Kyllä ne kissat niin paljon elämääni tuo iloa, läheisyyttä, välittämistä ja hurinaa etten ilman haluaisi olla. Vaikka kipeäksi niiden takia itsensä maksaa niin niiltä saan niin paljon sellaista mitä en pysty rahalla mittaamaan. Tuntuu kamalalta ajatella menevänsä kotiin jossa ei olisi ketään vastassa… Nyt siellä viipottaa kolme kaveria hännät pystyssä vastaan ja ne ovat oikeasti onnellisia kun menen kotiin. Varmaan siksi kun tietävät saavansa ruokaa… =)
Leikin aamuisin Rentun kanssa. Tämänaamuisessa leikissä se tuijotti minua selkä köyryssä, korvat luimussa ja silmät suurina. Ja sitten se tekee muka-hyökkäyksiä mun reiteen. Hyppää siis mun reiteeni niinkun se olisi joku suurikin vihollinen tai puu johon voi kiivetä. Pehmeällä tassulla tietty, eli hyppää poiskin saman tien, uhittelee.
Useimmiten leikitään littaa: Renttu juoksee sohvan selkänojaa edestakaisin ja minä kurkistelen nurkan takaa vuorotellen kummallakin puolen sohvaa. Hiirikiekkoa leikitään myös.
Minä haluaisin nähdä Rentun silmin mitä se silloin näkee. Olen ihan varma, että se ei näe sitä ruokkivaa ihmistä, eikä sitä jonka vieressä se öisin nukkuu, eikä sitä jota vastaan se juoksee ovelle iltapäivällä. Ehkä se näkee sen idiootin joka lähtee aamulla töihin ja jättää hänet, seurakissan, sinne koko päiväksi yksin?
Nanikka kyllä se Renttu tarvitsisi kissakaverin rinnalleen. Täyttämään suurta aukkoa, jonka jätät päiväksi kun tämä ihana leikkinne loppuu. Juu ihan totta; Renttu tarvii leikkikaverin, sellaisen pienen kissanpojan!!!
Meidän Aimo teki tänäaamuna melkoisen tempauksen; pissasi pöydällä olevaan leipäkoriin, siihen jossa Tilhi aina nukkuu. Losotteli siinä ihan muina pentuina kun keitin aamukahvia Että silleen, oltiinhan tässä nyt jo joku viikko ilman hutipisuja ja minä vallan ajattelin että pissatulehdus olisi mennyttä. Isäntä käski soittaa Loimaan kunnalliselle kun valitin että mitäs hitsiä nyt tehdään kun tuo Huittinen väittää ettei kissojen pissanäytteitä edes voi tutkia, että Vammalaan sitä kai pitäisi yrittää kun ei tuo ole normaalia että tuolleen pissitään ympäriinsä. No, Loimaan lääkäritäti ottikin Aimon pissa-asian vakavasti, ja minä pääsin kiikuttamaan pisunäytettä labraan. Saadaan nyt sitten vihdoin se bakteeriviljely, eikä tarvinut edes kinata kun ihan itse sain labralähetteeseen rastittaa sen
. Sitä joudutaan odottamaan maanantaihin mutta jos pentu näyttää viikonlopun aikana menevän kipeämmäksi niin sitten päivystävälle. Toistaiseksi se on ainakin ihan oma itsensä, poislukien siis nuo hutipissat. Olen kumminkin kovin tyytyväinen että löytyi lääkäri joka viitsii hoitaa pienempiäkin kavereita.
Ja kun laskuista puhutaan niin pissanäytteen tutkiminen maksoi 25€. Ei paha. Toki siihen sitten vielä ell-kulut päälle. On ne silti edelleen häviävän pieniä menoeriä verrattuna hevosiin. Vasta ostin neljän hevosen matolääkkeet; 115€. Eipä silti, meneehän sitä rahaa kissojenkin matolääkkeisiin etenkin kesäaikaan kun ne hiirestävät. Silloin pitää madottaa usein. Tosin sitten ei tarvitse ostaa myrkkyjä jyrsijöiden torjuntaan
Mä olen ajatellut nuo eläimistä koituvat kulut siten, että niille nyt vaan ei voi mitään. En mäkään erityisen rahoissani ole, mutta eipä mulla juuri muita kulueriä ole. En käy baareissa, en matkustele (mihinkäs sitä lähtiskään kun on neljä kissaa, yksi koira, kaksi kania ja tallillinen hevosia huollettavana), en syydä rahaa vaatteisiin, kenkiin, meikkeihin tms kun ei täällä maalla tarvitse pynttäytyä. Se on semmoinen oma valinta kun on tullut sitoneeksi itsensä kavio- ja tassuliittoihin. Se mitä tarvii, maksetaan ihmeemmin rypistelemättä ja hätätapauksia varten on Visassa reilu luottoraja. Lähinnä kylläkin hevosten klinikkakäyntejä varten, koska jos esimerkiksi kissa tarvitsisi usean tuhannen edestä eläinlääkäripalveluita, se todennäköisesti olisi jo parempi lopettaa ihan itsensäkin takia.
Minä kannustan myös nanikkaa hankkimaan Rentulle kissakaverin. Kaksi kissaa menee lähes samoilla hoidoilla kuin yksikin, ja sitten niillä on koko ajan seuraa. Sitäpaitsi, mikään ei ole niin söpöä kuin kaksi tai kolme kisua kietoutuneena samaan sykkyrään nukkumaan Meillä oli kolmen kesken ihan täydellinen harmonia. Aimon saapuminen nyt vähän sekoitti pakkaa, kun Titi-Katti ei aina oikein siedä sitä. Välillä ne jopa tapailevat leikkiä, mutta välillä Titi-Katilla hirttää kiinni ja sitten saa Aimo-raasu selkäänsä
Titi-Katin niskakin on paksuuntunut sellaiseksi yrmyniskaksi sinä aikana kun Aimo on asunut meillä. Onneksi Tiikeri on Aimolle ystävällinen, joskin jämäkkä (Aimolla ei ole mitään asiaa härkkimään Tiikeriä, mutta koskaan ei tule sanomista turhasta). Tilhi-reppana sen sijaan saa välillä kovaakin höykkyytystä. Aimolla ei ole mitään kunnioitusta Tilhiä kohtaan, vaikka Tilhi on sentään vanha narttukissa. Tosin, Tilhi tykkää kyllä Aimosta. Se taitaa tykätä ihan kaikista
Memulin kisulle paranemisia!
Minä otin alunperin kissani tassuterapeuteiksi, ja sitä ne todella ovat!
Oli muuten ihanaa, kun veljen luona yöpyessä hänen Mörkönsä nukkui mun päälläni. Lievitti omien kisujen ikävää. Veljellä on myös ihanainen koiruli, joka melkein koko illan ja aamun lepuutti päätään mun polvellani. Ovat kisun kanssa parhaaat kaverit. Mörkö kuulemma on koiranhäkissä silloin kuin koirakin :D.
Minun ystäväni kissan kimppuun oli ilves hyökännyt Teiskossa. Kissa oli tarhassa ja tarha oli talon yhteydessä koira oli onneksi samassa tarhassa ja pelasti kissan mutta muutama tikki oli kissaan jouduttu laittaan ja silmä onneksi säästy yksi kynnen jälki vajaan sentin päästä silmästä koirakin oli muutanan raapaleen saanut. Kissa ei ollut mikään pieni vaan Maine Coon uros 6v paino noin 9kg. Tämä sattu kolmen aikaan iltapäivällä.
Oho Pirkanmaalla ja vielä päivällä Ilves. Voi kissa parka. Onni onnettomuudessa, että koira puolusti kissaa. Täytyykin olla tarkkana siellä alueella nyt.
Ai niin, kesäheinälle se kissauni. Ei siinä mitään ihmeellistä tapahtunut, metsässä olin ja siellä keskellä korpea kiipeili isossa kuusessa kaksi kissaa, ja minä ihmettelin että hyvänen aika, nehän on Awa ja Musu, mistä ne on tänne metsään tulleet, vannoutuneet sisäkissat. Siitä vaan jäi tuo uni mieleen, että mistähän pälkähti päähän just nuo nimet… Siitä vissiin kun ovat niin ihania kisuja…
Hei mitenkäs se nyt oli ton kissan madotuksen kanssa, kuinka kauan piti odottaa rokotuksen jälkeen ennen kuin sai madottaa?
Nimim. "Dementikko"
Eikä yleensä madoteta ennen?
Kissa pitää madottaa ennen rokotuksia, parisen viikkoa on sopiva aika. Jos kissalla on matoja niin rokotus voi mennä hukkaan koska matoinen elimistö ei muodosta tarvittavaa immuniteettia. Sille oli joku hieno selityskin olemassa, mutta “suomeksi” noin. Jos edellisestä madotuksesta kovin pitkä aika ja/tai syytä epäillä matoja niin kaksi madotusta kahden viikon välein on paikallaan. Mutta siitä viimeisimmästäkin se kaksi viikkoa vielä siihen rokotukseen.
Aamen. ( ja Ö piti olla eikä ä
joo mutku se on rokotettu jo. Kysyin tätä kyllä lekuriltakin mutten muista sanoiko se että viikko vai kaksi. En usko että sillä edes on matoja.
Siis madotit ennen rokotuksia? Ja nyt rokotusten jälkeen haluat madottaa uudelleen? Oliko pennun ensimmäinen rokotus vaiko tehoste? Onko kissa vapaasti ulkoileva ja saalistava eli saa matoja sieltä itselleen vai miksi haluat madottaa näin nopeasti uudelleen? Tuosta aikarajasta en tiedä koska hoidan madotukset aina ennen rokotuksia, mutta pitäisin varmuuden vuoksi ainakin pari viikkoa väliä rokotusten jälkeen.
En ole madottanut ennen rokotusta ja rokote oli tehosterokotus. Kissa on sisäkissa. Eläinlääkäri sanoi joko viikon tai 2 viikon kuluttua voi madottaa mutten muista kumpi.
Kotei nyv vaa olis menny rokotus hukkaa? Ei sunkaan, kaipa se ell asiansa tietää ja jos on ilman etukäteismadotusta rokottanut, sitten se varmaan on hyvä myös niin. Sisäkissalla ei liene niin tarkkaa. Odota vaan pari viikkoa ja anna lääke sitten.
Masi tykkää nukkua lämpöisten villasukkien päällä(tai vieressä :) )
Huoh, Miggöö, kiitos kun ymmärsit jo vihdoin laittaa kissakuvan tuon edeltävän pitkän pölinän oheen. Näitä ei ole koskaan liikaa. Kissaton kun on.
Toivottavasti ei mennyt hukkaan rokotus :-{
Puolen vuoden kuluttua on seuraava tehosterokotus, täytyy sillon muistaa se madotus ensin. Onneksi sisäkissalla on toi tartuntatauteihin sairastumis riskikin aika pieni.
Fiora, miksi jo puolen vuoden päästä rokotetaan? Ekan rokotuksen jälkeen annetaan kuukauden päästä tehosterokotus ja seuraava rokotus on vuoden päästä. Ja siitä eteenpäin aina vuoden välein. Mistä tuollainen puolen vuoden väli tulee?