Kosmoskukat kaiketi sietävät hyvin latvomista, se ainakin auttaa jollain lailla tilanpuutteeseen, ennenkun saat ne ulos.
Taidanpa itsekin kylvää muutaman sisälle nyt kun tuli tästä mieleen.
Olen kokeeksi muutaman latvonut, saa sitten nähdä mitä tapahtuu?
Matalaa kosmoskukkaa meni tänään kylvöön, en malttanut enää odottaa…
Mä sinnittelen vielä ainakin viikon.
meidän koskmokset kylväytyy itsestään aika runsaasti ja hyvin kukkivat joka vuosi, jo 15v…
Koskahan nuo esikasvatetut kosmoskukat voi siirtää ulos? Kestävätkö kylmää yhtään?
Ei muuta mutta tuo tilanpuute vaivaa
Sitä olen minäkin miettinyt kun sisällä jo osa pukkaa kukkaa. Aivan liian aikuisten laitoin siemenet. On tämä kummaa touhua viime kesänä pihalla lykkäs vain vartta koko ajan, ei kerennyt kukkia ollenkaan ja nyt näkyy kukkia jo monessa purkissa. Ulos pitäisi jo saada laittaa, nyt varmaan kukkivat sitten koko kesän??
Bluedreams: tyhmä kysymys ehkä, mutta kun mulla oli viime kesänä ekaa kertaa kosmoskukkia penkissä niin onko toiveita että ne olisivat siementäneet ja saisin taimia…? Vai onko niissä kenties “tyyppieroja” eli riippuisi siitä mitä on sattunut kasvattamaan?
D.formosa, kyllä ne mullakin on siementäneet itsekseen joka kerta, vaikka on ollut eri lajikkeitakin. Muistaa vaan sitten olla kitkemättä niitä
Kiitos Anita, täytyypä pitää silmällä jos jotakin nousisi:-) Montaa ei edes tarvitsisi. Kasvattelin viime vuonna vain pari-kolme tainta ja monihaaraisina riittivät hyvin tuottamaan kukkailoa pitkälle syksyyn.
Olen koettanut hakea tietoa miten aikaisin taimet voi laittaa ulos, mutta ei lue missään. Otin ja leikkasin kaikki taimet, kun koeleikattu näytti tuuheutuvan ja voivan erittäin hyvin. Istutan ulos vasta kun on tarpeeksi lämmintä ja näillä näkyminen saattaa kestää vielä pitkään.
Mulla kosmokset noin 30cm ja kukkia pukkaavat hirveästi. Ensimmäiset kukkanuput leikkelin pois ja alkoivatkin haaroittumaan, mutta nyt pukkaavat kukkaa jo nuo haaratkin. Pihalle pitäisi saada, mutta ei vielä uskalla, jos nyt saisi ne ensin kotiin tuolta äidin “viherhuoneesta”.
Leikkasin kaikki kosmokset, kun huomasin että tuuheutuvat hyvin. Yhden jätin leikkaamatta ja senkun kukkii koko ajan ikkunalaudalla. Ihme juttu että jaksaa kukkia vaikka on pienessä maitopurkissa. Jokohan sen uskaltais laittaa ulos? Mitenkä sulla Ja-Na?
Mulla on ollu yksi kosmos pari viikkoa istutettuna kukkanpenkkiin ja hyvin on selvinnyt. Muut on olleet saman ajan ulkona, mutta vielä pienissä ruukuissa, mihin olen ne kylvänytkin.
Ensimmäiset kukassa, vaikka kuinka yritin niistä nuppuja nyppiä pois, ettei vielä kukkisi, mutta kun haluaa, niin kukkikoon.
Ostin kosmoskukan valmiin taimen, (ikuinen epäonnistuja kosmoskukan viljelyssä siemenestä, aina halla ehtii ennen kuin kukat) joka on jo kukassa. Kertoisiko joku miten taimen saisi parhaiten kukoistamaan koko kesän.
poimi pois kaikki ylikukkineet (jos et siemniä halua!) ja lannoita säännöllisesti… niin kukkiin hyvin!
Kiitos neuvosta! Olen kosmoskukan ihailija, ollut lapsesta asti, mutta monen epäonnistumisen jälkeen lopetin niiden kylvämisen. Esikasvattaminen ei ole oikein mahdollista ja halla tosiaan on ehtinyt joka syksy kun ensimmäinen kukka suoraan maahan kylvettyihin kosmoksiini on ilmestynyt. Jospa saisin ihailla tätä aarreetani pitkin kesää.
Minun mielestäni ei lannoitetta, kasvaa vain vartta eikä tuu kukkia. Mulla viime vuonna melkein puolitoistametrinen hujake ja nuppuja rupes tulemaan vasta just ennen pakkasia. Maitopurkeissa olleet taimet rupes jo kukkimaan, ovat nyt ulkona laihassa hiekkaisessa maassa, joten tänä kesänä nähdään miten käy?
ihan peruslannoitetu puutarhamulta on meillä toiminut niin III kuin Ia vyöhykkeellä… ja hyvin ovat kukkineet, niin että ovat jo ehtineet kukintansa tehdä ennen syksyä loppuun… ja tuottaneet tuhottomasti siementaimia joka kevät!!!