Mä kans muuten sain ton alun joskus joltakulta täältä…
Trekooli, ihanko totta! Onpas erikoista, että samana talvena - olisiko ollut joku määräaikaiskohtalo?
Moikka vaan Joni! Hyvä että kohtalosi lähti kasvamaan, leikkaile vain niin eiköhän se vielä innostu kukkimaankin. Ei näy emosaankaan vielä nuppuja; )
Nyt tosiaan muistan et sultahan Pirjo sain ton. Kiitos viel kerran! Se voi hyvin ja on tosi kaunis
(Ne kelle olen luvannut sinikohtaloa: vesilasissa olleet pistokkaat ottivat ja kuolivat, joten alkuja ei nyt sitten ole saatavilla :-()
Syntymävuosi oli 2005 muistaakseni, vai minäs vuonna sulla oli “isot juhlat”
Hih, silloinkos se oli - sinulla on hyvä muisti:) Tuo alkuemo kyllä oli kai vanhempi… Minulla on se vielä purkissa ja toiveikkaana odotan, josko siihen elollisen oloiseen varteen ilmestyisi lehdet. Toinen ihmeköynnöskin oli ihan kuollut, mutta nyt on kaksi lehteä selvästi tulossa!
Tämä tarttui eilen minun mukaani .
KAUNIS! Et sitten enää tarvinnekkaan pistokkaita.. ; )
Omani ei vielä osoita kukkimisen merkkejä, mutta toivottavasti pian
(Joo en niin ) toivottavasti ei tää nyt sitten vaan kuollakupsaha.muuten kannattaisko kukinan jälkeen latvoa ,vai antaa kasvaa vielä rauhassa.
Raili-45, se kasvaa hurjaa vauhtia. Sitä pitää leikellä useamman kerran vuodessa - tai ainakin meillä pitää.
Montako kasvupistettä/haaraa sulla on siinä köynnöksessäsi ja miten leikkaat, sailasi?
Kiitos Sailasi! Pitääkin sitten hoitaa kukkaani oikei hyvin.ettei se vaan jätä mua.
Jaholii, enpä ole laskenut kasvupisteitä - neljä oksaa näkyy mullasta tulevan. Leikkaan niitä aivan näppituntumalla sieltä, mistä liian pitkäksi venyvät. (Siis oikeasti, minusta tuntuu, että sinikohtalo kasvaa kasvukaudellaan reilusti yli kymmenenkin senttiä viikossa)
Katkon lehtiparin puolesta välistä ja kun uutta kasvua alkaa tulla, katkon törröttämään jääneet tyngät pois.
sailasi,kirjoitinpa hassusti kasvupisteistä Tarkoitin juuri noita mullasta lähteviä oksia. Ymmärsit kuitenkin Kysyn vielä, kuinka pitkät sulla nuo kasvavat oksat yleensä ovat? Miten olet tukenut ne?
Uskon kyllä, että kasvavat hurjaa vauhtia. Ei mulla itselläni ole ko. kasvia, kiinnostaa vain kovasti.
No tällä hetkellä juuri ja juuri hengissä olevat oksat siirsin uuteen multaan, ne ovat n. 20-senttisiä. Pienellä kukkakepillä pysyvät pystyssä.
Viime kesänä oikein isossa ruukussa mulla oli perennatuki tukemassa - sellainen vihreä muovitettu kaari kahdella jalalla, ihan tavis-tuki. Sinikohtalo kasvaa helposti yhdessä kesässä kattoon asti ikkunalaudalta.
Mietiskelin juuri, josko hommaisin tällekin köynnöstuen kuten sisarelleen kohtalonpensaalle. (Sille köynnökselle siis.)
Voi vitsi, kun houkuttaisi tuollainen kohtalonköynnös! Tilaakin olisi erkkerinomaisessa syvennyksessä, ikkunat vissiin lounaaseen päin. Jos jollakulla on ylimääräisiä pistokkaita, voin auttaa niistä eroon pääsemisessä… Vaikka tämän vuoden karsimiset on varmaan jo tehty. On se hienon näköinen.
mulla ei kohtalo kasva eikä kuole! että ärsyttävää… saako se saada yhtään aurinkoa?
Saa toki, itse nostan aina jossain vaiheessa eteläikkunan viereen. Muistat vaan kastella sitten jos aurinko posottaa kovasti.
tuntuu että jos antaa olla auringossa ei siis paahteessa niin lehdet menee pehmeiks vaikka kastellut… hmmm