Kohtalonköynnös, Kohtalonpensas, Clerodendrum

sinikohtalo on arempi paahteelle, silti sekin on toistaiseksi etelä-länsi ikkunalla mulla. Kesämmällä siirrän sen varjoisammalle ikkunalle. Se tavallisempi, valko-punakukkainen kestää enemmän. Lurpottaa kyllä vähän lehtiään mutta nostaa ne taas heti takaisin kun aurinko siirtyy. Luulen että valon määrällä on merkitystä kukkimiseenkin. Pimeämmässä tuskin kukkii…

Kyllä ne kuolee kaikki, kun jättää kastelematta hymyä

Näi se lehdestä juurutettukin lähti reippaasti kasvuunnaurua

Hauskaa, Raili, että todistit meille toisenlaisenkin lisäysmenetelmän!

Ton lisäksi on jo muitakin kokeilussa .sininen koktalo ,soihtuköynnös ,Wallesista ja muitakin tällähetkellä kahdeksan eri kukkaa. tytärkin tuumi et oot aikamoinen horttonooni,kun saat lehdetkin kasvamaan.kun ylensäkkin juurutetaan oksia.

Olisikohan mahdollista saada joltain kohtalonköynnöksen pistokasta? Ajattelin huudella suoraan tästä ketjusta (toivottavasti en riko jotain kirjoittamattomia(?) sääntöjä) sen yleisen huutelupalstan sijaan, jos sattuisi osumia paremmin.

Etenkin se puhtaanvalkoinen kiehtoo, mutta punavalkokukkainen on hakusessa myös. Sinikukkaisia kohtaan minulla ei aiemmin ole ollut mitään kiinnostusta, mutta tuossa on kyllä mielettömän kauniit kukat. Sitä täytyy kokeilla vielä jonain päivänä, jos onnistuu ensin saamaan tuon perinteisemmän version ja pidettyä sen hengissä. :wink:

Mulla oli vaikka kuinka monta pistokasta, mutta ne kuoli, kaksi enään jäljellä ja niidenkin juurten kasvu jo kolmatta kuukautta aivan pysähdyksissä. Muuten olisin kyllä voinut muutaman lähettää, harmi. Epäilen, että leikkasin pistokkaat liian myöhään (helmikuun puoli väli). Toivottavasti jollakin olisi…

Minä olisin myös erittäin kiinnostunut saamaan kohtalonköynnöksen - vieläkin. Jo yli vuosi sitten täällä siitä kirjoittelin ja vieläkin on etsintä päällä. Mieluiten valkopuna tai valkokukkaisen, mutta lähes mikä tahansa kävisi tässä vaiheessa…

Tämähän on kuin huumetta. :wink: Tai kohtalo…

Pistokkaita en enää tänä kesänä voi omastani leikata, mutta voisin koittaa tuota lehdestä lisäämistä :slight_smile: Ilmoittelen täällä sitten, jos siitä jotain alkaa kasvaa.

Melandrya ja Josa, minä voisin punavalkoisesta laittaa piiskaa tulemaan, hölötelkääs…

Etsivä ei ole vieläkään saanut tätä kukkaa, joten myytkö muutaman oksan:)

Katselin kuvia teidän sinikohtalonköynnöksistä ja rupesin miettimään, ovatko sinikohtalonköynnös ja lyijykukka samoja kasveja. Lyijykukassahan on myös siniset kukat, ja kasvutapakin on samankaltainen.

Eiväthän ne ole. Jos kuukkeloi kasvien kukkakuvat löytyy heti eroja. Clerodendrum ugandense ja Plumbago auriculata.

Kiitos, jahoolii.

Nyt olisi ylimmääräisenä normi kohtalonköynnöksen piiskaverson pätkää kaksi kappaletta, haluaisin vaihtaa ne sinikohtalonköynnöksen pistokkaaseen, onko kiinnostuneita?

Jadeliilalle hölöä!

piiskat varattu

Muoks: Piiskat on menneet.....

Jaahas,katoskohan kysymys jonnekin?..Kysyn siis uusintana.Mitä on tään kukan "tähteen" sisällä,kun en ole ennen nähnyt moista?Olen kasvattanut ja uusinut monia Kohtalonköynnöksiä?..

Siemenöitä, ainakin mun kohtalonköynnös väsäsi just tuollaisia mustia kiiltäviä siemeniä.

Kiva,kiva!..Aloin jo epäillä,et “mummo sekoiloo” ja näkyjä näkkee!..