Kosmoskukka, Cosmos

monenmoista Kosmoskukkaa on näköjään kasvatettu. nämä ovat kestäneet aika hyvin sateetkin.

Paljon on vielä aukeamatta nuppuja, varmaan ei kerkiä ollenkaan siemeniä saada tänä vuonna. Mutta nyt on tällaisia auennut.

Taisinpa olla ihan liian aikaisessa kun kylvin kosmoskukan siemenet tänään :frowning: En tiennyt vielä kylväessäni mitä ne oli, tunnistusta älysin kysellä vasta sen jälkeen. Pitää varmaan kiikuttaa kylvöastia kasvihuoneeseen, jos edes vähän viivästyisi se niiden itäminen.

Äkkiä ne itävä. Rylvin reilu viikko sitten.

kylvin 31.3. ja 7.4. olivat itäneet mökin viileydessä (tarkkaa päivää en tiedä, kun oli viikko käyntien välillä). eilen koulin ne.

No mutta sitten… onko niin etten olekaan liian aikaisessa? Haenko ne takaisin kasvarista, ja laitan itämään sen sijaan vaikka tomaattihuoneeseen (15…18 astetta) ?

Hups! Minulla vielä kyvämättä. Kai vielä ehtivät, kun heti ryhtyy toimiin.

ehtivät suorakylväenkin niin kuin temskukka ykkössivulla kertoo. - minä vaan haluan muutaman oikein ison tuhdin taimen; yhdelläkin jo täyttää laajan talven tekemän kolon perennapenkissä, jos tarvetta tulee:-)

Teenkin sitten juuri niin. Kylvän vain pienen osan ja loput suorakylvöön. Jälleen kiitän.

Ajattelin etten tänä vuonna laita kosmoskukkaa. Parina viime vuonna on kukkinut vain muutama hassu, muut ovat keskittyneet kasvattamaan vartta ja lehtiä. Suorakylvönä lähtivät komeasti kasvamaan ja isommat olivat todella paksuja ja ainakin 150cm korkeita, eivät oikein pysyneet pystyssäkään, ainakaan rankkasateen jäljiltä. Olisiko kellään hyviä vinkkejä miten kosmoskukan saisi kukkimaan paremmin?

Ei minulla kyllä noin korkeaksi ole kasvaneet, joten olisikohan lannoituksessa(typpeä liikaa) syy kukkimattomuuteen. Odotellaan asiantuntevampien vastauksia.

Niin minäkin luulen Maire. En vain ole lannoittanut ollenkaan. Auttaisiko esim. hiekan lisääminen kasvualustaan? Nuppuja oli kyllä paljon sitten lopulta, mutta eivät ehtineet kukkia.

Viime kesänä minullakin oli kosmoksissa todella vähän kukkia. Toissa kesänä taas olivat ihan valtavat pehkot täynnä kukkia. Ja samassa paikassa kasvoivat. Mysteeri.

No viime “kesä” oli kaikinpuolin kamala kasvun ja kukkimisen suhteen, laji kuin laji :frowning:

Tulemme siis siihen tulokseen, että sääolosuhteet haittasivat kukintaa. Odotamme uutta aurinkoista kesää.

Latvotaanko kosmoskukkaa vai tekeekö tuuhean puskan itsestään? Ekaa kertaa itse yritän kasvattaa. Onneksi en kauheasti laittanut esikasvatukseen kun voi näköjään kylvää suoraankin. Ostotaimet jäivät viime vuonna n. puolimetrisiksi ja sen vuoksi suunnittelin kosmoskukkia samaan paikkaan tänäkin vuonna. Jos niistä itsekasvatettuina tulee miehenmittaisia kuten teillä joillakin viime kesäisissä kuvissa, on paikkaa vaihdettava. Onko siis pituus lajikekohtainen ero vai johtuuko lannoituksesta tai muista kasvuolosuhteista?

En ole latvonut kosmosta. En tiedä onko muut. Suosittelen kyllä ainakin esikasvatusta (jos tulee yhtä kylmä kesä kuin viime vuonna, eivät ehdi kunnolla kukkia ilman esikasvatusta).

Enpä ole latvonut minäkään ja hyvin ne ovat haaroneet.

En siis latvo minäkään.Kiitos tiedostahymy. Osaako joku vastata korkeutta koskevaan kysymykseeni? Onko kaikilla itsekasvatetut kosmoskukat toista metriä pitkiä kuten joillakin viimevuotisissa kuvissa vai jääkö puolimetrisiksi kuten valmiina ostetut taimet minulla viime vuonna?

Siitä juteltiin tuossa aikaisemmin Puutarhakeiju, että surkea viime kesä tuntui vaikuttaneen kosmoksen korkeuteen kaikilla.