Eläinlääkäri sanoi puolen vuoden kuluttua. Itsekin vähän ihmettelin. Olisko se sitten kuitenkin pelännyt että tää nyt annettu rokote ei tehoais, vaikkei mitään sellaista sanonutkaan?
Tai sitten en vaan muista, ei toi muisti ole ihan ollut paras mahdollinen viime aikoina
Ei kyllä se sanoi että kun Diiva on vuoden vanha eli tässä tapauksessa noin puolen vuoden kuluttua
Minä kanssa itsekseni mietin, että miksi jo puolen vuoden kuluttua annetaan tehosterokotus? Siis samalle kissalle joka sen sai äskettäin?
Jos näin on niin kävisin kyllä kysymässä syytä. Näyttelykissatkin rokotetaan vuoden välein. Ja kysyisin kyllä jonkun muun lääkärinkin mielipidettä.
Mulla on kanssa ollut pienenä aina lemmikkejä, vähän kaikenlaisia, mutta nyt on ihan ekaa kertaa kissa. Tuossa meni joku kymmenisen vuotta kun ei ollut lemmikkejä. Eli opintojen ajan. Silloin oli koko ajan hirveä tarve lähteä matkustelemaan ja nähdä maailmaa, mutta nyt kun meille tuli pari kissaa niin ei oikeastaan tee mieli lähteä mihinkään. Eli sama kai se jos kaikki rahat sitten menee eläinlääkäriin tai muuhun kissatarpeeseen.
Kaikenlisäksi ammattikorkeakoulussa sairastin pahan stressin ja masennuksen. Silloin löysin tämän puutarhaharrastuksen, joten jotain hyvää siitäkin on seurannut. Oli pakko keksiä jotain rauhoittavaa tekemistä, joka vei ajatukset pois koulusta. Olen myös miettinyt, että jos minulla olisi koko ajan ollut joku lemmikkiystävä niin olisinko säästynyt koko stressiltä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Q
Fiora, nyt tajusin! Eli sun kissa on NYT puolivuotias ja lääkäri oli sitä mieltä että pitäisi rokottaa kun tulee IKÄÄ vuosi täyteen. Olen kuullut että jotkut lääkärit on tuota mieltä, mutta ainakin täällä ihan pieneläimiin erikoistunut lääkäri sanoi että rokotusten väli on vuosi, olkoon minkä ikäinen elukka tahansa. En kyllä suostuisi omaa kissaani noin tiheään tahtiin rokotuttamaan, 7 kuukauden aikana saisi kolme rokotusta! Kun rokotuksissa kissarutto antaa vähintään 2 vuoden suojan, flunssat vuoden. Ei se rokote taatusti tiedä lopettaa flunssasuojaa kun kissa täyttää vuoden… Sanoisin että viet seuraavaan rokotukseen vuoden päästä. Omia vanhempia kissojani (sisäkissoja) olen nyt rokotuttanut vain kahden vuoden välein kun monet asiantuntijat on sitä mieltä että todellisuudessa useamman kerran rokotetulla kissalla suojat kestää paljon pidempään. Ja olikohan se niin että Ruotsissa jo virallinen rokotusaikataulukin on harvempi? Rokotus on kuitenkin aina rasite elimistölle.
Meillä tehtiin joskus silloin kun olin “kissa-aktivisti” vasta-ainetestit 4-5 kertaa rokotetuille kissoille ja oli kuulema niin paljon vasta-aineita kuin olisivt juuri sairastaneet kissaruton.
Skannasin palan Maaseudun Tulevaisuudesta 23.1.09. Aika iso on tutkimuksen mukaan "kotikissankin" reviiri.
Lähdetään nyt siittä että kissa saa ekan rokotuksen niin tehoste täytyy antaa siittää ekasta 4 viikon päästä ja sen jälkeen vuoden välein, jotku jotka rokottaa kissan pennun 8 viikkoisena niin tehoste annetaa 12 viikoisena ja sitten vielä 16 viikoisena ja sen jälkeen vuoden välein, mutta eka rokotus täytyy aina uusia 4 viikon päästä. Minä rokutin kissat aina vasta 12 viikoisina ja sen jälkeen 16 viikoisina poikkeuksen tein vain silloin jos vein kissan pennun näyttelyyn 12 viikoisena
Tässä eläinlääkärin rokotus ohje
kissan rokotuksetKissat rokotetaan ensimmäisen kerran 12 viikon iässä. Tätä nuoremmilla pennuilla on emältä saatuja vasta-aineita, jotka häiritsevät rokotevasta-aineiden muodostumista.
Vain terve kissa voidaan rokottaa, sillä sairas kissa ei pysty muodostamaan vasta-aineita ja rokotus ei tehoa. Rokotereaktiot ovat harvinaisia. Joskus rokotus aiheuttaa lievää lämmön nousua, ja kissa saattaa olla muutaman päivän ajan alakuloinen. Jotkut sivuoireet ilmenevät jo muutaman tunnin sisällä rokotuksesta. Jos kissalla esiintyy voimakkaita oireita kuten pään alueen turvotusta, oksentelua tai voimattomuutta, on heti otettava yhteyttä klinikalle. Rokotuskohtaan saattaa ilmestyä pieni patti, joka häviää itsekseen vähitellen. Jos patti kasvaa huolestuttavasti, kannattaa kissaa käydä näyttämässä klinikalla.
Ensimmäisen rokotuksen jälkeen kissan elimistö muodostaa vasta-aineita hitaasti. Uusintarokotuksen jälkeen vasta-aineita muodostuu nopeammin ja tehokkaammin. Tehosterokotuksen jälkeen on kissalla nopeasti hyvä suoja sairauksia vastaan.
kissan rokotusohjelmaKissarutto
12 ja 16 viikon iässä, 1-vuotiaana, jatkossa 2 vuoden välein
Kissaflunssa (rinotrakeiitti-ja calicivirus)
12 ja 16 viikon iässä, l-vuotiaana, jatkossa vuoden välein
Klamydia (sisältyy nelosrokotteeseen)
kuten kissaflunssa
Raivotauti
16 viikon iässä, 1-vuotiaana, jatkossa 2 vuoden välein.
Ulkomaille matkustettaessa saattaa kohdemaa vaatia tästä poikkeavia rokotuksia. Matkustettaessa sekä Suomeen palattaessa vaaditaan lisäksi muita toimenpiteitä lemmikkien suhteen, joten näistä on hyvä ottaa selvää ajoissa ennen matkaa. Kissanäyttelyissä saattaa olla poikkeavat rokotusvaatimukset, joista kannattaa ottaa selvää ajoissa ennen näyttelypäivää.
Mumimyy, noin se justiinsa menee, mutta olen aikaisemminkin törmännyt siihen että joku lääkäri on sitä mieltä että kissa pitäisi rokottaa silloin kun se täyttää yhden vuoden. Riippumatta siitä onko ensimmäiset rokotukset annettu milloin hyvänsä, olisi ensimmäisen “vuosirokotuksen” aika vuoden ikäisenä. Mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin, minusta vuoden aika lasketaan siitä kun kissa on saanut vahvistusrokotuksen, olkoon kissa minkä ikäinen hyvänsä.
Jutita, kiitos tuosta tiedosta! Kaipasinkin ihan oikeita kokemuksia tästä rokotusjutusta, injektiopaikan sarkooma ei ole pienin syy siihen miksi haluan rokotuksia harventaa…
“kettujen ja kissojen välistä suhdetta ei saatu tutkituksi”
Aina puhutaan, että kettu vie kissan. Mä olen kumminkin omin silmin nähnyt tilanteen, jossa kettua vietiin kissan toimesta, ja lujaa vietiinkin. Iso ja hyväkuntoinen kettu pinkoi pakoon minkä kintuistaan pääsi ja meidän Tiikeri perässä. Tilanne ratkesi sillä että koira otti ajovastuun ja kissa tuli polleana kotiin.
Tosin, juuri eilen kohtasi meidän Titi-katti ketun pihalla. En tiedä mitä tapahtui, kuulin vain ketun äänen, se vastasi mulle kun huusin kissaa sisälle. Koira lähti salamana ajamaan kettua, joka varsin hölmönä siirtyi metsään haukkumaan. Kissa ilmestyi ehjänä hallin oven alta, eikä ole tänään halunnut ulos. Säikähti reppana
Ja meidän pihalla vietiin kissaa kanin toimesta Naapurin kissa kiersi pihan kaukaa, jos huomasi kanin ajoissa. Aina ei huomannut.
Mumimyy, oletko luovuttanut pennut sitten vasta 16 viikkoisina, vai miksi olet rokottanut tuossa iässä? itse olen kuullut että suositus on 8 ja 12 viikoisena.
Luovutin kissan pennun 12 viikoisena mutta vain yhteen kertaan rokottuna ainoastaan jos pentu meni näyttelyyn myös uudella omistajalla pentuna niin rokotettin aikaisemmin, silloin kun kasvatin ja on se vieläkin joillakin lääkäreillä sanovat jos rokottaa alle 12 viikoisena niin emon vastaaineet (jotka vaikuttaa pennussa vielä) torjuu rokotuksen tehon ja joutuu kuitenkin rokottaa vielä 3kertaan 16 viikoisena pidän 8 viikoisena rokotusta turhana mutta näytelyyn menessä täytyy rokotuksen olla tarpeeksi aikaisin annettu.
Minä en halua rokottaa pentuja turhaan enkä kiusata sillä kun ovat niin pieniä ja rokotus aineen määrä on sama 800g pennulle kuin 10kg aikuiselle kissalle
Olisko tuo kaava “yhden vuoden iässä ja sitten kerran vuodessa” kehitelty hajamielisiä omistajia varten - että olisi helpompi muistaa että synttärit ja rokotus kuuluu yhteen… ??
Hyvää syntymäpäivää kulta mussukka. Pääset juhlankunniaksi eläinlääkäriin piikille…
Minusta on aika edesvastuutonta luovuttaa pentu ennen kuin se on asianmukaisesti rokotettu. Ei sitä tehosterokotusta suotta niille pennuille anneta. Niillä ei ole kunnon suojaa vielä ensimmäisen rokotuksen jälkeen.
Muoks. Tarkastin oikein FIFe:n säännöistä. Kasvatus- ja rekisteröintisäännöissä, kohdassa 3.3.3 Pennut: Pentuja ei saa luovuttaa uudelle omistajalle tai uuteen kotiin ennen kuin ne ovat 12 viikon ikäisiä ja niillä on täydellinen rokotussuoja kissaruttoa ja kissaflunssaa vastaan, mikäli eläinlääkäri ei ole toisin opastanut.
Sitä en tiedä kauanko tuo sääntö on ollut voimassa, minulla säännöt 2008. Tai että riittääkö ell opastukseksi Eviran rokotussuositus, mikä on tuo ensimmäinen rokotus 12 viikon iässä. Mutta suosittelen kyllä kaikkia uutta kissaa hankkivia tarkistamaan ennen ostoa, että tämä asia on kunnossa. Ikävää jos se iki-ihana oma pentu saa sitten kotiin tultuaan jonkin ikävän sairauden. SRK:n kasvattajakurssi materiaalissa myös sanotaan, että maternaalisten vasta-aineiden määrä alkaa vähetä kissanpennun elimistössä 4-6 viikon iässä ja 6-viikkoisista pennuista yli 20 % on ilman suojaa yleisimpiä viruksia vastaan. Mutta nämä ovat niitä henkimaailman juttuja ja pentueessa eri pennuilla vasta-aineita on erilaisesti, joten mikään tietty suositus ei ehkä päde jokaiseen pentuun.
Aimon pissanäyte oli puhdas. Ihan kiva. Koitetaan nyt sitten keksiä jokin muu järkevä syy tuolle pissailulle. Paljon helpompi olisi ollut syöttää se antibioottikuuri
Varasin samalla Aimolle kastroinnin. Jäi vähän sekavat fiilikset kun eläinlääkäri sanoi monta kertaa että “ei noin pieniä yleensä vielä leikata mutta kyllä sen voi leikata jos on ongelmia”. Sanoin kyllä että ei tuolla nyt mikään hengenhätä ole, voidaan me kokeilla pissa-asiaan muitakin konsteja. Samoin ell sanoi että yleensä leikataan kun painoa on neljä kiloa. Toisaalta, tehdäänhän niitä varhaiskastrointeja 12-viikkoisillekin… Eikä kaikille kissoille tule sitä neljää kiloa välttämättä koskaan! Meidän Titi-Katti oli puolitoistavuotias kun se steriloitiin, ja painoa 2,5 kiloa. Aimo on noin puolivuotias. Painaa kolmisen kiloa. Maitohampaat ovat vaihtumassa. Sen ikää on vaikea arvioida kun se oli silloin pienenä niin laiha ja matoinen. Sisarukset olivat kyllä minusta hyvinkin luovutusikäisen näköisiä silloin marraskuun puolessa välissä. Meille tulikin kiire niitä loukuttaa kun pennut alkoivat kuupailla yksinään vaarallisen kaukana syntymäsuulista. Saattoivathan olla vähän vanhempiakin, sillä perusteella että nälkäisenä vietetty varhaislapsuus ei ainakaan edistä kehitystä.
Mulla on lainassa kirja, Ymmärrä kissaasi 100 vinkkiä, Roger Tabor
Siinä sanotaan että kissa voi tuntea hiekkalaatikon turvattomaksi jostain syystä. Hiekkalaatikko pitäisi sijoittaa turvalliseen paikkaan ja katettu mallikin voisi auttaa. Myös useamman hiekkalaatikon laittaminen voisi auttaa. Lisäksi kissa tekee tarpeensa reviirinsä reuna-alueille, joten hiekkalaatikon paikka kannattaa sijoittaa ehkä vähemmän keskeiselle paikalle. Sisäsiisteyden unohtuminen voi johtua myös sisäkissastressistä. Silloin stressin aiheuttaja pitäisi löytää, jotta asialle voitaisiin tehdä jotain. esim reviirikiistat sisäkissojen kesken.
En tunne tuota teidän tilannetta kuitenkaan kovin hyvin ja en ole vielä ehtinyt tuon paremmin lueskella, mutta kannattaa ehkä lainata ja lueskella, jos sieltä vaikka jokin tuttu asia hypähtää esiin.
Siinä sanottiin myös, että jos kissa on tehnyt tarpeensa väärään paikkaa, voi putsaamisen jälkeen siirtää siihen jotain esineitä, jotta kissa ei siihen pääse uudelleen tai levittää kohtaan alumiinifoliota jolla kissat ei mielellään kävele.
Minusta kuitenkin kuulostaisi joltain muulta onglmalta, kuin merkkailulta, etenkin jos kissa on hyvin nouri. Kyllähän jotkut aloittaa aikaisin, mutta eikös ne silloin ruiski vähän joka paikkaan, kun että käyvät lorottamassa kaiken jonnekin väärään paikkaa.
Minulla on kissa joka tykkää syödä muovia ja siksi tuon kirjan lainasin. Muovipusseissa olevat lehdet tuntuvat olevan aivan suurinta herkkua.