Tällaisia värejä meillä.
Nitu, varmaan vaihtaisit valkoisen (sen ensimmäisen) siemeniä sitten myöhemmin Black Velvetin siemeniin. Alussa ne oli sellaisia tumman punaisia, mutta nyt alkaa tulla tumman punaisia, mustalle sametille hohtavia kukkia. Sitä väriä en ole onnistunut kuvaamaan.
Joo, minullakin on sitä Black velvetiä, enkä ole siitä hyvää kuvaa saanut. Voin kyllä kerätä tuon vaalean siemeniä sinulle, mutta en voi taata, että niistä kasvaa emonsa kaltaisia. Mulla oli viime vuonna Peach melba-krasseja, se taisi olla aika lailla tuon näköinen.
Nyt alkoi minullakin kukkimaan kirjavalehtinen pensaskrassi.
Ja tässäkin on vielä muutama kukka.
Siirsin Pensaskrassin kaikki keskustelut tänne Köynnöskrasseihin, koska molemmissa oli juttua kummastakin. Muutin otsikon pelkästään Krasseiksi ja suljin toisen.
Onko tuo kirjavalehtinen krassi “Alaska” nimeltään? Löysin pussillisen noita Alaskan siemeniä, ja pitäisi olla kirjavalehtinen… On meinaan tosi kaunis jos on juuri tuota samaa.
On se Alaska ja todella mukavan näköinen krassi. Minulla sitä on ollut perennapenkin täytteenä juuri tyuon kirjavan lehdistön takia - variegatoja kun ei vielä ole “tarpeeksi” ja kirjavat lehdet piristävät istutusalueita mukavasti kuten tuolla aiemminkin todetaan, Alaska on vähän kitukasvuisempi kuin tavalliset krassit, mutta se hänelle annettakoon anteeksi; on niin söpö!
Minun avattareni tuossa vasemmalla on ‘Alaska’ ihan kotimaisesta siemenfirmasta ostettuja siemeniä.
Lykkäänpä tähän taas tämän vanhan kuvani, jossa 'Alaska' ja kavereinaan liki valkoinen ruusuliisa sekä tuo monien inhokki, punalehtinen joku pihakäenkaali tms. Mun lemppareita kaikki.
Tässä ruinaan, olisko kellään paria kolmea siementä lähettää mulle tuosta ‘Alaskasta’,ovat niin himskatin kauniita,enkä ole moista nähnyt tämän tumppukylän kaupoissa.
Mulla on omien siemeniä, satues, tuon joskus kulkeissani.
OK, kiitos !
Mulla on tuota “Alaskaa” ja “Tiptopia” avaamattomat pussit, molemmissa 40 siementä. Voisin niistä jakaa, jos on halukkaita. Vaikkapa johonkin vaihtaen tai postimerkeillä… Hölöä saa laittaa.
Minulla on ihania tummia krasseja ja haluaisin kerätä niistä siemenet ja kasvattaa niitä ensi vuonnakin, mutten tiedä onnistuuko se ja jos, niin missä vaiheessa siemenet kerätään ja laitanko jääkaappiin talveksi?
Olen krasseistani kerännyt syksyisin siemenet kun ne pallukat ovat väriään muuttaneet kypsään suuntaan (vaalean ruskea). Ne siellä ulkona ollessaan kypsyvät, ja tipahtelevatkin irti omia aikojaan. Kyllä huomaat sitten kun eteesi sattuu kypsä pallukka - vertaa väriä niihin uusiin joita siis koko ajan tulee niitäkin niin kauan kuin krassi kukkia jaksaa. Siinä vaiheessa kun siivoat krassinkasvustot roskiin (tai kompostiin?) keräile maasta vielä ne tippuneet pallukatkin talteen - ne ainakin ovat ehtineet kypsyä valmiiksi!
Avaan keräämäni pallukat heti ennenkuin ne ehtivät kuivua koviksi koppuroiksi. Sisältä löytyvät siemenet kuivatan lautasella sisätiloissa kaapin päällä. Kuivuneet siemenet säilyvät paperipussissa (tosin olen joskus unohtanut ne lautaselle koko talveksi, ja hyvin itivät). Itävyys ollut todella hyvä, eli ainakin tällä tavoin toimien kerääminen ja kuivatus onnistuu. Kannattaa kerätä tosiaan ne siemenet koska niitä saa massiivisen määrän ilmaiseksi - kaupasta ostaen krassien hinta on tosi kova!
Nuu on ollut säntillinen. Minä olen onnistunut tällä konstilla: keräile vain siemenpallukat (kai ne kasvin "hedelmiä" on, niitä, joita ainakin köynnöskrassista voi kerätä kapriksen tavaan säilöttäväksi ja käytettäväksi) talteen - minä käytin suodatinpusseja - ja unohda ne sitten pusseihin. Löydä pussukat keväällä. Kylvä ruskeat, kuivaneet hedelmät sellaisenaan joko esikasvatettavaksi purkkeihin tai suoraan maahan ja katso: sieltä tulee.
Hihhii, mulla on intopiin kanssa suurinpiirtein sama krassin siementenkeruumetodi, sillä erotuksella, että keväisin puhisen ja kaivelen kaappeja etsiskellen siemenkätköjäni, enkä löydä läheskään kaikkia kummallisia siemenjemmojani.. ainakin vähän käytetyt eriparin kahvikupit kaapin kätköissä ovat miltei aina jotain simeniä täynnä.. Tänä keväänä mun krassin siemenet eivät muuten itäneet läheskään kaikki, en tiedä missä vika..
...sulla on varmaan ollut liian vahvaa kahvia kupinpohjalla
Heh, heh niin varmaan onkin, siitähän se krassien itämättömyys johtuu.. kohta pääsee taas keräilemään erilaisia krassien siemeniä kahvikuppeihin..