Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 2

Milloinkahan minä ostin lidlistä pari kiinaruusua? No toinen kuoli, kun vihannespunkki iski siihen, kun kannoin sen kotiin. Toinen jäi eloon ja kun syksyllä leikkasin ja alku keväällä tasotin oksat, niin sehän innostui kasvamaan ja jouduin kaivamaan isomman ruukun sille.

Lidlin kiinareissa ei ollut vihannespunkkeja, vaan minun persikassa oli ja niitä levisi aika moneen kasviin. Nyt en ole ostanut mitään kukkia kaupoista. :skull:

Latvoin jälleen versoja, koska ne ei ole tehnyt nuppuja. Ainakin pysyy kurissa.

Edell. kuvista, etenkin tuo upeat Antilles Saumon ja alla Cooperii Rose Flake ovat sellaisia, että nuita voisin minäkin  yrittää kasvattaa, jos leikkaat nuita jossain vaiheessa H.b. niin laita Yv:tä minulle? jos mitenkään olis mahdollista ja varauksissa ei ole jo vuosien jonolistaa. :kiss:

Tämä minun nykyinen ostokiinarini on pudottanut kaikki nuppunsa, vain yhden kukan se teki. Taidan luovuttaa jos tuo näyttää kuukahtamisen merkkejä.
Tosin onhan minulla noita VeriHibin taimia, mutta jos niistä jotain tulee niin niitä kasvatan niitä sitten lähinnä vain lehtien takia. Kukkimista minä en edes odota.
"Villa"Hibeistä kylvin noin viisi siementä ja ei ole tainnut yksikään siemen niistä itää. En edes muista minne olen ne kylvökset nakannut. :Whistling:

Mummelilta  saatu 11.9.2016

Hoyabella, sinulla on niin ihania kiinareita :+1:
Kateellisena katson kuviasi, siis hyvällä :grin:
Sinulla ne on ”viherhuoneessa”?
Kuvista päätellen nauttivat olostaan.
Miten paljon lämpötila vaihtelee päivästä yöhön?

Päivällä nyt voi mennä yli 30 asteen ennen kuin ehdin tuuletella, yö nyt kun päivätkin on ollut kylmiä n. 15 astetta, talvella saman verran yöt ja päivät.

Kokeilin pölyttää ristiin. Olen ennenkin kokeillut pölyttää kiinareita, ei koskaan ole onnistunut saamaan siemeniä. Katsotaan taas kuinka kauan siemenpallukat saavat olla paikoillaan. 

Jostain syystä yhtäkkiä lehdet meni veltoksi ja pudotti niitä lehtiä. Päätin tarkistaa onko multa liian märkä, joten vedin sen mullasta pois, mutta multa oli vain kostea.
Pohdin onko se saanut kylmää, kun parvekkeen ovi on myös öisin auki. Ötököitä ei ollut.:astonished:

Kyllä se risteytys hoyabella onnistuu. Tässä kevään ekojen kukkien tulokset.

Karvapalloja :slight_smile:

Ihan markettikiinareita oli molemat vanhemmat. Mamma vaaleanpunainen ja isukki se keltainen punakeskuksinen.

Nyt rupes jo kukkimaan vaikka on niin pieni. Viime talvena keltainen kuoli, onneksi olin ottanut pistokkaan ja nyt on uusi. Nuppujakin on vaikka kuinka monta

Poikkesin Sundilla. Siellä oli kukattomia kiinareita poistopöydällä euron kappale. Yhden otin, kukan väri ??? ei tietoa, nuppuja oli. Valkoisena kukkivat olivat juuri tulleet ja hinta pitkästi yli kympin. 

Minulla on pistokkaista kasvatettuja kiinanruusuja joista olen yrittänyt kehittää yksirunkoisia pikkupuita. Olen tehnyt niin, että olen antanut kasvien kasvaa reippaasti korkeutta ja sen jälkeen olen valinnut pisimmän varren rungoksi ja karsinut muut pois alhaalta.

Kasvit ovat kasvaneet ihan hyvin. Suurin on jo pari metrinen. Mutta ne ovat myös hyvin honteloita riukuja jotka eivät pysy edes kunnolla pystyssä ilman tukea. Onko antaa vinkkejä miten saisin kiinareiden rungot järeytymään? Ne ovat ihan hyvän kokoisissa ruukuissa. Onko siinä muuta tehtävissä kuin vain odottaa?

Ny se nähään, kui hyviä vihannespunkit on uimaan. Eilisestä lilluneet sadevesipaljussa. Viimeinen pesukerta, jos vielä seittiä näkyy niin poistuvat kiinareiden taivaaseen. Missään muussa ei näy, ei edes vuoripalmussa.

Kiinanruusu ei tykkää mullan- ja ruukunvaihdon yhteydestä siitä, että sen juuret paljastetaan kokonaan. 

Tämä kukki viimeksi alkukesällä toukokuussa ja sillä on koko ajan ollut niitä vihreitä siemenpallukoita,  nyt alkaa taas kukkia.

Kaunis tuo Hoyan Rose Flake on varmaan aika lähellä jotain luonnollista alkuperäislajia, minusta ne ovat kaikkein kauneimpia.
Itse otin muutama pvä: sitten sisälle market kiinarin, vein lasten kamariin siinä on valoisahko ikkuna ja huone on kuitenkin melko viileä. Ihan hurjistunut on kiinarin taimi ulkona on useita nuppuja toivottavasti ei ihan kaikkia varista.

Kylvämäni hibiscuckset eivät näkkyy kaikki kestäneet rykimättä viileää,  osa on minulla tipauttanut lusikan lautaselle, mutta toipunevat, osa ei oo yhtään miksollaankaan! vasta illalla nostin sisälle. Ulkona yöllä ollut jo -6* tosin nämä vilukissat olivat parvekkeella pahimmalta suojassa :blink:
En ole verihibeistä vielä raskinu lehti-teetä keitellä, mutta jos selviävät talvesta niin isoja ruukkuja ostettava ens kesäksi, että saan terveys-teeplantaa’shini oikein kunnolla käyntiin. :laugh:

Lannoite, Bokashi-litkua.

kiitos hoyab.! Kyllä minäkin olen kovasti unelmoinut viherhuoneesta, sitä suurta Wikigjättipottia yhä ootellessa. Olen hihkaissut puolisolle, että rakennutan siitä sitten kerralla niin super-ekomodernin kuin vain voisi ja tarpeeksi suuren, että saadaan siitä tänne pikku pitäjälle samalla soma matkailullinen nähtävyys, oma maan päällinen keidas ja ittelle tuunattua kertakaikkisen mieluisa työpaikka. Siinä olis suoritus- paineeton työ, ilman kassavirta päänsärkyä (Wikigjättipotti). Hulppea työmaa, huvia ja elämäntapaa, sen kaiken kun voisi yhdistää niin mikäpäs siinä sitte oliskaan? saahan sitä haaveilla. :cool:

Kyllä tämä plumerialta saatu kiinari on nyt innostunut kukkimaan. Kitikatilta saanut kukkii myös koko ajan.Ei silti, kukkii ne kaikki vähintään yhdellä kukalla koko ajan. Eiköhän kukkiminen pian lopu, kun viherhuoneessa lämpötila laskee yöksi viiteentoista asteeseen.
​