Se vaan että koirasudestahan ei todennäköisesti ole edes munanjatkeeksi. Vai oletteko koskaan kuulleet, että oikea susi olisi jäänyt puolustamaan ammuttua laumatoveriaan? Ehei, ne painelevat pakoon minkä kintuistaan pääsevät ja jättävät toverinsa selviämään itsekseen. Sutta lisäämällä koiraan ei saada puolustushalua vaan arkuutta.
Mä en tunne/tiedä kuin yhden koirasuden, että sikäli käsitykseni perustuvat pitkälti lukemaani. Se tietämäni yksilö on kai ihan kiva kotikoira, että ei ne nyt kaikki sentään ihan epäonnistuneita ole. Ei siinä yksilössä silti ole mitään sellaista erityistä, mitä ei koirissa olisi. Paitsi juuri se, että omistajan mielestä on siistiä omistaa koirasusi. Hän muistaa asiasta kyllä mainita niin usein ettei kenellekään jää epäselväksi, että hänellä on koirasusi.
Haha, se on kato sama kun laittaa komian urheiluauton, ja konepellin alla ei ole poweria. Statusta.
Ai mitähän leuhkimista siinä on että omistaa koirasuden!
Minua ärsytti suunnattomasti jos joku sanoi meidän saksanpaimenkoiraa susikoiraksi, ja vieläkin korjaan jos joku sanoo…sillä kun ei oo mitään tekemistä suden kanssa.
Mä en henk.koht. ymmärrä pätkääkään näitä susisekoituksia lemmikkeinä. Vaikka sutta ois korkeintaan se 1/4 niin moniko on perillä siitä mitä susisekoitus vaatii? Ne jotka tietää suden käyttäytymisen pohjat niin eivät koskaan ees mieti ottavansa kyseistä mixiä. Onhan se niin "siistii" omistaa susisekoitus Näiden tyyppien kannattaa vilaista peiliin ja kysyä sieltä kautta miten pahasti vippaa kun/jos susisekkaria haluaa…
Hemmetin sairasta touhua mun mielestä Alkukantaisia koirarotuja pitäis löytyä niitä haluaville ilman susigeenejä. TässäKIN asiassa vois aatella ihan maalaisjärjellä, ei se muuta vaadi…
Eri asia on sitten joku todella ammattitaitoinen villieläinasiantuntija, joka on perehtynyt susilauman tapoihin ja saanut niitten luottamuksen - näitäkin on, mm. eräs jenkki, jolla on takapihallaan susipuisto tms, ja hän on ‘osa’ laumaa. Johtajamaisesti upottaa hampaansakin aina ensimmäiseksi saaliiseen, eli antamaansa ruhonosaan…
Koirasusille löytyy oikeaa käyttöä varmaan eniten eläimiä hyödyntävissä elokuvissa tms. luonto-ohjelmissa. Ammattimaisen eläinkouluttajan käsissä ja hoteissa ovat kuulemma usein erittäin motivoituneita, älykkäitä ja energisiä - mutta niillä onkin reviiriä ja lääniä enemmän kuin jokin hikinen kerrostaloyksiö…
Miten muuten nuo koirasusitehtailut ovat mahdollisia? eikö meillä jokin laki säätele villieläimiä ja ihmisten kanssakäymistä niiden kanssa? eihän sutta saa edes ampua itsepuolustukseksi tai kotieläimen suojelemiseksi, vaikka aito vaaratilanne olisi kyseessä. kuinka niitä hukkasia sitten saa pitää takapihalla siitoseläiminä? huhhuh…
Tuon arjen kuvittelenkin parhaimmillaankin olevan sellaista jatkuvaa hallintaa, kieltämistä ja rankaisemista. Ei ole kivaa elämää eläimelle, kun ei voi toteuttaa luontaista käytöstään. Villieläin, joka jolkottelee kymmeniäkin kilometrejä päivässä joutuu katselemaan mökin ikkunasta maisemia ja olemaan innostumatta/valppaana/puolustuskannalla vaikka koko hermosto on rakentunut sillä sellaiseksi.
Helsingissä olen nähnyt kyllä noita amerikan pittbulleja, jotka vastaan tullessa vähän hyökkii uhkaavasti ja omistaja kehottaa ettei vastaantulija tulisi liian lähelle! Silloin tulee mieleen, että joku nuori heppu on halunnut ottaa koiran (varmaan ensimmäisen ikinä) tuntematta koiria juurikaan ja se “siistein” olisi juuri se am.pittbull …näyttää siistin gangstalta niittipannassaan. Rotua vastaan mulla ei ole mitään…tunnen tytön jolla on aivan helluinen pötikkä…oikein ystävällinen ja lempeä. Mutta hänpä on ollut valmis ottamaan kasvatusvastuun. Siksi oikeastaan tykkän tästä chihuahua-muodista, sillä osaamattomankaan käsissä se chihu ei ole vaarallinen, vaikka ärhäkäksi kouluttamattomuuttaan kasvaisikin.
Juu, pitbbullit ovat mitä lojaaleimpia ja rakastavimpia lemmikkejä, kun saavat purkaa energiaansa ja pysyä aktiivisina. Ihmisen tehtävä on tarjota toimintaelämyksiä ja turvalliset, selvät raamit
Chihuahuat ja muut pikkuhauvat ne vasta aggressiivisia osaavat olla, jos niillä on epävarma olo laumassa, ja niitä kohdellaan kuin lelua tai koriste-esinettä. Turhautunut ja ‘rajaton’ koira voi olla vaarallinen, vaikka koko olisikin pieni.
Mua on purrut chihuahua ja kerran metrossa yks musta labradori. En edes ollut huomannut koko koiraa mun lähellä, ennenkö se haukkas. Kyllä se labbiksen purema tuntui kipeemmältä kuin chihun
Krimiläinen, mä olen käsittänyt että 50% koirasudet on tuotu Suomeen koirina. Suomessahan villieläimen lemmikkinäpito ei ole ihan yksinkertaista.
En usko että koirasuden kanssa eläminen on jatkuvaa kieltämistä ja varsinkaan rankaisua. Osaavat käsittääkseni olla aika dominoivia (tämän luin ko. yhdistyksen sivuilta) eivätkä välttämättä alistu sellaiseen kuriin mihin moni koira. Eiköhän se arki ole enimmäkseen karkaamisen estämistä sekä ennakointia ja tasoittelua, ettei luonnostaan pelokas eläin säikähdä liikaa vaikkapa kotiin tulevaa nuohoojaa (tämä on ihan oma tulkintani kaiken sen perusteella mitä olen niistä lukenut ja kuvia nähnyt). Toki käsite koirasusi on hyvin laaja, eli parhaassa tapauksessa ne ovat kuin mitä tahansa kotikoiria (koska parhaassa tapauksessa niissä ei ole lainkaan sutta vaikka olisi hukkana myyty) ja huonossa tapauksessa ne ovat ahdistuneita ja stressaantuneita eläinparkoja. Tosiaan määre “koirasusi” on ihan yhtä informoiva kuin “metsästyskoiramix”. Siitä saa vähän suuntaa mutta eläin voi silti olla ihan mitä tahansa.
Pikku-Pioni, olen samaa mieltä kyllä shihun purema pienempi on kuin ison koiran !
Mun ekaa koiraa puri kouluttamaton sakemanni ja kouluttamaton kuriton labbis, kutsi poikani ei purrut koskaan ketään minnekkään milloinkaan.
Toi minulle suussaan kerran hellästi linnun pojan jonka oli löytänyt…katsoin että tipu oli ehjä ja vein takaisin siihen suuntaan mistä koirani sen toi.
Mäykkytyttöni olivat kanssa lauhkeita vain Emmi kerran meinasi hermostua vierailevaan poikaan joka härnäsi sitä ja jaakasi kepillä huitoen…Emmi pysähtyi ja murahti pojalle. Minä sanoin pojalle et jos et lopeta tota koiran kiusaamista niin saat siitä kepistä.
Meni poika vakavaksi ja pojan äiti myös heräsi kieltämään kun totesi et nyt on pakko jotain sanoa.
Täälon yks frouva hiukan täpisemässä. Oon kahen tunnin päästä lähdössä tapaamaan kasvattajaa ja saattaa olla kotio tullessa tuomisia.
No kerro nyt, minkä rotuinen edes? Vaiko sekoitus?
Kyllä minäkin tuossa tilanteessa singahtelisin sinne sun tänne …
Ihana päivä Hankalinilla - kyllä niiin mieluusti itsekin kuulisin pitkästä aikaa pienten tassujen töpsettä!
Kyllä te ootta ihan ekat joille mä laitan kuvan sit kun koira on kotona. Oon vaan semmonen luonne että uskon vasta sit kun näen että tää homma toteutuu.
Täällä on pidetty koirat visusti tallessa jo pitkään. Ei koskaan yksin ulos pimeällä, ei hetkeksikään koska vahingon tapahtumiseen ei tarvita kuin viisi minuuttia ja se voi tapahtua ihan omalla ulko-ovella. Eikä pelkästään kapisusien takia vaan susien takia.
Asiasta toiseen; Hankalin pitää meitä nyt melkoisessa jännityksessä! Melko nopeaa toimintaa silti, mutta mä jotenkin arvasin jo siitä ekasta asiaa koskevasta viestistä että homma oli oikeastaan jo päätetty toteuttaa
Hankalin, me jo innokkaasti odotamme lisää uutisia
Nii-in, nukkumaankin pitäis päästä mut mä oon koko illan kärkkyny lisätietoja
Nih, ei tässä mihkään nukkumaan pääse