Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 2

Mummelilta kesällä saatu pistokas rupes kukkimaan:slight_smile: vaikka on niin pieni vielä, kuva vähän hämää. Nyt sitten varon ettei mene talven aikana niinkuin entinen. Muutkin kiinanruusut ovat nuppuja täynnä vaikka talvi on tulossa

Näin huonoa markettikiinarit tykkäs kokovartalopesusta.

Minun oli pakko laittaa kammariin patterit päälle pari viikoa sitten ja kyllä näki pian ettei Kiinanruusu pidä järin  lämpimästäkään huoneilmasta heti alkoi kuivumaan viimeinen kukintakokoinen nuppu.

Viime talvesta viisastuneena olen yrittänyt olla kastelematta liikaa. Onneksi näyttävät ihan hyviltä ainakin vielä. Samoin pelargonit, elossa vielä kaikki, vaikka onhan tässä vielä talvea jäljellä.

Kiinanruusuja oon kasvatellu vaihtelevalla menestyksellä yli kolkytvuotta. Oon tappanu niitä kylmyyteen, kuivaan huoneilmaan ja kuivuuteen, märkyyteen ja kaikkeen maholliseen. Nyt on semmonen yksilö joka tullee toimeen mun kans :smiley: se on keltakukkanen missä keskellä on tummanpunainen osa. Multaan on laitettu kolme oksaa kasvamaan kauppapuutarhalla ja yks oksa on semmonen mutantti että kasvattaa yhteen terälehteen punaisen juovan tai puolikkaan punaisen/keltasen.

No, sitten oon lukenu että pölytys on varminta eri lajikkeen pölyllä, mikä näyttää olevan melko totta. Otin tästä mutanttioksan punaisen puolen siitepölystä siveltimellä ja siirsin keltaiseen kukkaan. Tadaaaaa!!! Sain siemenen! Laitoin sen nyt suurenevan kuun aikana taikauskoisena multiin uunin päälle, mittää ei vielä näy.

Muutoin pidän yli metristä kinukkia makuuhuoneessa eteläikkunalla, altakasteluruukussa. Aina lämpimässä, lisävalossa. Huono lisävalo kyllä on mutta näkyy pärjäävän talven yli tiputtamatta kaikkia lehtiä. Ihan semmonen kasvilamppu, onko se nyt loisteputkilamppu mikä ruuvataan isolla kannalla.

Kesällä se on välillä lurpallaan paahteessa mutta VOE ETTÄ sitä kukkaloistoa punasen lannotteen avustuksella!!! Ai laav mai kinukki :smiley:

Alkuun kun ostin tämän puutarhalta, en siis mistään halpiskaupasta vaan mielestäni aika kovalla hinnalla, se koki kaikkea; viileitä öitä ulkona, nurin muksahtelut, märkää, kuivaa ja laiminlyöntiä. Oon kiitelly puutarhuria joka kevät tästä yksilöstä kuus vuotta :slight_smile:

Niijuu, mulla ei oo keskuslämmitystä vaan uunit joka huoneessa joten ikkunan luona ei välttämättä ole sitä 22 astetta. Huoneen kosteuttakin olen koittanu ylläpitää koska oma nenu kärsii kuivasta

Kääk! Ainokainen kinukin siemen on itäny :D 
Ootteko antanu jotaki erityistä siemenestä kasvatetuille vai siirtäny vaan sitte isompaan purkkiin ja hoitanu niinku valmiiksi ostettuaki? Lisävalon allehan tämä pitää kuitenki laittaa. Nyt jo jänskättää minkälaisia kukkia pukkaa hän :smiley:

Liekö sattumaa vai totta mutta kasvuunlähtö on siemenillä aina ollu parempi kun oon laittanu itämään suurenevan kuun aikana. Tosin tomaateista sitä ei enää satoaikana huomaa mikä on milloinki laitettu.

Milläköhän hiton konstilla saisin kiinarini kukkimaan…? Ikää hänellä useita vuosia. Pistokkaasta aikoinaan alkuun pantu. Kasvaa ja voi hyvin, muttei ole koskaan kukkinut. Valoa saa ihan kohtuullisesti. Jotain yleislannoiteta olen sille joskus antanut, mutta mikähän olisi hyvä lannoite neiti kiinanruusulle?

Kiitän vinkeistä! Se on lounaisikkunalla ja toisestakin ikkunasta tulee valoa huoneeseen. Näin tammikuussahan valo ei riitä vaikka veisi sen ulos :smiley: Leikannut en ole sitä vielä koskaan, mutta hoyabellan vinkistä otan nyt vaarin. Tuo Greencaren lannoite näytti googlettamisen perusteella käyttööni sopivalta lannoitteelta. Kovin isoja säkkejä tai jotain erikoislannoitteita kun ei parvekepuutarhurin kannata ostaa. Tuota voi näköjään huiskia vähän sinne sun tänne ja myös chileille :slight_smile:

Mites te ketkä ootte tehny kiinanruusun siemeniä omista kukistanne, voiko minkäänlaista ennustetta antaa tulevan kukan luonteesta? Itehän sain siemenen mutatoituneesta keltaisesta ja keltaisesta yksinkertaisesta kukasta. Molemmissa on keltaista ja punaista, joten tuskin tuota sinistä kukkaa pukkaa?

Eikä tuollaisessa kukassa tuuli toimi pölyttäjänä…

Minulla on muuten kaksi varapistokasta kasvamassa tuosta Antilles saumonista, jos ne nyt onnistuu ja tuo iso pysyy kevääseen hengissä, niin joutavat vaihtoon, jos löytyy vaihtariksi joku kiinari mitä ei minulla ole. 

Nyt hän kukkii, mummelilta saatu:smiley: Keltasessa nuppuja.

Tarviiko tuollaiselle ruoka kaupasta ostetulle nahkealehtiselle kiinanruusulle vaihtaa joka kevät multa?

Minulla on tuo (ainut) viime kevät-talvella ostamani kuivattanut paljon lehtiä talvehtiessaan viileässä, en ole lannoittanut kertaakaan koko talvena… olisko sen parempi olla jatkossakin hiukan viileämmässä huoneessa? nimittäin pelkään sen kuivuvan kokonaan jos tuon sen normi huoneen lämpöön, se ei tykännyt siitä syksylläkään ollenkaan! :blush:

Edellinen vanhanaikainen kiinari oli niin helppo (tosin ei kyllä kukkinutkaan) että olen tämän uuden ajan mutantin kanssa aivan ihmeissäni.

En vaihda joka vuosi multia mutta lannoitetta ja valoa tarvitsee kukkiakseen.

En minäkään vaihda kiinareille multuia joka vuosi. 

Nyt hän on auennut kokonaan, ensimmäisen kuvan otin kiireellä kun pelkäsin sen tippuvan ennen aikojaan.

Uusin kiinarini vääntää nuppua ihan urakalla…kuvaan sen jos aukaisee yhdenkin :slight_smile: Ostaessa siinä oli tvadin kokoinen oranssi punaisella nielulla…oli magee mutta tykkäs kyttyrää kun purkitin sen kesäkukkamultaan hetimmiten.

Isäni aikanaan kasvatti kiinareita ja ei vaihtanut joka vuosi purkkia mutta lisäsi multaa… hän myös leikkasi ne marraskuussa ja pisti viileään vaatehuoneeseen2 kuukaudeksi …teki niille sanomalehdestä sellaiset hatut päälle.
Sitten valoon ja lannoitukseen ikkunalle niin johan alkoi kukinta…ihmettelin tätä tapaa enkä itse sitä matki ehkä siksi mun kiinarit kuoleekin eikä kasva 2 metriksiksi kuten faijalla… Rungotkin sellasia lapsen ranteen paksuisia… ei minulla vaan niin kauan kiinari elä…

KIINARINI KUKKA….

Tämä nimetön persikan oranssi punaisella nielulla on upea…kukkaa pukkaa ja kun vartta on vain 20 cm niin tuollaiset teevadin kokoiset kukat näyttää niin hienoilta. Yksi päivä jokaisessa kolmessa oksassa oli kukka samaan aikaan… 2-3 vrk kukkii kämpän kuumimmalla ikkunalla. Mietoa lantavettä annan kerran viikkoon ja suihkaan joka päivä ja normi vettä lirauksen joka toinen vrk…tykkää näköjään. Normi oloissa kiinarit mulla kuolee kun reissataan paljon mutta korona aikaan voin pitää huolta.