Kosmoskukka, Cosmos

Tänä vuonna kosmokset ovat jääneet vain n. 70-80 cm korkeiksi…vaikka kukinta onkin edelleen yhtä runsasta. Siementaimien kitkentä kukkapenkistä niin, että taimien väli n. 20-25 cm on ollut varsin hyvä idea. Siemenien kypsyminen alkanut urakalla ja sen on huomanneet myös siemeniä syövät pikkulinnutkin… :slight_smile:

Vilhelmi76 laihassa hiekkaisessa maassa viihtyvät, en ole lannoittanut. Kasvi vain rehevöityy ja kasvaa kaksmetriseksi, jos lannoittaa. Tänä vuonna taas kukkivat hienosti, aurinko ja lämpö luultavasti vaikuttaa kukintoon, viime kesänä kun ei tehnyt muuta kuin satoi koko kesän. Näin luulisin, mitenkään varma en tietenkään ole.

Täällä bluedreamsilta saaduista kosmoksen siemenistä kasvatetut taimet kukkii aivan valtavasti ja ovat näköjään kyllä todella kestäviä paahteisella paikalla. Mulla on lisäksi kasvatettu ostosiemenistä erilaisia kosmoksia ja kyllä ne kaikki kukkivat hirmuisen komeasti tällä hetkellä. Koko ajan niitä kuivuneita kukkia saa olla leikkaamassa pois ja sehän vielä innostaa niitä kukkimaan lisää. Osan kyllä annan siementää ihan vapaasti, mielenkiintoista sitten nähdä kuinka hyvin lähtevät ensi keväänä kasvamaan. Ainakin viime kesänä kasvatetuista kosmoksista oli siementänyt ihan reippaasti koska keväällä niitä taimia nousi vähän joka puolelta pihaa :slight_smile:

Siis jos antaa kosmoskukan siementää nyt, niin ne lähtevät ensi kesänä kasvuun. En ole tiennytkään. Kiva, ei tartte näitäkään sitten ensi keväänä esikasvattaa.

Kosmokset ovat minulla joka kesän vakiokukkia, mutta en ole kokeillut jättää siemeniä talveksi maahan, vaan kylvänyt joka kevät uudet taimet. Onhan tuota minunkin kokeiltava! (jos vain muistaisi olla kuokkimatta myöhemmin niitä paikkoja, joihin on kylvetty…)

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

Juu… en koskaan kerää kosmoksen siemeniä vaan annan niiden kylvää ihan itse itsensä…nousevat sitten keväällä ihan itsekseen! Kuin rikkaruohot… :slight_smile:

Kosmoskukka on kyllä hyvä säilymään penkissä ihan omin avuin.

Täällä eivät ole kosmokset koskaan ymmärtäneet siementää itse… Nyt minulla on muutamaa tosi ihanaa kerrottua kosmosta, mutta en löydä niistä siemeniä. Merkillistä. Kukat ovat kukittuaan vaan menneet muhjuksi, eivätkä kuiviksi siemeniksi. Onko tämä ihan tavallista, vai aloittivatko kukintansa liian myöhään, ja siksi siemenet eivät ole ehtineet kypsyä ennen kylmiä?

Olen nyt vahvistanut teoriani kosmoskukista. Minulla kun on todella vahva maa hevonpeen ylituotannon vuoksi, niin en saa kosmoksia kukkimaan mikäli istutan ne nuputtomina taimina maahan tai annan itsekseen kylväytyneiden kasvaa.

Ainoa tapa miten vahvoissa penkeissä onnistuu on kasvattaa maaliskuusta lähtien purkissa, ja istuttaa maahan vasta kun on jo nuppuja.

Kesällä 2013 tein kuten yllä mainitsin ihan vain siksi, että vahingossa tuli kylvettyä liian aikaisin. Sain aivan ihanan kukinnan heinäkuusta alkaen.

Viime vuonna sitten kylvin vähän myöhemmin, ja istutin maahan sellaiset kymmensenttiset taimet. Nämä rehottivat, ja rehottivat metrin korkeudessa, ja varsi oli varmaan 2 cm paksu. Yhtään ainoata kukkaa ei tullut koko kesänä, vaikka oli siis lämmin kesä jne.

Tänä vuonna istutin koemielessä samaan penkkiin maaliskuussa kylvetyt, joissa oli kukkia - ja nämä ovat kukkineet siitä saakka rehentymättä liiaksi. Annoin myös parin itsestään kylväytyneen kasvaa penkissä sillä seurauksella, että eilen nyhdin taas pois sellaiset metrin korkuiset paksuvartiset kukkimattomat plantut!

Kosmoksien kauneutta

kuvakuvakuva

Lisää kauneutta

kuvakuvakuva

Kyllä tuo Vilhelmin teoria pitää paikkansa, kun taas tänä vuonna kosmokset ei kuki lainkaan. Edellisenä vuonna taimissa oli nuppuja ja kukkia kun istutin ulos ja hyvin kukkivat. Nytpä tuonkin tietää. Mutta se on vielä mysteeri mikä saa taimet purkissa lykkäämään kukkaa vähän niinkuin ennen aikojaan?

Rose Bonbon. Ei vaan ollut semmoinen kuin siemenpussin kuva, onkohan niitäkin photosopattu niinkuin muitakin mainoksia? :)

kuva

Olen kokeillut vertailun vuoksi kasvattaa rinnan samassa kasvualustassa keväistä suorakylvöä siemenistä näistä kauppojen & nettimyyjien lajikkeita ja sitä kosmosta, joka on kerätty tienvarrelta Etelä-Afrikasta. Tulos näyttää, että tuo ‘tienvarsi Kosmos’ on ihan omassa luokassaan kukintaan ehtimisessä tällaisena kylmänäkin kesänä ja on ehtinyt suoraankylvettynäkin kukkia & tehdä siemenet loistavasti. Jalostetummat kosmokset ovat osin vain vihreitä tai vai ehtineet kukkaan ilman kypsyneitä siemeniä.

Mä jätin viime syksynä keräämättä kosmoksen siemenet ja kyllä ne sieltä nousivat keväällä. Ovat kukkineet, mutta ovat matalampia kuin esikasvatetut. Mut ei mun mielestä niiden tarttekaan olla niin isoja.