Kosmoskukka, Cosmos

Onko kosmoskukka koskaan kenelläkään talvehtinut?

Ei ole talvehtinut, mutta on siementänyt kasvupaikalleen.

Nimittäin hangen alta löytyi keväällä lötkö noin 15 senttinen kosmoskukka. Ja nyt se on vain jatkanut kasvuaan.

No jess! Enää ei toivottavasti ole lötkö?

Ei se ole lötkö. Ehkä noin 30 senttinen nyt. Ihme juttu.

Haa, ehkä niitä kannattas kylvää elo-syyskuussa, kokeeks jos talvehtisivat.Ei tullut nyt niitä laitettua, siemenet olis siis valmiina, senkun ripottelee loppukesästä, laitankin kalenteriin.

hmmm… erikoista! Ei ole monivuotinen edes luontaisilla kasvualueillaan, tai siis esim etelä-afrikassa. kukkii ja kuivuu kuoliaaksi… kuten teki viimekesänä myös meillä täällä kotisuomessa… =O/

hei. voiko, pitääkö tai uskaltaako kosmoskukkaa nyppiä, siis niitä kuivahtavia vanhoja kukkatörsöjä? olen hieman ohimennen nyppinyt ja nyt kasvi näyttää osittain kuivuneelle… ? =/ Voiko kosmoskukkaa leikata tms typistää, kärsiikö vai tuuhettuuko?

ps. Ihana keijujen kukka on hän, tätä pitää saada joka kesä.

Kyllä minä ainakin nypin ihan päivittäin - olen olettanut, että on kuten moni muukin kesäkukka ja tykkää nyppimisestä.

Minulla myös kosmoskukka on siementänyt kasvupaikalleen. Ja olen nyppinyt vanhat kukat aina ohimennen… Näyttää tykkäävän siitä!

Ok,kiitti tiedosta!

Perun kommenttini talvehtineesta kosmoskukasta. Se paljastuikin peltosaunioksi tms. Lehdet olivat hyvin samanlaiset ja kasvoi kosmospenkissä.

Äsken leikkelin alas (ja haketin) kosmoskukat, etteivät vaan ehdi tehdä siemeniä. Ei enää koskaan tuota kukkaa meille!!! Vihersilppua tuli KOLME kottikärryllistä.

Varret olivat niin paksuja, että tavalliset puutarhasakset eivät riittäneet, vaan jouduin ottamaan voimasakset. Yksi kukka oli kuin vähän isompikin pensas. Piti jakaa useaan osaan, että sai silppurista läpi.

Kun yritin kiskoa juurineen jouduin tekemään sen kaksin käsin ja mukana tuli pienen ämpärin kokoinen multapaakku!!!  Olisikohan ne talven aikana hieman maatuneet jos jättäisi juuret penkkiin kevääseen asti?

Kun lopettelin ja lähdin sisälle, huomasin että vielä yhden penkin, josta olin unohtanut ottaa ne pois… huoh.

maatuvat nuo juuret hyvin maassa seuraavalle keväälle…

Kasvoi ja kasvoi aina vain pituutta ja tuuheutta lisää, muttei kukan kukkaa ole näkynyt. Nyt vasta ensimmäiset nuput näkyy tulevan mutta talvi vie kohta! Mikä mahto mennä vikaan?

kitikat, mulla sama tilanne, ekat kukat aukesivat vasta nyt. Korkeutta on ja tuuheutta kyllä puskalla, mutta kukkia ei juur lainkaan.

Mulla oli sama juttu. Hirmuise korkeita, mutta vain muutama kukka elokuun lopulla. Pari viikkoa sitten kyllästyin katsomaan niitä ja kiskoin ylös ja kompostiin. Kukat aukes kyllä aika hyvin maljakossa, kun muutaman oksan toin sisälle.

Mulla oli ensimmäisenä vuonna sama juttu, kun maa oli erittäin hyvin lannoitettu. Kosmokset kasvoi parimetrisiksi tai yli ja rupesi kukkimaan tosi myöhään. Syksyllä niitä ei saanut ylös vaan oli pakko jättää kevääseen. Keväällä juuripaakku lähti helpommin ja pienempänä, ei tullut puolimetristä kuoppaa enää. Nyt kosmokset on huonommin lannoitetussa maassa (lue: en muista, että olisin koskaan lannoittanut), kukkii ajoissa, on kukkinut jo pitkään. Korkeus on juuri sopiva, jotta pääsee nauttimaan kauniista kukista. Siementää paikoilleen maltillisesti (johtunee osin myös siitä, että kerään nyt tässä vaiheessa mahdollisimman paljon siemeniä talteen). Toivon siis, että siementää ensi vuodeksikin, jotta pääsen ensi vuonnakin nauttimaan niistä. Taidanpa vaan keväällä aloittaa lannoituksen vasta sitten kosmosten jälkeen (ovat ihan penkin reunassa). Siis sikäli mikäli nyt saan ensi keväänä itsestäni niin paljon irti, että lannoitan penkit vihdoin ja viimein.
Muoks. Yksi taimi oli itänyt ojassa ja kasvaa siellä erittäin laihassa maassa, käytännössä ihan pelkässä sorassa. Siinä kohdalla kun ei ole edes multaa tai hiekkaa.

Arvasin kyllä että kyse oli liian vahvasta maasta. Kyseessä on nk. maanparannusmulta jota on tehty lietteestä ja turpeesta. Ajattelin että kasvattelen ensin vain kesäkukkia siinä ja lopullisesti siihen penkkiin tulee "leimupenkki". Kunhan ukko on saanut autotallinsa valmiiksi, ettei tallo sitä penkkiä koko ajan.

Viime kesänä ei kosmoskukat kukkinu ollenkaan, pituutta vain tuli lisää ja lisää. Ajattelin tänä kesänä laittaa aikaisin siemenet että kerkiävät myös kukkia. Enhän minä arvannu että taimet kasvavat aivan hurjaa vauhtia ja nyt yhdessä purkissa on jo kukkaa pukkaamassa. Jestas sentään, mitä minä niille nyt sitten teen, eihän niitä saa ulos vielä aikoihin?