päästäiset on hyönteissyöjiä, taitaa mennä tekoset peltomyyrien piikkiin ![]()
No joku niitä kuitenkin syö
No tuommosen olen saunassa nähny erähänki kerran joten siinon yks varma syy miks niitä saa hävittää vähemmäksi
Minä taas tiesin tuon hinnan siitä, kun rakensin ihan itse omin käsin myyrän/hiirenpyydyksen. Näin liiterissä muutaman kerran lihavan hiiren, oikein rökäleen. Järkeilin sen kulkureitin ja kaivoin oletetulle tulosuunnalle seinänviereen maahan melassipöntön reunaa myöten ja pohjalle vähän vettä. Ekana aamuna siinä oli neljä pitkänokkaa, sen jälkeen satoa tuli melkein joka aamu kunnes metsästysonnestani kiinostunut isäntä arvioi saaliini ja sanoi että ei nuo ole hiiriä. Siinä sitten asian todenperäisyyteen haettiin vahvistusta kuuklesta, oli kuva ja hinta. Eniten suretti se että kuinka monta etanaa ne olisivat vielä syöneet, niitä kun lötköttää vähän jokapaikassa. No purin samantien pyydyksen. Puolustuksen puheenvuoro: eihän se melassipönttökään tiennyt…
Mistä ihmeestä te tiedätte, mitkä kaikki otukset on rauhoitettuja? En olisi ikipäivänä ymmärtänyt päästäistä ruveta suojelemaan koiran hampailta. Vaikka ei tuo kyllä ihan kääpiöltä näyttänyt, jättipäästäiseltä paremminkin. tai ainakin mun tuntemat päästäiset ovat pienempiä.
Pitikö lähtiä kaivaamaan se elukka haudasta ylös ja ottaa kuva siten että sillon viivotin vieressä
Näkis onko se kääpiö
Herra ie, siellähän on hinta peltohiirellekin - ei tässä enää uskalla laittaa hiirenloukkuakaan, kun eihän sitä tiedä kuinka kallis otus sinne livahtaa
Mitä olette mieltä - onko tässä oikeasti enää mitään järkeä?
Ei oo mitään järkee
Jade siellä sun saunassa on kaikenlaisia pikku elukoita jota päästäinen syö ei muuten syö mansikoita pistele ja siinä kun sinä säikähdät niin et erota onko se hiiri vai päästäinen varsinkaa saunassa.
En ole muuten koskaan nähnyt päästäistä sisällä talossa sillai että se olisi itse sinne tullut
Meillä Buubi on tappanut tarhassa päästäisiä monta tänä kesänä ikävä kyllä mutta ei yhtään hiirtä no ei niitä ole näkynytkään
No se elukka tulee eteiseen ku mä meen saunanpuolelle, ovet on selijällään sillon ku olen vaan lisäämässä puita joten näin saunasta ulko-ovelle hyvin, aina se menee semmosen hyllyn alle josson saviruukut ja tommonen pikkinen se on ja ruskee, se tavis hiirihän on harmaa
Muuten ne hiiret jotka on ihmisten kiusana on on kotihiiri ei peltohiiri
(kotihiiri nyt kummiskaan ei ole rauhoitettu, peltohiiret ei pirtissä viihdy, myyräksi väittäisin…metsä- tarkemmin ajatellen))
indy_ Kuvassa on isäni venäläis-eurooppalainen laikauros Kotilan Panda.
Kaunis todellakin ja kovasti meitä mietityttää, että raskitaanko leikkuuttaa poikaa vai alettaisiinko etsiä sille tyttökaveria. On oikea muru luonteeltaan, sellainen halinalle, joka pakkautuu aina viereen tai syliin kun vaikka ulkona röökillä käy.
Osaa olla omillaankin häkissä ja kopissa, sekä aidatulla pihalla.
Olisi aika kiva saada sille väritykseltään valkovaltainen tyttökaveri.
Ja asiasta kolmanteen; mulla olis nyt mahdollisuus ottaa harrastuskoira, siis tottelevaisuuskoulutusta ja jälkeä/rauniohommia mieluusti ja saksanpaimenkoira alkaa vaikuttaa sopivimmalta rodulta.
Onko kellään sanoa mitään hyvää sakemannin kasvattajaa? Kokemuksia?
Toisena mulla olis mielessä belgianpaimenkoiran se sileäkarvainen, mutta sellaisesta ei oikein mitään kokemusta ole.
Pieni ruohonleikkurin ystävä, raukka käy haukkumassa sitä, vaikkei se ei edes ole käynnissä, vaan kököttää katoksen alla

No son se ja sama mikä soli mut henki lähtee jos ulkosaunaan tulee, jos minen hujauta kalikalla henkiä pois niin pojat tappaa, en minäkään heiän elämää tuola kartanon ulkopuolella häiritte joten het saavat luvan antaa mun olla kans rauhassa, net on vaan niin inhottavia
Meillä on koira herännyt henkiin, kun on helteet ohi. En muistanutkaan enää, että se voi noin riehua. Se on koko kesän maannut kuusen juurella ja kieltäytynyt lähtemästä lenkille. Nyt on meno päällä, sisällä ja pihalla. Koira muistuttaa selvästi emäntäänsä.
Juu. Ja nyt se touho löysi mun pienen jättikurpitsan! Kiva pallo, hassu haju, ja ihan hylättynä. Siinä on nyt kynnen jäljet päällä. Kompostin nurkat ei tietenkään ole mitään koiralta kiellettyä aluetta.
Kurpitsakasvustossa taitaa olla joku miellyttävä haju, koska meidänkin collieta se vetää puoleensa. Mielellään pyörisi selällään kurpitsanlehtienkin päällä.
Joku haju siellä nimen omaan on, kompostista koira ei ole kiinnostunut, vaan se itse kurpitsa siellä haisee joltakin mielenkiintoiselta. Ja se, että kurpitsa näyttää pallolta, ei sekään tunnu kunnon selitykselta, vaikka puussa roikkuvat omenat kyllä joskus kiinnostavatkin. Minusta se vaikutti siltä se kuonon käyttö, että koira olisi halunnut tietää mitä siellä kurpitsan sisällä on. Ja tosiaan meidän Simolle ei kasvikset ilman lihakastiketta kelpaa.
Omenoista tulikin mieleen, että vielä toissa vuonna meillä oli trampoliini omenapuun vieressä. Koirakin sitten autettiin sinne "hyppimään", kun piti niin kovaa meteliä niille hyppijöille, kivaa oli alkuhämmästyksen jälkeen, Sitten se keksi, että omenapuusta voi ottaa omenoita, laittaa ne tramppiksen reunalle ja katsoa, kun ne pyörii keskelle. Kaikille kauhistuneille nyt heti kerrottakoon, ettei siellä koiran kanssa hypitty, vaan vähän käveltiin ja hiukan kokeiltiin, mtä se tuumii kun alusta liikkuu, ja trampoliini oli melkein viisi metrinen halkaisijaltaan. Pääasiassa koira istui siinä reunalla ja tähyili maailmaa, jolloin muut saivat kyllä pomppiakin.
Otto täytti menneellä viikolla kuusi kuukauttaa, ja poika senkun komistuu, viisastuu ja henkevöityy. ![]()