Koira, Osa 3 (alk. 26.6.2012 ->), Suljettu

Juu, ainakin tälle päivälle. Katotaan vieläkö huomenna muistaa. Kyl kaikkeen sitä ihminen joutuu. :slight_smile:

Koirat on niin erilaisia. Joku on niin pehmeä ettei suunnilleen torua kestä. Joltain toiselta on pakko ottaa luulot pois ellei halua saada ongelmakoiraa. Mutta kun muistaa että koira on laumaeläin ja tunnustaa laumahierarkiaa, useimpien koirien kanssa pärjää. (Snif, en ole enää pitkiin aikoihin voinut pitää koiraa.)

Ärsyttää-ketjuun ehkä kuuluis tämä ja kun koetan kirjottaa ilman kirosanoja niin ei palion jää jäljelle. Naapurin kohta yksivuotias labbisnarttu on syöksynyt kaksi kertaa aiemminkin puskista Pikin kimppuun metsässä ja tänään sit kolmannen kerran sillä seurauksella että Piki ontui toista etujalkaansa pahan näköisesti koko loppupäivän ja mieluiten olikin vallan kävelemättä. Namin avulla sain houkuteltua pihalle pissalle. Nyt illalla onneksi näyttää jo paremmalta. Melkein olin jo hautaa kaivamassa. Ei se labbis pure eikä tappele mutta on raskasrakenteinen kaaho, törmäilee tolkuttomasti ja ihan jyrää toisen. Käytiin miehen kanssa puhuttelemassa isäntää heillä kotona kun nähtiin miten pahasti Piki ontuu. Tai siis mies puhui, ollaan todettu etton paras kun mua ei päästetä näissä tilanteissa irti. Toivottavasti otti onkeensa. Antoi kyllä ihan suosista nimensä ja numeronsa et jos tulee eläinlääkärikuluja.

Voi Piki-parka :frowning: Toivottavasti ei tule vaurioita vaan paranee itellään. Hyvä kuitenkin, että naapuri ei alkanut tinkaamaan asiaa. Miksi mies ei pidä labbistaan kiinni?

Hankalin …minua nauratti kun sanoit ettei sinua voi tuollaisissa tilanteissa laskee irti :slight_smile: Puret pään poikki vai mitä :slight_smile: Meillä ei kanssa isäntä anna minun mennä vastaavassa tilanteessa asiaa hoitamaan.

Tänään kyllä laitoin vakuutusyhtiölle tiukan kyselyn !

Kenen luvalla yhdistellään vakuutusmaksuja samaan ryppääseen ? Kun me vakuutusyhtiöön mennessä nimenomaan haluttiin niille eri eräpäivät et voi vähän tasata eri tileihin kun meitsi oli 6/11-1/13 vuodet ilman mitään korvauksia-ilman rahaa.

Labbiksia olen kohdannut koirieni kanssa useamminkin eikä kaikki ole olleet rotumääritelmän lauhkeita. Kultsiani näykkäisi kanssa espoossa asuessa nimenomaan labbis. Kutsini rakasti labbiksia eikä osannut varoa irti olevaa labbista ja kiinni se yritti. Ripitin kyllä omistatytön !

Mies varmaan kuvittelee että koira on hällä hyvin hallinnassa eikä ajattele että mettässä saattaa olla jotain mikä kiinnostaa koiraa enemmän kuin isännän komennot. Irti mullakin koira aina mettässä on, ei sen puoleen, mut tossa tilanteessa Piki oli mieheni hallinnassa. Miraemmi, mä kävin kolmisen vuotta sitten torumassa yhtä naapurintyttöä lällättelystä ja valehtelusta eikä olla sen perheen kanssa puheväleissä vieläkään. En oo sillee diplomaattiainesta. :slight_smile:

Niin ja Piki siis ontuu vieläkin. :frowning:

Tosi kurja juttu Hankalin. Kannattaa nyt välttää rasitusta ja aika pian mennä lääkäriin näytille, jos ei ala toipua.

Joo, soittelen huomisaamuna lääkärille jos vielä ontuu. Ei olla liikuttu sen enempää kuin omaan pihaan asioille.

Nää tällaiset hyökkäily- ja (pahimmassa tapauksessa) puramatapaukset on tosi ikäviä, mutta näitten elukoitten kanssa aina sattuu ja tapahtuu, valitettavasti. Meillä tuo Jade päätti aikoinaan rei’ittää naapurin vanhaa rotujenkoiraa yli 300 euron edestä. :confused: Ihan hirveesti ei kyllä naurattanut. Ja vielä vähemmän nauratti, kun vastapuoli alkoi eläinlääkärilaskun lisäksi vaatia multa ANSIOMENETYKSIÄ sen vuoksi, että joutui olemaan tämän välikohtauksen takia pois töistä. No, enpä ole noita ansiomenetyksiä maksanut tänäkään päivänä, eikä ko. ruokakuntakaan asu enää naapurissa.

Joskus meillä on koirat kahahtaneet yhteen ihan treenikentälläkin. Kyllähän ne aina järkyttää asianomaisia, vaikka muuta ei tulisikaan, kuin ääntä. Itseäni tuppaa ottamaan aivoon ylitse kaiken mummukat fifiensä kanssa, jotka höntyilee 15 metrin flexissä iholle tai räkyttävät hihnaansa vasten seisten kuola suusta roiskuen tai kaikkein pahin, että lällättelevät omistajan sylistä! Jade kun ei siedä sitten pätkääkään muita koiria kun tuon Riksuttimen ja sitten nää kukkahatut ei tajua sitä, että oma koira sieltä sylistä provosoi minkä ehtii ja toinen on valmis ottamaan välipalan, jos vain suinkin mahdollisuus olisi. Eli ylläri - vikahan tietysti on “susikoirassa”.

Harvoin Jaden kanssa tuolla yleisillä paikoilla liikunkaan, mutta silloin kun liikun, sillä on kuonokoppa. Sen vihan toisia lajitovereita kohtaan tuntien, pystyn itse liikkumaan paljon rennommin, kun tiedän ettei se edes vaikka vahingossa irti päästyään pääse ketään rei’ittämään tai tappamaan, kun on koppa päässä. Ja tietystihän koppa aiheuttaa sitten ihmisissä vaistomaisesti mielikuvan vihaisesta saksanpaimenesta, vaikka Jade ei vihaa muita, kuin toisia koiria (ihmisiä se rakastaa yli kaiken).

Hankalin …joo vasta tässä ikää kun on karttunut niin olen alkanut laskemaan kymmeneen ennen kuin avaan sanaisen arkkuni…olen myös liian rehellinen :slight_smile: Ihmiset ei kestä ja siksi olen opetellut vaikenemisen taidon. Mutta isäntä ei anna minun reklamoida silloin kun suoni pullottaa päästä ja hengitän raskaasti, sanoi että puren vielä pään poikki :slight_smile:

Kyllä mun isäni laittoi mäyräkoira ihmisen maksamaan koiransa korvan ompelun ja hänen lomapäivänsä ja maksoihan se kun koiratarhassa oli niin paljon todistajia.

Karkkari uros nappasi isäni labbiksen korvaan ja kalloon kiinni eikä omistaja tehnyt mitään ja isällä murtui nyrkki kun paukautti koiran leuan auki. ( saitsupäivän karenssin se maksatti vain ). Koiran omistaja pelkäsi omaa koiraansa.Kyllä kuonokoppaa pitää käyttää jos koiraansa pelkää ja tuo sen sitten vielä koiratarhaan meuhkaamaan ??

Löytyhän ne talaven hävöksissä olleet pehemomolluskat

kuva

Ja kuinka monesti minoon sanonu ettei niitä kartanolle kanneta, mut mene se heijän kans

miraemmi, en minä ainakaan koiraani pelkää ja sen takia sillä koppaa julkisilla paikoilla pidä! Minusta on väärin sanoa, että jos koiraansa pelkää, pitää sillä pitää koppaa.  Pidän koppaa sen vuoksi, että tiedän koirani olevan aggressiivinen toisille koirille, enkä halua maksaa yhtäkään eläinlääkärinlaskua enää. Mitä rennommin pystyn koiran kanssa olemaan, sitä rauhallisemmin se käyttäytyy toisia koiria kohtaan - koppa on siis varotoimi jos se syystä tai toisesta saisi nykäistyä itsensä vapaaksi toisen koiran kohdatessaan. Koppa päässä se ei pääse puremaan. Ja kun tiedän, ettei se koppa päässä voi vahingoittaa toista koiraa, näin ollen pystyn liikkumaan sen kanssa rennompana ihmisten ilmoilla.

Ja mitä noihin korvauksiin tulee... Jos siinä riidassa, jossa Jade rei'itti naapurin koiran, osumaa olisi ottanut myös vastapuolen omistaja, olisin tietenkin ollut velvollinen korvaamaan hänenkin lääkärikäyntinsä kulut + mahdolliset lääkekulut. Ja koiran kulut tietenkin. Kyselin tuosta ansiomenetyksen korvaamisesta usealtakin pitkänlinjan koiraihmiseltä (mm. koiriemme kasvattajalta, jolla lähes 30 vuoden kokemus kasvattamisesta) ja jokainen sanoi, ettei minun tarvitse eläinlääkärikulujen lisäksi enää ansiomenetyksiä maksaa.

Olen itse siis siinä mielessä tunnollinen koiranomistaja, että mikäli koirani aiheuttavat vahinkoa toisen lemmikille, omaisuudelle tms., tietenkin minä olen korvausvelvollinen. Mutta olen myös sikäli todella tarkka, kenelle annan koirani esim. hoitoon tai kenenkä koirien kanssa nuorempi pääsee leikkimään. Vahingon sattuessa kun kaikki eivät toimi samoin kuin minä...  Tarkoitan tällä, että jos päästäisin omani leikkimään jonkin tuntemattoman koiran kanssa ja se kävisikin päälle, omistaja ei välttämättä olisikaan yhtä mieltä syyllisyydestään.

Kavereiden kanssa meillä on sellainen periaate, että vahingon sattuessa jokainen korvaa omansa.

Jade, eihän kukaan jaksa pikkupirtissä tommosilla leluilla leikkiä. Kivempaa se on viskoo ja piilotella pihalle, pysyvät vähän uuvemman verosina kun keväällä taas löytyvät lumen alta 

Ne on pehmot olleet kylmäkäsittelyssä :slight_smile: Eipä ole pöpöjä enää!

No ei bakteerit kyllä pakkasessa mihinkään kuole :slight_smile:

Mutta pölypunkit kyllä :) Muutoin saattaa olla elämä vaan lisääntynyt. Se on hyvä, että hangen alta paljastaneet voi tunnistaa karvaleluiksi, eikä esimerkiksi isännän alushousuiksi, kuten meillä :D Ukko on käyttänyt vanhoja lumppuja auton tai pyörän klanssaamiseen, ja jättänyt niitä mihin sattuu, josta koira on tulkinnut, että on taas leluja hänelle jätetty.

Ja naapurit kattelee, että jo on rietasta elämää kun housutkin on jääneet oven ulkopuolelle :wink:

Tallukka…en syyttänyt ketään vaan kerroin että isäni laittoi karkeakarvaisen normalikokoisen mäykyn omistajan maksamaan vahingon joka aiheutui tarhan lempeimmälle koiralle … siinä oli niin monta todistajaa että mäykyn omistaja maksoi isäni kulut + karenssi päivän käden johdosta. Stadissa on paljon sellaisia ihmisiä jotka vie koiransa tarhaan kun on juoksu ? Haloo… ja kun on kirppuja ! Haloo…ja myös pureksivia agressiivisia hallitsemattomia koiria. Stadissa on sellasii joiden älli ei riitä muiden huomioon ottamiseen.