Kiivi (Kiiviköynnös, Kiinankarviainen), Actinidia deliciosa

Onko se siis tämä minikiwi eli kiinanlaikkuköynnös A kolomikta? Jos on, niin selviää talvesta.

Tatti, näin juuri eilen sakralla (viestikin sivu-pari sitten) 2 kpl ulkona talvehtinutta kiiviä  Komeita olivat!
Minäkin sain 2 kiivivauvaa, ensimmäistä kertaa koetan kasvattaa kiiviä. Sakralle

Emu, ei o, ihan kaupan kiivin siemenistä

Kaupan kiivistä nämä on kasvatettu ja talvehtivat, luulin jo menetetyiksi kun sen verran myöhään nousivat keväällä kasvuun, mutta siellä ne nyt kasvavat. Paikka on suojaisa ja kattolumi pudotetaan vielä päälle. Ei nuo varmaan kovin nopeast kiipeile. Satoa en odottele .
Keväällä kylvin uusia lapsosia, joista muutama kulkeutui nyt Eltsulle kokeiluun .

minä hautasin viime syksynä osan omista kiiveistäni lehtikasaan. kyllä ne sieltä lähtivät kasvuun, mutta vartta olivat palelluttaneet aika paljon. hitaita ovat kasvuun lähtöön jos ovat taivas alla koko kesän, että suosittelisin kasvattamaan vaikka kasvihuoneessa kesät. parhaan tuloksen sain kun taimet olivat sisällä n. 7-15 asteessa talven, niitä joutu kastelemaan aika usein, siitä huolimatta ne pudotti lehtensä talvella. pitääpä laittaa kuvia niistä kun ovat villiintyneet kasvaan kovasti.

talven sisällä viihtyneet kiivini ovat jo isoja, n. 130cm.

ulkona olleet eivät ole kovin isoja, isoin niistä on 15cm

Vihdoinkin oli keltaisia kiivejä kaupassa. Pakko oli ostaa, ja uusi kokeilu aloittaa. Vihreät kasvavat hitaasti, mutta varmasti.

Mistä kaupasta löysit keltaisia?

Ei kellää oo kukkivasta kiiwistä kuvaa? Mun jenny on iso, pyrkii ulos lasvarista jo mut kukkii ei näy. Tän pitäis olla yksinään pärjäävä, ei mulle toista kiiwii ookkaan.

raipel, s-marketista

Kiitti tiedosta; olen käynyt nyt Prismat + sittarit yms, mutta tuo on jäänyt käymättä, pitääpä poiketa. Keltainen on niin kaunis kasvi.

Minä ostin keväällä ja myivät nimellä Gold ja kovalla hinnalla.

raipel, jollei löydy, voin lähettää jahka ovat itäneet isommiksi. Toistaiseksi näkyy vasta ensimmäiset “lenkit” mullan pinnalla.

Kiitti tarjouksesta! Löysin S-marketista ylikypsiä; ovat itämässä jo.

Keltainen kiivi itää, kaipaako joku sellaista kotiinsa? Itselleni riittää ihan muutama ja kymmeniä on tulossa…

Mua Rillari kiinnostaisi. Voisi olla vaikka se vaihdokki siemenistä? =)

muoks. Vaikka en aluksi mitään vaihtaria kaivannut, sorry! Hyi mua!  Muttakun… tuo kiinnostaisi…

Onnelanemäntä, tottakai se passaa. Maltatko odottaa ensi viikkoon, niin olisivat ehkä selviämiskykyisempiä (korkeutta nyt n. 5-7 mm)?

Edelleen ulkona kasvava, hitaasti mutta varmasti kiipeää johonkin…kunnes tulee talvi. Ensi keväänä näkee miten on käynyt.
Kaksi alkua olisi vielä kotia vailla, haluaako joku vihtilainen kokeilla ?

Kyllä maltan Rillari. Ihanaa, kiitos! =))

Naapuri lahjoitti mulle tällaisen kiiwivauvan…
Ikkunalautaelämä kerrostalossa on sillä nyt edessä…

Miten sakra sinä järjestät talvehtimisen?  Ja minkäikäinen taimi sinulla?