Kohtalonköynnös, Kohtalonpensas, Clerodendrum

kohtalonköynnoksessä tuossa ylempänä vain kuva on minun, kuvasin joululomalla teneriffalla. sorry kun en heti hoksannut laittaa viestiin. niin oli kaunis ja suuri kukkimaan, etten malttanut pitää kuvaa jemmassa.

HE! no eihän se mitän haitta ,pääasiahan on että saadaan täällä ihailla kaunita kukkia edes kuvina ,eks vaan.

Ihmettelinkin, että onpas iso kohtalonköynnös valtsulla, kun puutarhatuolit ovat tuon kokoisia naurua Ja selvästikin ulkosalla köynnös oleskelee. Enpä kuitenkaan älynnyt kysyä naurua En kyllä enään ole ihan varma onko mulla samaa lajikketta, mutta kukat pitäisi ainakin olla saman väriset.

Mitäs tälle pitäis tehdä? Leikata? Sen tiedän että liian pienessä ruukussa on, mut kuinkas tuon tuosta irrottaa että saisi ruukun vaihdettua. Kumma kyllä ei ole tänä talvena pudotellut lehtiään, ainakaan vielä, vaikka melkein kaikki muut kukat on kuolleet/kärsineet.

MarjaBee, kokemuksella sanoisin, että leikkaa ennenkuin vaihdat mullan. Mammani viime keväänä vaihtoi mullat isoon köynnökseensä, ja se sitten lurpsahti koko kasvi, ja kun on iso, niin ei jaksanut kasata nestejännitystä enää. Sitten otin sakset käteen ja leikkelin. Ja alkaahan se tuuheutua kun leikkaa :slight_smile: Omat 4 pistokastani istutin edellispäivänä ja nekin jo pätkäsin poikki :slight_smile:

Näin kai se on tehtävä. Vaikkei kyllä millään hennoisi leikata… :-/

Kohtalonköynnös kannattaa kyllä leikata. Äitini kohtis on varmaan jotain 10 vuotta vanha. Hän ei myöskään ole koskaan raaskinut sitä leikellä ja ihmetellyt, miksi se ei kuki. Minä kerroin hänelle, että leikkaaminen innoittaa köynnöstä kukkimaan. Leikkelin siitä silloin 6 kpl pistokkaita. Nyt kuukautta myöhemmin äiti oli aivan ihmeissään, kun köynnös on alkanut hirveällä vauhdilla kasvattamaan uutta. Kukista ei vielä ole tietoa, mutta eihän sitä tiedä… Nyt äiti harmitteli, että ois pitäny leikellä sitä alusta asti.

Nyt on myöhäistä leikata. Minä leikkaan aina tammikuun alkupouolella. Nyt molempien kasvieni kaikki oksat ovat aivan täynnä nuppuja.

Myöhäistä kukkimisen kannalta vai myöhäistä miksi?

Sitä minäkään en tiedä. Suhteellisen uusi tuttavuus mulle tämä koko köynnös. Sitä olen ihmetellyt kun osa sanoo, että pitäisi leikata todella aikaisin toiset sanovat, ettei köynnös pidä siitä jos kovin aikaisin leikataan. Minäkin haluaisin tietää, että mikä lopulta olisi oikea aika leikata. Itse leikkelin pistokkaita tuossa helmikuun puolessa välissä (muistaakseni).

Jos kasvien kaikki oksat ovat nyt nuppuja täynnä…

Luulenpa että millaisessa paikassa kohtis talven viettää (valoisassa huoneessa vai pimeässä, pohjoisen puoleisessa huoneessa kuten mulla vaikuttaa sen kasvuunlähtöön kevään puolella. Ja tämä taas antaa osviittaa siihen koska sen leikkaa. Itse pätkin sitä viikko pari sitten kun katsoin sen alkavan vähitellen virkoamaan keväälle. Ei se kovin haittaa koska sitä leikkaa mutta kovin myöhäinen leikkuu voi tietenkin viedä tai ainakin myöhästyttää kukintaa.

Minä nyt sitten vaihdoin ruukun ja mullan, en leikannut. Katkaisin yhden pitkän piiskan vahingossa. Siinä ei ollut yhtään lehteä, joten ei kamalasti harmita.

Se leikkaaminen haaroittaa köynnöstä, ja uusilla kasvustoillaanhan kohtalonköynnös kukkii.

Tämän köynnöksen kohdalla on muistettava, että se tekee nuppuja parhaiten päivän ollessa tietyn pituinen. Kun olen leikannut köynnöksen tammikuun alkupuolella, kukinta on onnistunut aina täydellisesti. Yleensä köynnös pudottaa lehtiä joulukuussa ja leikkaan heti kun se loppuu. Myöhemminkin tulee nuppuja, mutta ei samassa mittakaavassa.

Onko tietoa mikä mahtaa olla tämä köynnös kasvi? Ollut äidilläni jo vuosia. Purkissakaan

ei ole juuri ollenkaan multaa, mutta kasvi kasvaa aivan mahdotonta vauhtia.

Olisiko kohtalonköynnös ?

Samaa veikkaan kuin Aviron.

Katson netistä kuvia ja kyllä tämä on kohtalonköynnös, koska kukat olivat samnlaisia. Kiitoksia avusta!

Jos joku hampsii sinikohtalonpensastaan niin minulle voi laittaa “leikkuujätettä”