Toki on erilaisia lajikkeita tuossa kosmoskukassakin. Löytyy jopa 40 senttistä, vähän pienempi kukkaista, sitten olen kasvattanut 60 senttistä, tosi isokukkaista punakosmosta, joka aloitti kukinnan hyvissä ajoin. Nuo metrin mittaiset tarvitsevat esikasvatuksen, että kukinta alkaisi edes heinäkuulla. Ovat tosi rotevakasvuisia, ja tuntuu että tekevät vaan vartta loputtomasti.
Minkäs kokosia teillä tänä vuonna löytyy? Mulla ovat mokomat kymmensenttisiä nysiä. Laitoin kasvariin toukokuun puolivälin maissa ja siirsin ulos ilmojen lämmettyä. Reippaasti ne on hangissä mutta mitään ei tapahdu. Olenkohan tämänkin onnistunut sössimään?
Surkeimmat on kymmenen senttisiä, mutta kyllä parhaimmat jo kukkivat ja ovat noin 40 senttisiä.
Kiitos, lohdutuin…
Korkein kai lähentelee 40 senttiä, aikas surkeeta on. Koko laumassa taitaa olla 1 nuppu.
Lomalta palatessa oli kosmokset aloittaneet kukintansa.
En muista lajiketta.
Nää kosmokset kasvoi vähän korkeammiksi kuin kuvittelin ja taakse jäävät daalia eivät puolestaan kasvaneet niin isoiksi kun viime vuonna.. Vasemmalla ohikukkineiden unikoiden siemenkotia.
Mulla ei tänä vuonna tullut laitettua kosmosta ollenkaan, jotenkin se kevät vaan oli niin mahdottoman kiireinen. (ja viime kesä aivan toivoton siemenkeräykseen) Jokunen on kylväytynyt itsestään joten täytyy nyt tarkasti tallettaa jokainen siemen… että saan taas niitä ihanuuksia ensi kesänä.
Mulla kosmoksia ekaa kertaa. Laitoin siemenestä ja itivät siellä mun teltassa jonka penkin päälle viritin. Valtavan kokoisia ja monihaaraisia tuli. Auringonkukat jää vähän niiden varjoon!
Ennättääköhän näiden pituuskasvu lakata ollenkaan ennen lumien tuloa? Ovat nyt jo kaksimetrisiä. Pituutta tulee kaiken aikaa, mutta kukat ovat olleet aika vähissä. Nekin pitää ilmeisesti käydä katsomassa sisältä ikkunasta, että ylttäisi jotain näkemään.
Yksi kosmoksistani on tehnyt jättiläiskukkia. On niillä korkeuttakin reilut puolitoista metriä. Vieressä "tavallisen" kokoinen kukka.
Viime vuonna koskokset kasvoivat yli 2m ja kukinta oli myöhäinen. Nyt katsoin siemenpussin takaa korkeudeksi 60cm. Kylvän niitä isoihin ruukkuihin keväällä aikaisin ja sitten laitan ruukkuja sinne mistä joutuu jotain leikaamaan pois kukinnan loputtua esin liljojen väleihin
Huitukka - onkohan kosmoksillasi tuossa kuvassa liian hyvät oltavat eli hiukan liian vahva maa? Kun vertaan muutamaan omaani, jotka joutuivat poikkeuksellisen laihaan maahan, niin tekivät todella paljon kukkia mutta olivat lyhyitä ja "laihoja". Voisiko tässä olla yksi selitys asiaan?
Queen - kyllä selitys todellakin on liian vahva maa. Kippasin tuohon kaiken lopun hevonpee-vellin, kun sitä riitti ja riitti ja sitten tuli jo kiirus jonnekin. Maata siinä ei ole kuin nimeksi, kun sanomalehtipenkin multaa oli just tuossa kohden melko minimaalinen kerros. Vielä nytkin varret törröttää ikkunan edessä maiseman peittona.
Onko kukaan kasvattanu suklaakosmosta siemenistä, itääköhän ees…? Keräsin äiten pihasta syksyllä ja tänään kylvin, katotaan kuinka käy
Ostin puutarhamessuilta juurakon, jota kaupattiin ihan vain kosmoskukan nimellä. Pussissa lukee Cosmos atropurpereum, kuvassa kukat ovat samanväriset kuin suklaakosmoksella. Olisiko syytä epäillä tämän olevan suklaakosmos vai jokin ihan muu?