koskaan kaikki nuput. En osannut hoitaa, kaunis se olisi…

Minusta tuo paikka tälle osto- nupuntiputtelijalle on kohtalaisen aurinkoinen vai pitäisikö sen saada olla ihan rävähtämättömässä auringossa? silloin on suuri vaara saada kasviin punkkeja ja lehtiin polttovioitusta.

Pitääkin viedä tuo ruusunkuvatus ulos ja katsoa kuinka se siellä viihtyy ja tuleeko siellä sitten niitä kaivattuja kukkia viimeinkin?
Vanhanajan kiinarilla meni lehdet ihan pilalle ulkona, mutta tällä nykyajan ostos hybridillä on paksummat ja paljon pienemmät lehdet, se voisi kestää uloilmaa paremmin.

Kuitenkaan en minä sellaista Kiinaria kauan kattele joka ei kuki, joten kai se on sama viedä uloskin, sinnehän se päätyy jokatapauksessa ellei ala kukkimaan…

Kuten Hoya on kertonut kiinanruusu saa kuivahtaa ihan kunnolla kastelujen välissä. Samaten teen minäkin ja hyvin ovat nuput auenneet. Jatkuva kastelu ja märkänä olo ei oo hyväksi. Vähäinen valo voi minun mielestä olla suurempi haitta nuppujen tippumiseen. siksi mulla aikaisin keväällä kun valoa ei vielä ole niin saattaa joku nuppu tipahtaa.

Minun viimeksi ostamani alkoi kukittuaan valmistamaan siemeniä, meneeköhän tuossa kuinka kauan, kuukausia? Olisi ehkä pitänyt poistaa ne kukanjäänteet!