Kosmoskukka, Cosmos

Kosmoskukka on kestänyt todella hyvin sateisen ja viileän kesän. Näitä täytyy kyllä ens kesäksi laittaa muitakin värejä.

heh… on sitten kovasti paljon mukava ‘rikkakasvi’ tuolla pihalla tämä kaunotar!

Hienosti kukkii kosmoskukka tänä kesänä, laihaan maahan istutin enkä oo lannoittanut. Nyt meinaan vähän laittaa kanankakkaa jotta jaksaa kukkia myöhään syksyyn asti.

Kosmoskukka on tosiaan ihana kesäkukka, minulla on voimakkaan oranssin värinen ihan vakiona kääpiösamettikukkien kanssa samaan paikkaan laitettuna. Pikku-Pionilta sain parisen vuotta sitten siemenet ja nyt vuosittain kerään omistani etten ilman jää :slight_smile:

PItäisikö kosmoskukan onnistua myös avomaalle kylvettynä?

hmmm… taitaa nuo enämpi jalostetut lajikkeet olla kyseenalaisia onnistujia avomaakylvöissä! Ainakin meidän pihassa kokeiltiin tuollaista jalostettua lajiketta ja luonnosta (eteläafrikasta) kerättyä yhtä aikaa, tuolloin ainoastaa tuo ‘villi’ kehittyi kukkivaksi ja ehti siemenet kehittää!!

Kyllä mulla on onnistuneet. Kukkivat sitten myöhemmin kesällä.

Mulla on ollut viitenä kesänä tummanpunaista ja valkoista kosmosta suoraan avomaalle kylvettynä. Kukkia ovat hyvin ehtineet, siementen kehittämisestä en osaa sanoa.

Miulla on joka kesä kosmoksia paljon, sattuneesta syystä, valkoset ja lilat kyllä kerkee suorakylvönäkin, mutta puhdas punanen ei.

Apua! sitäkö on oranssinakin, nyt on kyllä aukko sivistyksessä, keltasta matalaa miulla on ollu, mutt sekään ei joka vuosi kerkee kunnolla kukkimaan, ja on jotenki kasvanu kituliaasti muutenkin.

Oranssivärinen kosmos on kukkinut meillä (Paraisten saaristonsyrjäkylässä) parina vuotena - molemmilla kerroilla vasta syyskuun loppupuolella…
Ja esikasvatettuna!  Enää en sitä tee… koska on tullut sellainen tunne että ehtiikö edes kukkia ennen pakkasia…
Mutta ihana väripilkku se kyllä on!

Nimittäin yksikään kosmoskukka, pari sorttia kahdessa eri paikassa, ei edes itänyt. Saman tempun teki myös tarhaneito avomaalle kylvettynä… Asettelin siemenet yksitellen että olisin saanut “tasaisen” kasvuston… olis varmaan pitänyt ripotella…?

Tarhaneidosta mulla myös samoja kokemuksia ettei oikein avomaalle kylvettynä meinaa ehtiä kukkia. Pari kukkaa onnistuin viime kesänä saamaan, mutta tosi hitaasti ja epätasaisesti iti avomaalla. Kosmoskukista valkoiset olen aina kylvänyt suoraan maahan ja hyvin ehtivät kukkia ja vaaleanpunaiset, pinkit ja ihan punaiset olen aina esikasvattanut muutaman viikon ennen ulos istuttamista ja silloin jaksavat kukkia ihan pakkasiin asti. Ovat aivan ihania kukkia ja niitä löytyy mun kukkapenkeistä joka kesä :slight_smile:

Onko kukaan kokeillut keltakosmosta? Oliko nyt uusimmassa kotipuutarhassa siitä juttua, että ehtisi kukkaan aiemmin kuin punakosmos ihan suoraan ulos kylvettynä? Viime keväänä yritin kosmosta esikasvattaa mutta taimipolte vei kaikki :confused:

Salamandra, kato edelliselle sivulle kokemuksiani keltakosmoksesta, mutt tuo oranssi rupes nyt kiinnostaan , mistähän siemenet hoksais, onks se korkeempi vai matalampi ??? nuohan valkoset ja pinkitkö ne on, huitelee parissa metrissä, ja keltanen ei pääse miulla edes 20cm.n

juu valkoiset ja pinkit on mulla ollut 80-120cm korkeita ainakin. Mua kiinnostaa nyt kans tosi paljon tuo oranssi, haluan sitä pihaan kesäksi :wink: Mistähän sen siemeniä mahtais löytyä?

Hortuksella ainakin on keltasen siemeniä.http://www.hortus.fi/hortus-luxus-tuotesivu?=&pid=31201978

Korpikangas Siemen myy näköjään myös keltakosmos seosta. Siinä näkyy olevan keltaista, oranssia ja punaista kosmoskukkaa samassa siemenseoksessa. Taidanpa tilata sen :wink:

Mulla on tänä vunna tämmöisen matalan seoksen siemeniä

Siemenlaatikoita penkoessa löysin melkein täyden pussillisen Cosmos Limara Lemon siemeniä. Ovat muutaman vuoden vanhoja mutta jos joku haluaa kokeilla niin joutavat pois.

SATU, tilaatko jotain muutakin , aattelin että jos,niin tilaa miulle pari pussia just tuota Polidoria samalla. Miun siemenkiintiö kesäkukista alkaa olla hanskassa, enkä viittis ihan paria pussia alkaa tilaileen.

Kertoile jos käy, tai sitt toisinpäin, voin myös tilauksen laittaa, ihan miten vaan.