Kosmoskukka, Cosmos

Kosmokseni tuli hulluiksi … ainakin 1,5 m korkeiksi isoiksi puskiksi …vieressä persilja ja ruohosipuli samaten.

Nyt alkaa kosmokset kukkia täälläkin. Kuivuuden vuoksi kasvu oli alkuun hidasta, mutta nyt rehottavat kuin viimeistä päivää.

Toimivat erittäin hyvin myös leikkokukkana.

Karvarin siemenistä tuli näin hieno puska :clap::clap::clap:

Siirrän tähän toisaalta pari kosmoskukka-viestiä.

Olen ensimmäistä kertaa esikasvattanut kosmoskukkia. Koulin niitä taimiruukkuihin ja laitoin kolme kappaletta samaan. Pitäisikö ne siirtää jokainen omaansa? En oikeastaan edes tiedä mihin ne istuttaisin lopullisesti, kun mulla ei yleensä ole yksivuotisia kukkapenkissä vaan kasvatan ne ruukuissa.

Lisäys: Kävin lukemassa kosmoskukkaketjua ja sen perusteella kannattaa laittaa yksi taimi per ruukku, vaikka tällähetkellä näyttävät pieniltä rimpuloilta. Valitettavasti ne vanhat kuvat ei siellä vielä näy, niin en oikein osaa suunnitella mihin niitä istuttaisin. Ehkä muutama sopisi isoon pyöreään laastipaljuun, missä olen yleensä kasvattanut narsissitupakkaa ja nyt en ole niitä kylvänyt.

Mulla on ollut yks taimi per taimiruukku. Sehän on aika kookkaaksi kasvava. Nyt mulla on kosmokset vasta kylvövaiheessa, eivät vielä itäneet.

1 tykkäys

Isoon laastipaljuun omanikin tulee. Yksittäin olen istuttanut taimikasvatusvaiheessa.

1 tykkäys

Joskus laiton kesäkukkapenkkiin ja kasvovat järkyttävän kokosiksi,vars8 oli paksu ja koskaan ei näkyny kukkia.
Enoo sen jäläkeen kokeillu ku suorakylyvö kosmosta.

Kosmoskukan kasvatusohje on että lannota niukasti, muuten kasvi kasvattaa lehtiä kukinnan sijaan. Esikasvatusta suositellaan.

Suoraan maahan kylvän ja joka vuosi on itsekylväytynyt. Niin komeasti kukkivat viime vuonna.

5 tykkäystä

Sama mulla. Joka vuosi heittelen maahan ja itsekseen kukkivat ilman mitään hoitoa tai kastelua.

Nämähän kasvavat hyvässä maassa yli metriseksi puskaksi. Ja kukinta kestää pakkasiin asti.
Ainakin täällä banaanirannikolla suorakylvön voi tehdä vielä kesäkuun alussa, ja heinäkuussa sitten alkavat kukkia.
Jos joku haluaa siemeniä, multa saa.

1 tykkäys