Kosmoskukka, Cosmos

Linkki ei auennut, mutta kopioimalla sain sen näkymään. Oli tosi nätti ryhmä ja kesäinen.

Koska aiotte kylvää kosmokset? Uusimmassa Kotipuutarha-lehdessä oli listattu kosmokset maaliskuussa kylvettäviin, mutta mä en ole vielä kylvänyt ja nyt arvon että pitäisiköhän.

Viime vuonna kylvin 17.4. ja hyvin ehti kukkimaan. Niihin samoihin aikoihin meinaan tänäkin vuonna kylvää.

Minä olen aina kylvänyt kosmokset III-vyöhykkeellä suorakylvönä kasvimaahan ja hyvin ovat ehtineet kukkia oli kesä millainen vain :slight_smile:

Täällä taivasalossa kylväytyy itse…ja teki samoin Urjalassa! Kukkia ehtii joka kesä…

Minä kylvän kosmokset huhtikuun puolessa välissä, aina ovat ehtineet kukkia pitkään :slight_smile:

Ehkäpä minäkin odottelen sitten pari viikkoa kosmosen kanssa, Se on ihan hyväkin, koska olen ensi viikon reissussa ja hirvittää muutenkin jättää noita muita taimivauveleitani miehen hoiviin 

Tänään kylvin kosmoskukkaa. Lajike on ´Pied Piper Red´, joka ei ole kovin kaunis ainakaan pussin kuvassa. Mutta olen saanut siemenpussin ylihalvalla, ehkä 0,10€ tai jotain vastaavaa, ja kaltaiseni sulovileeni ei voi vastustaa poistokoreja…

Viime kesänä kasvatin ´Picotee´-nimistä sorttia, jossa terälehden piti olla valkoinen ja sen reunassa pinkki raita. No, pussista tuli kyllä anilliinia ja pinkkiäkin, että ei ihan pitänyt paikkaansa.

Ans kattoo, mikä tämänpäiväisen kylvöksen tulos on.

Järjestin vähän lyhyen päivän käsittelyä kippaamalla laastipaljun näiden valikoitujen taimien päälle pitkäksi yöksi…vähän liiankin pitkäksi, meni tämä hellepäiväkin siihen perään.
Ajattelin, että vähempikin määrä taimia riittää, kun huolella kasvattaa, voi nääs sentään… ja aikaiset kukat…

Toisen kerran taitaa käydä niin ettei kosmoskukka ehdi kukkia. Mikä ihme siinä on, samalle paikalle laitoin kuin viime vuonna ja samalla lailla kasvatin? Viime vuonna kukki koko kesän, nyt ei edes nuppuja näy!

…kosmokset kohta pelkkää siementä täynnä… Taimien kukinta käytännössä ohitse! Nämä siemenet alkuperältään Etelä-Afrikkalaisia tienvarsi kantaa. Kasvaa vuosittain maahan kylväytyneistä siemenistä ja varma kukinta joka vuosi. Jos joku haluaa niin nyt löytyy siemeniä…

bluedreams, minkä värisiä nuo kosmokset ovat? Olisin kiinnostunut siemenistä :slight_smile:

Sama juttu kuin Satu-71:llä.

Tavis , kevään suorakylvöä ,eka kerta kun olen saanut kukkaan asti !

Miulla taas oli semmonen kokemus kosmoksista menneenä kesänä että kukkivat vähän niinku kaikki muutkin, "ennen aikojaan" ja semmonen erittäin tummanpunanen pitkä hujoppi viimesenä, ja sekin jo elokuun alkupuolella. Nuo aikasi kukkivat oli kerrottuja, v.pun. ja valk.
Enkä esikasvatellu, en muista millon kylvetty, mutta sen muistan että harson alla olivat aika kauan eli varmaankin melko aikasin.

Enkä ees siemeniä keränny (?) rankkasateet teki tehtävänsä ja taisivat homehtua.

En ymmärrä mikä mun kosmoskukkia tänä vuonna riivaa. Kasvavat vain korkeutta ja tuuheutuvat, mutta ei nupun nuppua. Ja näin joka paikassa, vanhassa “laihassa” maassa ja uudessa penkissä. Kylvin esikasvatettuna joskus huhtikuussa.

Kahtena edeltävänä vuotena kosmosten komeaa kukintaa on saanut nauttia melkein junhannuksesta lähtien?!?

Kukkineet jo 3 viikkoa!! Tapansa mukaan… :slight_smile:

Työtä teettäviä nämä kosmokset, kun pitää olla koko ajan nyppimässä. Mulla ei ole niitä aiemmin ollut, mutta nyt jäivät alkukesästä käteen yhdestä puutarha-alesta. Hienoja ne kyllä ovat ja ahkerasti kukkineet hankkimisesta asti, ja paikkaavat hyvin penkissä ollutta aukkoa.

Eivät ne mulla yhtä kauniita ole, kuin yhden kauppakeskuksen istutuslaatikossa. Ne vasta olivatkin upeita, tuuheita ja raikkaan vihreitä alas asti, vaikka olivat täydessä paahteessa, ja täynnä kukkia, eikä oltu unohdettu kerätä huonoja pois. Joka tapauksessa, minä olen ihastunut, ja näitä saisi tulla jatkossakin meidän pihaan, vaikka sitten olisivatkin vähän kuivuudsesta kärsineen näköisiä.

Nyt meni niin hermo kosmoskukkaan tai siihen, kun en tajua miksi ne eivät kuki. Teen testin ja kaivan yhden puskan ylös, ja alan lannoittaa sitä vaaleanpunaisella kastelulannoitteella, jos kuitenkin se on joku ravintopuutos.

Puutarhapuuhissa harmittaa tällaiset epäonnistumiset, kun ei tiedä mitä on tehnyt väärin tai erilailla…

Jaa, mä luinkin tätä ketjua vielä uudelleen, ja muistin että parhaiten mulla on kukkineet kaosmokseet,, jotka ovat olleet pitkään laihassa mullassa purkissa. Viime vuonna kylvin kosmokset maaliskuun lopulla, ja istutin ne melkein nupullisena kesäkuun alussa, rehevöityivät ja jatkoivat kukintaa tauotta talven tuloon saakka.
Tänä vuonna istutin huhtikuin alussa, ja istutin ne pienempinä maahan toukokuun lopussa. Siitä lähtien kosmokset ovat kasvaneet, kasvaneet ja kasvaneet ihan joka paikassa pihaa, mutta ei kukan kukkaa. Ilmeisesti sitten saavat perenapenkeistä liikaa typpeä.

Parhaiten kukkivat, kun saavat kasvaa melkein kukintakuntoon ruukuissa tai sitten laihassa maassa. Tämmöiseen teoriaan päädyin.