Kiitos vastauksista, pitääpä kokeilla jos nyt veisi kasvit ulos ja antaisi niille viileäkäsittelyn. Ei siinä mitään menetä jos kokeilee, kun tosiaan alkaa kasvit kyllästyttämään jos ne ei kuki ;D
leikkauksesta pitää myös sillä kukkii uusilla versoilla ja saa smalla uutta varmuuskopiomatskua jos sattuu kyykähtämään emokasvi. Minä sain täältä terhakan kohtalonköynnöksen pistokkaan ja se on nyt kasvanut reilusti pituutta…leikkaanko siitä latvaa etä haaroittuu vai kasvatetaan ko sitä miten. Sinikohtalonköynnös on kiepillä kehikossa ja leikon sitä suein jotta haaroittuu ja kukkii . Tämä normaali kohtis on vain niin paljon isompilehtinen että mietin miten sitä tavataan muotoilla ja kasvattaa…
kamala kun lukihäiriö taas heittää kirjaimia miten sattuu…huomasin juuri kun luin tuota miun edellistä viestiä:)
Minulla ei sinikohtis ole ollut ulkona aikaisemmin kuin tänäkesänä kokeeksi…saman verran kukkii kuin aikaisemmatkin yksilöt. Runsas valo ja typistely saa ainakin minulla sinikohtiksen kukkimaan läpi vuoden ilman lämpötilavaihteluita. Siis silloin kun olen saanut mullassa olevan kasvin elämään niin kauan että on kukkinut uudestaa.
Kohtalonköynnös koki taas "pienen" kynimisen. Kuvat ennen:
ja jälkeen…
onpa terhakkaan näköinen ja siitä leikkelystähän tuo tykkää ja kohta nuppua pukkaa:)
Toivottavasti! Tämä on jo aika vanha kohtis ja kerran olen sen saanut uudelleen kukkaan. Silloin taisin siitä talvella väkisin pudotuttaa ne lehdet, niin keväällä tulikin sitten sekä kukat että lehdet.
Minulla on kans valko-punakukkainen kohtalonköynnös ja aika vanha yksilö. Ei ole ikinä kukkinut, mutta ei pudota lehtiäänkään talvella.
Olisikohan tässä joku yhteys; lehdetön aika talvella = kukkii kesällä?
Mun Äiti neuvo aikoinaan: kohtalonköynnöstä leikataan niin paljon kuin sielu sietää ja vielä vähän päälle. Muistaakseni kevättalvella, ja sitten se kukki.
Ehkä kukkimattomat ovat saaneet liikaa typpeä, joka kasvattaa vain lehtiä?
Laitan aina syksyllä omani kohtiksen nurkkaan ja leikkaan melkein rangaksi.
Hiukka vettä jottei kuivu kokonaan.
Helmikuussa nostan valoon ja uudet mullat ja lannoittteet.kukkii huhtikuulla.
Mun kohtis on noin eteläikkunaisen huoneen pohjoisseinällä, eli siis "nurkassa" koko ajan. Tarvis keksiä kesäksi valoisampi paikka niin ehkä toi tupsukin radikaali hoitoneuvo uskoakseni toimisi minullakin ja saisin kerrankin omani kukkimaan!
saas nähdämites minulla menee eka talvi kohtiksen kanssa. Onhan minulla kasvaa kituutellut tuo sinikohtis mutta kupsahtanut aina…nyt sain pistokasta sinikohtiksesta ja normi punavalkoiseta kohtiksesta ja ovat kummatkin stabiilisti juurtuneet ja asettuneet vesiviljelyyn asumaan… aikaisemmin mullassa ja siksi kuolleet kun en omaa sitä multapeukaloa:)
Kohtikset ovat nyt kukkapöydällä ja kasvikaapissa… Kukkapöydälle punavalkoinen vielä mahtuu mutta kun isommaksi tulee niin pitää kehitellä jokin muu paikka missä mahtuu leveilemään:)
Itse ihailin puutarhalla kohtalonköynnöstä joka on aikas erikoinen,siinä kasvaa tälläistä ehkä rahapuun sukulaista?? minulle se myytiin 7€:lla,ei paha hinta kun vertaa kukkakaupan hintoihin.Olenkin aina haaveillut tästä ja en malta odottaa siträ aikaa kun se kukkii pitänee hoito ohjeet ottaa selville ja miettiä paikka,kun en kotona satu olemaan.On kyllä ihana kukka!
ja näin eriikoista ei voinut olla ostamatta!
Sain tuolla aikaisemmin vinkkiä, että kun kohtalonköynnöksen jättää ulos kärsimään, se kukkii kauniisti sisään tuotaessa. Pitää paikkaansa. Mulla kukkii eka kerran nyt! Pidin sitä ulkona hallaan asti, ja runsas lehdistö tipahteli niin, että jäljelle jäi rungon raato ja pari lehteä. Ja kuinkas ollakkaan, nyt esiin puskee valtava kukkaterttu, jipii, ja kiitos vinkistä!
Nyyh. Minulla kuollakupsahti normaali kohtis… Vaihdoin lampun kasvilampuksi ja se kärähti alta aikayksikön ja kun huomasin niin oli jo liian myöhäistä:(
Pitää kevväämmällä ruinata teiltä sitä leikkuujätettä:)
Oletko varma että kuoli kokonaan kohtalonköynnös voi pudottaa lehtensä kokonaan talveksi jää vain pelkä kara jäljelle
Leikkaat jostain oksan päästä palan pois, jos sisus on vihree niin ei oo mittään hättää
Pitääpäs leikata oksantynkä ja katsoa onko vihertävä:)
moimoi, ei kenelläkään ois tiedossa kun tuo oksimisen aikaan saksitte niitä kohtalonköynnöksen kärhiä niin löytyiskö keltään PK-seudulta sinisenä sitä ihanuutta:) kun miulla on punavalkosena menestynyt tosi hyvin ja sitä sinistä oon etsiskellyt jo jonkun aikaa:)
Puhut sinikohtalon pensaasta, siinä ei ky oo kärhiä Ja kevät on varmempi aika juurrutella pistokkaita tai saatathan sä olla niin hyvä että saat ne syksylläkin juurtumaan