En minäkään varmaan ulkokissan kynsiä leikkaisi, mutta sisäkissalla tuppaavat kasvamaan turhan pitkiksi (ja neulanteräviksi...tosiaan). Meillä Elvis nauttii sekä kynsien leikkaamisesta että korvien putsaamisesta vanupuikolla - kehräys starttaa het, kun aloitan jommankumman operaation. Perversionsa kullakin, tai niin no, tekee se korvan kaivaminen itsellekin gutaa .
Meillä oli Elviksen nuoruusvuosina (muutama asunto takaperin) kiipeilypuuna makkarin nurkassa vanha omenapuun runko. Olen miettinyt, että koivusta voisi myös saada kivannäköisen.
Minä en ole koskaan edes ajatellutkaan leikkaavani kissoiltani kynsiä,vaikka kaikki on sisäkissoja.Hyvin vähän tuhoa on kuitenkin saanut kynsillä tehtyä.Onnilla on nojatuolin selkänoja,johon teroittelee kynsiä välillä,kun haluaa huomiota.Ja Hellä raapii vähän tapettia herätessään raapimapuun ylätasanteelta venytellessään seinää vasten…Harmi ei ole koskaan tehnyt mitään pahaa,vaikka omistaa kaikkein kamalimmat sapelli kynnet.Nötte taas tekee niitä pentumaisia loikkia mun selkään tai reiteen ja sitten kiipeää olkapäälle ja myös silppuaa kaikki näkemänsä kukat…mutta ei niin paljon haittaa että alkaisin tuollaisten takia kynsiä leikkelemään,saati poistamaan:) Ehkä mun laiskuutta,mutta kyllä kissalla kynnet pitää olla ja kyllä ne kuluu sisäkissallakin,kunhan on virikkeitä.Meillä on joka huoneessa matot,joita pitkin on hyvä kirmata ja ei jää kynsiin kiinni,raapimapuita pakko olla useampi kun yksi,kun aina kaikki haluaa juuri samaan aikaan teroittaa kynsiään:)
Temskukka, tuo oli kyllä omituisin vertaus mitä olen ikinä kuullut: kissan kynsien leikkaus ja pihakoivun muotoonleikkaus! Kai sinä leikkaat koirien kynnet? Entä omasi? Leikkaako muut perheenjäsenet? Yritin jo tuossa omassa kirjoituksessani kertoa miksi kynnet pitää leikata, mutta toistan vielä: Severi tarpoo mun kädet verille silkasta mielihyvästä, Sulevi ja Verneri tarttuu kynsistään kiinni eikä liene kissalle kovinkaan tuskatonta roikkua jostain runkopatjan kangasverhoilusta kynnestään?
Ja Lissu85, huomaa kyllä ettet ole koskaan edes ajatellut leikata kissojesi kynsiä. Kun onhan niillä kynnet edelleenkin, vain se terävin kärki napsaistaan pois! Kukaan ei ole puhunut sanallakaan poistamisesta, se on jopa lainvastaista Suomessa. Ei pidä sekoittaa kahta eri asiaa toisiinsa, sinäkin kai kuitenkin koirien kynsiä leikkaat? Raapimapaikkoja on täälläkin, mattoja saa myös raapia, mutta kun ne kynnet vaan kasvaa. Kuinka kamala toimenpide se omien kynsien leikkaaminen on? Eikö ihmisvauvaltakin joudu kynsiä leikkaamaan?
Täytyy myöntää että joskus täällä jutut menee pahasti yli, nyt on taas sellainen tilanne…
Ja mulla menee yli se, että pitäis leikata, kun meidän kissat napsii niitä ite pureskellen. Sohvalta löytyy palasia. Eiköhän eläinten kynsien leikkaus ole vähän eri asia kuin ihmisten. Meinaan, että ei niitä ole ihmiset keksineet leikata kuin muutaman vuosikymmenen ajan, siihen asti on luonto hoitanut. Musta on niin kummallista tää eläinten “inhimillistäminen”, miks niitten kanssa pitäis toimia kuten ihmisten kanssa???
Eläin on inhimillinen olento, joka tuntee kipua siinä missä muutkin. Nuorella, aktiivisella, ulkona riehuvalla kissalla kynnet ehkä kuluu, mutta etenkään vanhemmalla ei samalla tavoin. Nuoremmat kissat myös pureskelee kynsiään ( Misse) tai kynnen rakenteesta johtuen niistä irtoaa liuskoja itsestään. Vanha katti ei moiseen rupea ja ainakaan minä en halua, että jollain repeää koko kynsi juurineen irti, jos tulee joku takertumistilanne.
No toki nyt koirilta kynnet leikataan,kun ne kasvaa metrin viikossa…ei mun tuttava piirissä ole kukaan leikannut kissoilta kynsiä,niin siksi tuntuu asia niin vieraalta.Ja en siis mitenkään pidä huonona asiana sitä että kissoilta niitä leikataan,en tosiaan.Minä en ole vaan huomannut että kissojeni kynnet olisivat mitenkään liian pitkiksi kasvaneet,eikä eläinlääkärikään nähnyt tarpeelliseksi sitä kun kysyin,kun käytiin Harmin kans viimeks lekurissa sen kaatuilu homman takia.Ja tasan kerran olen huomannut että Onnilla on kynsi jäänyt hetkellisesti kiinni verhoon,mutta siitä on jo 5v,ehkä meidän kissoilla kynnet kuluu tarpeeksi luonnostaan.
Sori Fellow,jos jotenkin sanoin pahasti.Ja tiedän että kynsien leikkuu ja poisto on ihan eri asia.Yhden tutun kahdelta kissalta on kynnet poistettu pentuina,ja se on julmaa kissaa kohtaan,ei leikkuu.
Ja tosiaan meidän kissat narskuttelee ite kynsistään päät pois,samaten kynsituppeja.Ja mikäli kynnet kasvaa liikaa tai kissalle vaivoja niitten takia tulee,niin totta himputissa sitten niitä alan leikkaamaan.
Emo, enkös jo pariin kertaan kertonut? Mutta kerron taas, siis vanhin kissa Severi lienee liian aikaisin erotettu emostaan ja siksi tulee makoilemaan syliin ja nuolee paljasta ihoa ja sen lisäksi tarpoo tassuillaan. Jos olet nähnyt kuinka pennut tarpovat emonsa nisiä, niin voit kuvitella mitä kissa tekee. Ja koska kissa on iso, on sillä melkoisesti voimaa ja kynnet tekee ihoon pahaa jälkeä. Suojelen siis omaa nahkaani koska haluan että kissa voi herkkiä hetkiä kanssani jakaa jatkossakin, toinen vaihtoehto olisi työntää kissa pois ja sitä en halua tehdä. Ja ne kaksi muuta, ei ole kauaakaan kun Sulevi jäi kynnestään kiinni runkopatjan reunakankaaseen, sillä kun on vielä se tassutulehdusta aiheuttava autoimmuunisairaus niin tassut on normaalia aremmat. Verneri koukkukynsillään tarttui jokin aika sitten mattoon. Eli siis suojelen ihan niitä kissoja itseään siltä ettei kynnet tarttuisi mihinkään, mistä joutuvat ne repimällä irrottamaan.
Mitä pahaa siinä kynsien leikkaamisessa on? Luonnossa vapaana liikkuva kissa taatusti tylsyttää kyntensä eri tavalla kuin sisäkissa, kissa ei pure kynsiään tylsemmiksi tai lyhyemmiksi vaan irrottaa sen kynnen päällimmäisen osan jonka alta paljastuu, uusi terävä kynsi. Kynnet ei kasva kissalla samalla tavalla kuin ihmisellä, mutta mitään tuskia se kynsien leikkaaminen ei kissalle tuota kun se tehdään oikein eikä leikata hermoon saakka. Minusta kynsien leikkaaminen on ihan kissojen perushoitoa, ihan samoin kuin esim. harjaaminen. Meillä ne tehdäänkin samaan aikaan, ensin leikataan kynnet ja sitten harjataan.
Minusta Fellow sinulla on oikein hyvä syy leikata kissoiltasi kynnet,ja se on hienoa kun huolehdit hyvin kissoistasi.Ei kukaan ole sinua siitä moittinut.Jotkut meistä vaan on niin"vanhanaikaisia"että emme ole vielä ymmärtänyt että myös kissat tarvitsee kynsin leikkuun,kun sehän on vaan niinkuin koirille tehtävä homma.
Tiedän kokemuksesta että ei ole kivaa kun kissa tarpoo kynsillään rinnan päällä,Hellä osoittaa samanlailla hellyyttään(onneksi on pieni tyttö),ja silti vedän peiton siihen väliimme,että tamppaa sitä sitten ja molemmilla on kivaa,vaikkei kynsiä ole leikattukkaan.
Minä olen pari kertaa hämmästellyt sitä, kun kissa “harjaa” hampaitaan. Se valitsee risun, heinän tai harjan harjaksen ja vetelee hartaasti hampaanvälit putsiin.
Fellow, kaikilla on oikeus mielipiteisiin eikä kilpailla kuka on oikeimmassa. Tapoihini ei myöskään kuulu väittää, että muut eivät tiedä mitään ja vain minä olen oikeassa. Kerron vain mitä mieltä minä olen…tykkään, kun on montaa mielipidettä ja niistä makuasioista ja mielipiteistä keskustellaan, mutta tuomitsematta!
Olisi tosi huvittavaa, jos kissoista tykkäävät arvostelisivat toisiaan kuka tykkää oikein.
Minäkin kyllä lyhentäisin Diivan kynsiä, jos vaan hän suostuisi yhteistyöhön… Tuppaa jäämään kynsistä kiinni esim. minun puserooni ja pehmeisiin leluihin kun on kynnet hieman liian pitkät. Pitäisikin alkaa taas opettamaan Diivaa oleman hoidettavana, hammasharjaakaan ei ole kokeiltu aikoihin.
Renttu heräsi tänään 4.20. Hän kertoi sen sanomalla pehmeästi ja vienolla äänellä urr. Hän halusi, että myös minä herään, sen hän kertoi lausuhemalla urr useita kertoja. Sanojaan hän tehosti teroittamalla kynsiään alumiiniseen lattialistaan, heiluttelemalla parvisängyn tikkaita parvea vasten, näykkimällä käsivarttani, hyökkäämällä peiton alta paljastuneen käteni kimppuun, heittämällä silmälasini lattialle, raapimalla puutarhalehtien kansia. Kun mikään noista ei vielä saanut aikaiseksi muuta kuin kyllästyneitä "lopeta Renttu" -huudahduksia, Renttu päätti vaihtaa taktiikkaa: hän oli hetken hiljaa laatimassa uutta sotasuunnitelmaa.
Minä kääriydyin peittoni sisään leukaa myöden nukahtaakseni vielä hetkeksi. Renttu tuli istumaan yöpöydälleni. Siitä hän näki tilaisuutensa koittaneen. Ojensi käpälänsä ja alkoi rapsuttamaan minua pehmeällä tassulla kaulan alta. Nuku siinä sitten
Kyllä meilläkin leikataan kissaväen kynnet jotakuinkin säännöllisesti, vähän samoista syistä kuin Fellow. Ei nuo ikinä ole huonekaluja tuhonneet, mutta ihmisten kanssa eivät osaa käyttää pehmeitä tassuja, ja se tarpominen SATTUU. Eihän se kummalekaan mitään lempipuuhaa ole, mutta meilläkään asiasta ei keskustella. (Timon-vainaa kerran päätti että etpäs leikkaakaan, ja puri mojovan haavan ranteeseeni, kuin hilleri. Silloin lipsuin periaatteistani ja jätin kesken, kun ranteesta lensi veri vaikka mihin asti…)
Kun kissat raapii, se nimenomaan teroittaa kynsiä, ei tylsytä. Kynsien sivuista irtoaa ohuita liuskoja ja vähitellen alta paljastuu uusi terävä kynsi. Niitä liuskoja aina välillä löytyy milloin mistäkin, eniten taitaa olla tuolla kiipeilypuun luona.
Memuli, jaksa vielä jaksa Timon ja Pumba olivat pieninä ihan kamala vauhtikaksikko, pahin aika oli puolivuotiaista vuoden vanhoiksi. Huh heijaa. Ainuttakaan yötä en nukkunut kunnolla, hyllyiltä lensi kattilat ja pöydiltä kukkaruukut, mitä suurempi kolina sen parempi. Illat ja yöt läpeensä ne juoksivat oranssina salamana huushollin päästä päähän, pois alta risut ja männynkävyt! Silloin päätin että en IKINÄ ENÄÄ pentukissaa ota, mutta se päätös on jo alkanut unohtua
Nanikka tämmöisiä ihania silittäjiä nämä kissat on. Ja vaistovat vielä peijjoonat jos on jotain murhetta. Kissat kyllä osaa lohduttaa. Kissat on viisaita ja ymmärtävät pienestäkin.
Eilen kun lähdettiin lääkäriin, niin olivat ihan erilaisia. Ja kun tultiin kotiin hiertäminen lahkeisiin alkoi ja sen päivänen kurnutus tervehdys.
Temskukka, eihän tässä ole kyse ollutkaan kissoista tykkäämisestä vaan niiden hoitamisesta. On siellä minunkin kotikylälläni talo jossa kissoista tykätään, mutta ei niitä kukaan hoida. Ellei sitten hoitamiseksi lasketa sitä että aamu- ja iltalypsyn aikaan niille kaadetaan muutama tippa maitoa likaiseen kuppiin. Kissoja ei madoteta, ei leikata, ei rokoteta. Lisääntyvät keskenään ja tekevät sisäsiittoisia, “jäniskinttuisia” pentuja. Mutta juu, tykätään niistä. Niin paljon tykätään että annataan lisääntyä hallitsemattomasti, epämuodostuneita ei lopeteta edes pentuina kun niistä niin tykätään. Heitä olen aivan valmis arvostelemaan, koska he eivät kissojaan hoida. Pelkkä tykkääminen kun ei riitä.
Fiora, sitkeyttä vaan! Leikkaa vaikka vain yksi kynsi kerrallaan, seuraavana päivänä sitten taas yksi jne. Ja päälle silityksiä, kehuja, leikkimistä ja namia =) Kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa sujua!
Fellow, en minäkään halunnut arvostella, mutta toivon, että ei myöskään minun tapaani hoitaa kissojani arvostella. Ne on rokotettu, madotettu, leikattu, paijattu ja syötetty. Voivat hyvin.
Siiri nukkui viime yönä pitkästä aikaa minun jalkojeni päällä, ja voi kuinka mukavalta se tuntui, kun yleensä on niin arka. Pelkää mm. mun punaista toppatakkiani. Ja toisaalta on selvästi koko kissalauman pomo. Rölli tulee aina aamuyöstä mahani päälle, tunkee päänsä mun kämmenkuppiin, ja myös se leipoo kynsillään, pakko vetää peitto väliin.