Krassi siemenet ovat kosteita olemukseltaan, eivät tykkää kuivatuksesta lämpimänä paksuina kerroksina - alkavat kuumentua ja tuoksahtaa eivätkä sitten enää idäkään, eli harvakseltaan kuivumaan levitellä kannattaa.
Kiitos neuvoista, rupeankin "kyttäämään" krassejani, että saan siemenet talteen.
Joku mainitsi aikasemmin avaavansa krassista keräämänsä pallukat, nyt jäi epäselväksi että tarviiko ne "kuoria" ennen kuivatusta? Vai riittääkö että ne kuivattaa ihan sellaisenaan?
Viittaan tuohon aiempaan viestiini ja totean, että emmäämittäänkuori, senkun keräilen hedelmät suodatinpusseihin ja unneutan sinne seuraavaan kevääseen saakka. Kylvän sitten ne ruskeaksi kurpsahtaneet papanat sellaisenaan purkkeihin, jos ehdin, ja maahan, jos myöhästyin edellisestä. Ja aina olen krasseja saanut.
Ok, kauhea homma olisikin jos noi kaikki keräämäni siemenet pitäisi kuoria...
Komeron viileydessä (kun meillä on tämä vanha talo on komeroissa varmaan alle +20°) olen krassinsiemenet säilytellyt. Viime vuonna pääsi yksi erä homehtumaankin ja itivät silti. Aika sisukasta joukkoa.
Kunnolla kuivaneet liotin vedessä pari vuorokautta ennen kylvöä, ne homehtuneet kylvin hälläväliä tyyliin suoraan. Jopa maahan viime vuonna vierineet siemenet ovat kasvaneet tänä vuonna itsellään.
Tuo kahvinsuodattimeen kerääminen kuullostaa aika hyvältä. Se homehtuminen alensi itävyyttä huomattavasti. Krassit ovat niin hyviä maisemointikasveja että niiden kasvattaminen on paikallaan - sen vain huomasin että eivät iloitse läheskään niin kovasti ruukussa. Suoraan maahan istutettuna tuloksena on valtaisat kasvustot (puolivarjossa varsinkin) jos vain sadetta piisaa.
Ja ne kukat maistuvat retiisille, eikä meidän Mustangi suostu syömään krassia. Tärkeä pointti.
krassin siementen erottelu toisistaan oli idea? kuivuu noppeemmin!
Niin, ne siemenet ovat yhdessa kuin aivolohkojen oikea ja vasen puoli. Ne minä kloksautan erilleen, jolleivat itsellään kloksahda.
hmm.. onko siis minun köýnnöskrassini siemenet vielä raakoja kun kesän alusta asti on siemeniä tullut mutta jäävät vaalean vihreiksi vaikka isoja ovat kuin mitkä en oo vielä keräillyt niitä,mutta tipahtelevat itsestään maahan vaalean vihreinä.. kuivuessaan vissii muuttuvat ruskeiksi? *ensi kertaa krassien kanssa hommailen*
Vihreinä ne tipahtelevat, eli ihan keräyskelpoista kamaa sulla siellä jo on. Ruskettuvat kuivuessaan.
intopii puhuu asiaa - äkkiä kontalleen ja pudokkaat sanomalehdelle kuivuun.... säämies telkassa oli synkeen ja anteeksipyytävän oloinen: nyt tää loppus ja plöts, koht on kaikk kostee ja mätä....
Siirsin tänne asiaankuuluvaan paikkaansa siemenissä käydyn keskustelun, koska jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni). Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys.
Siirretyt viestit (edelliset 17 kpl) on kaikki kirjoitettu elokuussa 2007. Ajantasaisen keskustelun viimeisin viesti löytyy siis noiden siirtämieni edestä.
oletteko jo laittaneet krassin siemenet itämään? mä laitoin tänään siemenet multaa, vähän suihkutin vettä multaa ja kelmun laitoin päälle
Kovalla tohinalla kiipeävät jo pitkin ikkunoita… Ups…
no oho, sulla on jo sitten aika päivää laitettu ne kasvaakauanko sulla kesti ne itää siis ennenko näkyi ekat taimenalut
Hmm, ei ole nyt muistiinpanot käsillä, mutta ei kyllä kovin kauaa kestänyt. Ihan muutama päivä.
Minä kylvin muistaakseni viikko sitten, ovat jo lähes kymmensenttisiä.
no eiköhän ne mullakin sitten lähde kasvaa muutaman pvän sisällä jeejee
Tänään täälläkin kylvöhommat alkaa: Milkmaid, Black Velvet ja punainen köynnöskrassi… Miksiköhän ei ole tullut hankittua sitä tavallista, nättiä? Onneksi vielä ehtii
ei kukaan sattuisi tarviimaan isonkrassin siemeniä, en muistanut että anopilla oli mökillä siemenii ja mä onneton menin ja tilasin niitä pussi maksoi 3 egee, tilasin juuri täältä puutarha.netistä! voin myydä tohon 3 egeen postikuluineen kaikkineen