Kissa, Osa 2 (alk. 22.10.2008 ->), Suljettu

Kiitos.
Axiluria suositteli eläinlääkäri näkemättä matoa. Lähetin sinnekin kuvan sähköpostilla, saapas näkee, että tunnistaako siellä kukaan. Axilurin tiedoissa on mainittu myös heisimato. Toivottavasti tehoaa. Isäntä tuo apteekista tullessaan.

Viikon-pari Renttu on oksennellut harvakseltaan. Ehkä tuo on se syy...

Nanikka, tuon kuvan kun laittaisi jääkaapin oveen, niin onnistuisikohan laihari?! Aika kovahermoinen minä olen, että esim. mitkään hajut ei saa mua yökkimään tai raadot ym. mutta nuo elukat on jotain sellaista, että alkaa sylettämään…

Nirri myös oksensi yhtenä päivänä, joten tänään piti käydä apteekissa. Annoinkin annoksen jo kun tulin töistä. En tiedä johtuiko madoista, mutta varmuuden vuoksi pitää matokuuri antaa. Viimme kuurin annoin joskus kesäkuun alussa.

malvankukka, arvaa vaan. Mutten kyllä noin paljoo ala itteeni kiusaan.

Annoin Rentulle edellisen kuurin joskus elo-syyskuulla. Mutta ehkä se ei ollut tarpeeksi tuju. Minä kun olen kuvitellut, että Renttu on vielä ihan pieni. Käytiin vaa’alla, niin se olikin jo 5 kiloo…

Luulen jotta tuo karmea luiro on lapamato eli leveä heisimato ja siihen ei axilur auta.

Eläinlääkärin reseptillä on nykyään kuulema saatavana niskaan laitettava aine jonka omistaja itse laittaa ja sen pitäisi tehota moisiin luiroihin. Hinta kuulema jotain 10 euron paikkeilla.

Juu, kävin apteekista hakemassa droncitia (kuulemma ainut joka lapamatoon tehoaa), mutta annostus hiukka arvelutti (8*normaali) ja soitin sitten vielä eläinlääkäriin. Eläinlääkärille mennään huomenna ja sieltä saa ruiskeena, ettei tarvitse nappeja syöttää montaa.

Hei Trigona…

Minulle tuli heti mieleen, että voisiko kissasi olla allerginen jollekin ruoka-aineelle, jos teollinen ruoka kerran saa silmät huonoon kuntoon.

Meillä oli moniallerginen koira aikanaan, jolle löydettiin vain yksi sopiva ruokalaji, ja siinäkin oli muistaakseni hieman kananmunaa. Se oli allerginen mm. sian- ja naudanlihalle, kanalle ja kananmunalle, Sekä ulkoisesti luonnonkuiduille, hevosille ja mm. ihmiselle. Ja se allergialista oli aikas pitkä, en muista kaikkia vähemmän allergisoivia juttuja. Mutta allergiat saatiinkuriin, kun noi pahimmat selvitettiin.

Mutta eipä siinä mitään, jos kotiruoka ei aiheuta ongelmia ja omistaja haluaa sitä valmistaa, niin sittenhän sillä ei ole väliä, mikä sitä silmäongelmaa aiheuttaa. Meidän oli vaan pakko koiran kanssa tyytyä vähiten allergisoivaan ruokaan, koska irlanninsusikoiralle kokkaaminen vaati aikas paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja: Q

Me just vähän aikaa sitten laitettiin sitä sivelyliuosta isoille kissoille, maksoi kaksi annosta noin 20e. Onneksi kissat ovat pienikokoisia, niin yksi annos riitti yhdelle. Oli tosi helppo käyttää muuten, mutta tiheään niskakarvaan ei tahtonut millään saada sellasta jakausta, että liuos olisi mennyt kunnolla iholle.

Röllille oli helppo antaa Droncit-tabu. Syliin, suu auki ja tuikkasin pillerin sinne. Naukaisi ja nielaisi.

Hyi perä mikä otus, melkein tuli oksu. Yhhh. Ja laitapas Nanikka kuva siitä pienestä, ei ole hetkeen näkynytkään!

Q, Pumbaa on juoksutettu lääkäreillä viime vuonna melkoisesti. Silloin selvisi, että sillä on herpesvirus, joka jonkun stressin takia aktivoituu ja aiheuttaa silmätulehduksen. Tulehduksia on hoidettu vaikka kuinka monella tippakuurilla, ja joka kerta kuurin loputtua ollaan takaisin alkupisteessä. Koska vaiva uusii joka kuurin jälkeen samantien, se viruksen laukaiseva stressi on myös olemassa koko ajan. Siksipä allergiaan päädyttiin.

Pumba on ollut allergisen kissan nappuloilla, ei sanottavaa muutosta. Seuraavaksi kokeiltiin ruokayliherkän kissan nappuloita (kaikki proteiini oli pilkottu niin että elimistö ei tunnista niitä), ne helpottivat vähän. Allergiatestejäkin mietittiin, mutta en vielä ole ollut valmis maksamaan jopa kahtasataa euroa siitä, että tulokset kertovat että kissani EI ole allerginen vehnälle, kalalle, pölypunkeille jne.

Nyt kun tuo raakaravinto näyttäisi auttavan, kokeilen sitä enemmän. Vaivan aiheuttaja voi olla jokin väriaine tai säilöntäaine tai vastaava, niitähän ei luonnollisesti raakaravinnossa ole. Toivon todella että vaiva poistuisi nyt kokonaan.

joo, sitähän minä ajattelinkin, että jos vaiva pysyy kotiruoalla poissa ja sitä jaksaa valmistaa, niin on turha maksaa testeistä, joista voi juurikin selvitä, että joku lisäaine allergisoi. Meidän irlikselle tuli vaan kamala ihottuma ja äiti laitto sille sitten puuvillasen pedin, jotta on parempi, mutta toisin kävi. Ja piti tutkituttaa kun ei tiedetty mistä johtuu ja johtui niin monesta tekijästä, että olis voinu olla vaikea itsekseen selvittää. Lisäksi tuo irlis on aikas kookas koira, ettei kukaan olis sille varmaan ehtiny kokatakaan, etenkin kun oli allerginen noille edullisemmille ruoka.aineille.

Meidän irlis elikin sitten lähes kaksitoista vuotiaaksi (keski-ikä n.7), liekö johtunut terveellisestä ruokavaliosta, kun ei voinut joka ruoalla antaa makkaranpalasta, vai liekö vaan sattumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja: Q

Voi yökkö, mutta onneksi katoavat oikealla matokuurilla, apteekki kyllä kertoo oikean.

No hui mikä otuskukkuu . Madotuksen aika on kissoilla myös täälläpäin. Kahdesti vuoteen olen madottanut vaikka täällä apteekissa oltiin vakaasti sitä mieltä että sisäkissoja ei ole tarpeen madottaa. Mirrixiä annoin aikaisemmin, sitten vaihdoin Axiluriin. Noita kai pitää vaihdella ettei anna jatkuvasti vain samaa, muistan lukeneeni? Tablettina ei mene alas, jostain poskipussin syövereistä se karkuun päästyään pullautetaan sopivaan piiloon. Olen siis liottanut tabletin ja mällännyt ruutalla suuhun.

Sisäkissallakin voi tulla ravinnosta matoja mikäli saa raakaa kalaa jne.

Nuo matolääkkeet aina vähän epäilyttänyt eli käytän niitä eläimille aina harkitusti.

Tiedän tapauksia jotka joka kerta mökiltä tullessa madotti koirat ja naapuri aina kissalle antoi kerran kuussa. En tiedä oliko mitään yhteyttä, mutta heidän kissoilla karvat irtosi ja muutenkin oli turkki epäsiistin oloinen aina.

Mä luin myös jostain että niitä madon munia voi kulkeutua sisälle kengänpohjissa, ja kissa voi sitten saada niitä turkkiinsa ja nuolla elimistöönsä.

Ja semmosen ohjeen oon kanssa lukenut että sen matolääkkeen kun hieroo kissan turkkiin niin se nuolee sen pois vaikka olisi kuinka pahan makuista.

Alisha, jos tuo naapuri on JOKA kuukausi madottanut niin kait sillä voisi olla yhteyttä tuohon turkin huonokuntoisuuteen. Se että madottaa kerran pari vuoteen luulen että on enempi hyötyä kuin haittaa.

keskiviikko, 5. marraskuuta 2008 - klo 10. 18 (2 minuuttia sitten)----

Ja semmosen ohjeen oon kanssa lukenut että sen matolääkkeen kun hieroo kissan turkkiin niin se nuolee sen pois vaikka olisi kuinka pahan makuista.

Tai hieroo pois sohvaan pyörimällä kuten meillä :wink:

Siitäs saitte, varmaan kissa aatteleenaurua. Epäilin kanssa tuota turkkiin hieromista. Vois olla ovenpielet matolääkityt...kaiken muun lisäksi. Tällä hetkellähän meillä on vaan kylppäri matolääkitty samallahymyä roiskuu nääs pitkin seiniä

Myskimalva, kyllä vähintään joka kk ja varmuuden vuoksi vielä voimakas annos…

No huhhuh! oho Lievää yliampumista. Voi kissaparkaasurullinen