Köynnöskaari

Tosi hieno! Itse haaveilin samankaltaisesta mutta minulla on vain kolme heinäseivästä, niin ne ei oikein piisaanneet :wink:
Lisäys: piti laittaa kuva viimekesänä laitetusta kaariportista nyt vehreämpänä…mutta tämä nyt ei halua sitä kuvaa lisätä, ilmoittaa vaan undefined tjsp.

Tässä pieni tekniikkapläjäys:

Veistelin seipäät kirveellä mahtumaan 5x5 tolpanjalkoihin ja vetelin punamultamaalilla (ku ei sattunut just sillon muuta olemaan) eka, ettei ehkä niin äkkiä mätänis.

Yläseipään kiinnitys on pelkkä 22mm kairareikä.

Poikkipuut olis voinut fiksusti tapittaakkin, mut meikäläisen kärsivällisyydellä oli helpointa vetästä ruuvilla kiinni.

Nii ja piti johonkin kohtaan kirjoittaa, et laitan vielä tohon isompaan noihin yläkulmiin sellaset vinopuut tukemaan ja sit verkon et köynnöksien on helpompi alkaa kiipeilemään.

R&T: kyllä kolmestakin saa. Jossain mun galleriassa on kuvia kasvimaalta, siinä on samalla tekniikalla tehty 3 seipään portit.

Itse epäilin 3 seipään pystyssä pysymistä kun itseni tuntien siinä ei kasva vain joku yksi pieni hento köynnös vaan joka vuosi tahdon siihen jonkun lisää :smiley:

Jos se seiväs on tarpeeksi syvällä ja se alapää hiillostettu tai tervattu tms, ettei lahoa, niin kyllä pysyy 3 hyvin pystyssä. Eikä siihen passaa enempää ko 2 kasvia lykätä, vaan seuraavana vuonna tehdäänkin lisää kaaria, vaikka kuusen riu-uista (lehtipuuta ei kannata käyttää, se lahoaa liian äkkiä).

Samantien pistetääs kuvat vielä kasvimaan portista:

No tässä tietysti noi sivuseipäät tukevat tekelettä. Ne olivat välttämättömiä, jotta sain verkon (Mimmiä ja rusakoita varten) paikoilleen. Kivasti tänä kesänä toi köynnöspinaatti kasvoi, nyt alkaa pikkuhiljaa kellastua.

Ja tässä se kaikkein yksinkertaisin versio, joka ei kylläkään ole kaari:

Eipä toi päivänsini kyllä tykännyt siinä kasvaa .

Kiitos tagetes, ja mun tähteni ny kastuit! Tosi hienot systeemit on noi kaikki heinäseipääsi. Voi pisamat ja rähmät, nyt mää en oikein tiedä, mimmosen systeemin mää siihen laittasin… Meni vaikeeks, kun on niin montahyvää vaihtoehtoa. Noita rautatukia on mulla valmiinakin entisestä rojektista.

Sillä aikaa mää googlettelin heinäseiväs-sanalla ideoita ja vastaani tuli mun heinäseiväsaitani istutuksineen ja vielä kahdessa eri paikassa, toinen oli jossain blogissa ja toinen ellit-ilmoituksissa, jossa myytiin heinäseipäitä… Voihan nenä! Ne oli kaapattu täältä pentistä, kun en muualle oo niitä laittanu. Uskaltaako tänne enää laittaakaan kuvia?  Tai on oltava tarkkana, mitä…

Siksi kannattaa tarkkaan miettiä millaisia kuvia nettiin pistää.

Mikä tahansa sivu, missä on kuvia leviää maailmanlaajuisesti.

Aika moni ihminen ei välitä tai tiedä tekijänoikeuksista yhtään mitään ja käyttää ihan surutta toisten ottamia kuvia.

Harmillista siitä tulee kun niitä luvatta käytetään kaupallisesti hyötymiseen tai kun niitä manipuloidaan ilkeästi…

Kuukkelilla löytyi tuo ellien kuva ja sen päällä luki puutarha.net.

Näin on.

Mikähän olisi “arborin” suomenkielinen nimi? Siis sellainen köynnöskaari, jonka sisässä on penkki. Tämäntyyppisestä ihanuudesta haaveilen: saako Suomesta valmiina, vai pitääkö ruveta ehdottelemaan isännälle?

http://www.laserinstitue.org/for-the-garden.html

Kaivoin tämän kuvan tuolta puutarhakalusteiden puolelta. Teetin penkkini toimintakeskuksessa penttiläiseltä saamieni piirrustusten mukaisesti (kiitos hälle, jonka nimeä en heti tässä muista). Joku toinen kertoi silloin myös jossain isommassa liikkeessä nähneensä samanlaisen. Keväämmällä voisi varmaan kysellä ja katsella, josko valmiina löytyisi. Omani seisoo nykyisin rantatöyräällä ja on kesäisin kelloköynnöksen kruunaama. Ja ihana kuin mikä! Maksoi - mutta on kyllä hintansa väärti.

Voi että kun on sievä! Minulla on ajatuksena jatkaa yhtä pensasryhmää puolikaaren muotoon, kaivaa huono nurmikko kaaren sisäpuolelta veks ja laittaa alue soralle. Tuollainen penkki sopisi puoliympyrään kuin nenä päähän. Paikka on aurikoinen/puolivarjoinen: pitää seurata kesällä, tulisiko siihen juuri ilta-aurinko. Ilta-auringon kahvittelupaikka kun isosta pihastani puuttuu…

Saisikohan kesäköynnöksistä mukavan katoksen? jos laittaisi isot ruukut molemmille puolille… Maa kun on siinä niin kovaa savista jankkoa, että mikään kärhö tuskin maassa menestyisi. Humala kai keräisi itikoita aika ikävästi?

Tuon tapaisia penkeejä kattelin ainakin k-raudassa joskus.

Toi huitukan on kyllä upea.

Mä haluun kans.

Ihana penkki. Tuumari, kesäköynnöksistä ainakin kelloköynnös kasvaa tosi reheväksi, että kyllä varmaan isoilla ruukuilla pärjäisi. Ja voihan siihen laittaa kaveriksi jotain  muuta kesäköynnöstä, jos haluaa jo keskikesälläkin kukkivaa.

ja mä.

En malta olla lisäämättä kuvaa myös talviasuisesta penkistäni. Että mä tykkään siitä!

Joku kysyi noista takorautaisista kaariporteista että kuka niitä tekee, ainakin sellainen yritys kuin zen-rauta, (www.zen-rauta.com). Se käyttää mm. vanhojen maatilan työkoneiden osia ja uuttakin matskua, mutta itse tykkään tuosta kierrätysideasta, sinne voi kai viedä omaakin rojua taottavaksi uuteen muotoon, tulee halvemmaksikin ja on sit sellanen tunnearvo sillä kun on jostain ´papan vanhasta haravakoneesta´ tehty kaariportti:D

Onko kellään Clas Ohlssonin kaariporttia? Onko kestänyt hyvin? Entä kuinka tukeva on?