Kosmoskukka, Cosmos

Sis jos nuo Keltaisen kosmoksen siemenet kiinnostaa niin laita hölöä tulemaan. Jos vaikka itävyys olisikin heikentynyt niin niitä on kyllä paljon.

Ihanan seoksempa olet juti tilannut. Mulla taitavat olla kaikki melko tavallisia, mutta kiitollisia kukkijoita ovat ja helppoja kasvattaa.

Pakko oli siemenvarasto tarkastaa ja oli mulla pussi tota keltakosmostakin. Myös psyche white ja fizzy pink näyttää ainakin kuvassa kivalta. Tulis vaan se kesä pian.

Esim. Kodin Terrassa on aika huikeat valikoimat Kosmoksia. Porissa oli noita ja muitakin siemeniä ihan tolkuton määrä…

Tuntuu olevan nyt keltakosmoksen siemeniä vaikka kuinka, löysin Nelsonin siemenistäkin lajikkeen Klondyke Bright Lights.
Jos mä nyt jotain uusia siemeniä hankin, kun entisiäkin on hurumykke, niin nää korkeat keltakosmokset saattais olla niitä, matalia olen nähnyt joskus, mutta korkeita en..

Muuten, viime kesänä kun harvensin tavallisia kosmoksia, niin melkein puolimetrisetkin maasta kiskottuina juurtuivat isoon ruukkuun, ja kukkivat ihan hyvin. Hiukan matalammiksi jäivät kun ne mitkä saivat kasvaa maassa suorakylvettyinä.

Bumble, just korkeita miekii haluun, näkyy niitä löytyvän kun oikeen ettii, ei vaan oo sattunu silmään.Noista matalista mitkä miulla on ollu, en tykkää yhtään. Sitt matala Gazebo Red oli taas yllättävän kiva, ja viime kesänä oli eka kerran Rose Bonbonia, oli myös kiva tuttavuus, sekä myös Double Click.Tulee tosiaan kosmoksia kasvateltua joka kesä aika runsaasti, työpaikalle kuskaamisen vuoksi. On kiitollisia leikkokukkia.

Mä laitan kans joka vuosi edes jokusen kosmoksen, mulla on jo vuosia ollu omista punakosmoksista kerättyä siementä.
Ne lehdetkin on niin nätit tillimäiset, vaikka kaikki yksilöt ei aina ehdikään kukkia.
Näkyy kauas isot puskat, ja naamioivat muiden kukkien ehkä jo rumentuneita varsia.

Muoks, muisti palautuu hetkittäin, kävinpä siemenlaatikolla, niin mullahan ON keltakosmoksen siemeniä, avamattomassa Ruissalon pussissa.Varmaan aika vanhoja, mutta täytyypä tehdä koekylvöjä hyvissä ajoin.

Tässä on yksi mielestäni onnistunut kuva kosmoksesta. Katsokaa, kun kukkakärpänen on juuri laskeutumassa sille!

Kosmoskukasta on kokemuksen myötä tullut vakiokesäkukkani. Se on terve, komea, ei vaadi tukemista, löytyy hienoja värejä, siemeniä on helppo saada ja taimikasvatus on onnistunut aina. Myös suorakylvö onnistuu. Mitä enemmän se saa tilaa ympärilleen, sitä komeampi tulee. Ruukkuistutuksissa tahtoo jäädä pienehköksi, ainakin jos joutuu kilpailemaan, mutta maassa kasvaa korkeaksi ja runsaskukkaiseksi. Keltaista minulla ei ole ollut.

Nii justiin piti sanomanikin mut unohtu, että syksymmällä ovat tosi hyviä piilottaan näkyvistä kaikenlaista ; ei niin kaunista katseltavaa.

Raya, laitanko siemenpussukat tilaukseen vai saitko jo muualta kosmokset :slight_smile:

Jutilta on tulossa Limara Lemonia, mutta jos itte tilaat niin miulle kyllä kelpais nuo Polidorit, mutta jos et tilaile, niin ei maailma kaadu.
Sorry, en taas ajatellu mitä luin.
Otetaanpa uusiksi;;;;;;;;;;joo, 3 pussukkaa, jos käy .

Jepulis, tilaan sulle 3 pussukkaa. Mä löysin sieltä taas muutakin mitä mun on ihan pakko saada :wink: Laita osoitetiedot yksärinä niin tiedän kun pussukat tulee minne ne lähetän.

Kiva juttu !!!kiitoksia !!! yksäriä tulossa.

Tilaus meni jo Korpikankaalle eli nyt vaan odotellaan siemeniä :wink: ja mun kone temppuilee kun lähetti äsken saman viestin tänne tosi monta kertaa ;/

Ajattelin kylvää keväämmällä kosmoksia kahteen sinkkiämpäriin (10 l vetoisia). Mahtaako nuo viihtyä ruukussa? Tilasin siemenet Korpikankaalta, pussissa lukee korkeudeksi 60 cm mutta tiedä niistä sitten.
Niin ja muuten, tän ketjun lukaistuani jäin käsitykseen että pitävät laihasta maasta, niin pitäisikö kylvää ihan kaktusmultaan?

Sivulla 17 vähän kerroinkin, että istutin n.puolimetriset harvennustaimet isoon metallilaatikkoon,jota vuorasin multasäkillä, ettei lisää ruostuisi puhki.

Multa oli ihan tavallista jotain puutarhasäkkimultaa.Hyvin kasvoivat ja kukkivat.

Musta tuntuu, ettei niitä kannata kalliiseen kaktusmultaan laittaa, ruukussa kun tavismullastakin kuluu ravinteet pois nopeammin kuin maassa.

Ok, kiitos bumble vastauksesta!

Raya, tänään tuli keltakosmoksen siemenet Korpikankaalta joten laitan Kustin polkemaan huomenna tuomaan siemeniä sulle, olehan valmiina :wink:

Toki, Toki, Kiitos vaivannäöstä, korvaan sen kyllä …jotenkin.

Mulla viimevuonna komea, komea kosmoskukkaistutus, vaan ei sopinut pihani väreihin. Nyt löysin niin kivan kuvan monivärisestä kosmosistutuksesta, ja tästä innostuneena päätin kylvää kosmoksia uudelleen. Tuo keltainen on siis keltakosmosta. Jotenkin ei heti ajattelisi, että nämä sopii näin hyvin yhteen, mutta onhan kosmoksella toki keltaoranssi keskusta.
Katotaan osaanko linkittää kuvan.
A Field Of Cosmos Flowers, Cosmos Bipinnatus, In Japan Stock Photo, Picture and Royalty Free Image. Image 12420992.