Olen yleensä kova kierrättämään kaikenlaista, mutta pari vuotta sitten pistin kaikki vanhat lammasverkon pätkät roskalavalle kun niistä ei ollut estämään jäniksiä. (edellisen asukkaan jättämiä) Nyt sitten saa murehtia, että hyvät säleikkötarvikkeet olen pistänyt menemään
Otin illalla oikein kuvankin siitä, miten kiinnitin ristikon kuistin kaiteeseen.
Nuo hyllyjen kiinnityskulmat ovat ristikossa keskikohdan yläpuolella ja muuten ristikko lepää maata ja kiviä vasten. Ei heilu yhtään.
Valtavan hyvä oivallus ja selkeä kuva, kiitos. Tästä on hyötyä minullekin (tiiliseinään on hankala porata, joten näinhän se käykin).
Kiitos Memuli. Itsekin olin erittäin otettu, kun sain itse ristikon kiinnitettyä. Nuo hyllykannattimet näyttivät muuten kaupassa olevan paaljon halvempia kuin mitkään isot saranasysteemit esimerkiksi. Köynnöstukeen liittyvä osa kannattaa ruuvata ensimmäiseksi koesovituksen jälkeen.
Voi annas minkä teit. Kysyin lammasverkkoa rautakaupasta ja myivät vain 50 m rullissa. Sinne jäi. Yritän lisätä naruja, jospa nuo klematikset siitä innostuisivat.
On se hyvä, ettei aina ehdi tekemään kaikkea mitä yrittää! Löysinpä sittenkin vielä lammasverkonpätkiä mökiltä. Olimme tehneet niistä ikivanhoille oksanpätkille säilytyspaikan ja siellä se on puolityhjänä odottamassa jo seuraavaa käyttöä.
Tänään ostin kaksi kärhöäkin, enkä ollut vielä “löytänyt” edes sitä verkkoa. Nyt vain sitten suunnittelemaa paikka kärhöolle ja rakentamaan kärhötukia.
Voiko kärhön nimi olla pelkkä Clematis? Niin siinä honkkarissa ostetussa luki. Toisella oli ihan nimikin.
Otin sittenkin rohkeasti kuvan tänään aivan itse tekemistäni ristikoistani. Käytin kaikki listanpätkät, mitä nurkista löysin. Ja ihmettelen tässä muodostinko kenties jonkin auton logon?
Logosta en tiedä mutta hyvältä näyttää.
En minäkään mutta hienot on. Kiva kun on vähän vaihtelua eikä aina kaikki palikat samojappäin.
Niin, minun oli “pakko” pitää pisimpien pystyrimojen pituus mahdollisimman korkealle hyötykäytössä. Tuo yksi jatkettu vaakarima voisi siistiytyä, jos panisin sen jatkoskohdan taakse vaikka vanerilapun - kestääköhän puuliima pihalla?
Epäilen kyllä ettei kestä. Mitä jos ruuvaat sen taakse pienillä ruuveilla takaapäin sen vanerilapun? Halutessasi voit sitten kaivaa autotallista/varastosta/tms tasoitteenlopun ja kitata sauman ja maali päälle ja kas kummaa, ehjä rimahan se oli kuitenkin
Tässä köynnöstuki, joka varmasti pysyy pystyssä ainakin yhden ihmisen iän, Meillä piti kaataa iso mänty, joka varjosti omena puita.Sitä alettiin sahata latvasta alkaen. Kun jäljellä oli enää kolme metriä, ehdin hätään ja käskin heti lopettaa. Olisi saanut jäädä pidemmäksikin. Istuti alppikärhön kannon vierelle ja autoin vähän kanaverkolla alkuun. Hain metsästä muutaman oksankarahkan ja ruuvasin niistä latvaan muutaman lisätuen. Ne siitä kyllä jonkun vuoden kuluessa sortuu, mutta nehän voi uusia.
Nämä tälläiset luonnolliset on aivan mahtavia, tosin kaikilla ei nyt satu olemaan pihassa kaadettavia puita.
Yleensäkkin mielestäni kannattaa käyttää hyväkseen luonnon omia vaihtoehtoja, jos se vain on mahdollista.
Mulla alppikärhö kiipeilee kuusen karahkassa, että sillai…
Mulla olis vanhoja suksia muutama pari, saiskohan niistä väkättyä jonkinlaisen kukkatuen esim. kärhölle?
Mustatulppaani, varmaan saisikin! Memulilla on jossain suksijuttuja - aitaa ja porttia ja ties vaikka köynnöstukeakin:)
Täytyy nostaa tämä vanha hetekakeskustelu esiin kun meillä olisi tarpeeton joustinpatja jos jollakulla on tarvetta kärhötelineeksi tai muuksi "koristukseksi".
Heteka herätti aikanaan kovasti mielenkiintoa, "vieteripatja" ei taida innostaaa ketään?
Näistä keskusteluista innostuneena ajattelin jos rupeaisi tekemään nöita köynnöstukia ja kaariportteja. Isännällä on laitteet, tulityökortti ja ammattitaito, minulla taas loistava mielikuvitus ja valtava into suunnitella. Isäntä lupas opettaa kun miulla tuota aikaa on vaikka muille jakaa ja oman tulityökortin saisin sitten ens vuonna. Äiti tilasi jo mökilleen vaikka mitä, voisi kokeilla rajojaan niissä. Mielessä siintää jo valtavat määrät upeita koukeroita ja kaaria.
Hienoa Hanttu, täällä on jo varmaan ostajia valmiina, jos haluat myyntiin asti tehdä!
Tässä inspiraatiota opiskeluun - olen tuota mallia meille haaveillut, mutta voipi olla, että näyttäisi vieraaseen paikkaan joutuneelta. Aloittaisiko vaikka yrittämällä hankkia taustalla olevan linnan tai vastaavan paikan, sitten kauniin metallisen härpäkkeen sohvalla loikoilua kehystämään:
http://www.plantes-et-jardins.com/catalogue/catalogue4.asp?id_variations=17548