Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

jippii kaikki krassin siemenet, mitä kylvin on nousseet esiin, nyt vaan odotellaan lämpimiä ilmoja, et saan pihalle kasvaa ne tukea pitkinpomppivaa nauruapomppivaa naurua

Mitenkäs, kun tuolla ketjun alkupäässä olin jutuista aistivinani ettei krasseja kannattaisi esikasvattaa, että suorakylvönä tulee tuuheammat ja kaikinpuolin paremmat taimet. Minä nyt kuitenkin olen sisälle kylvänyt (niinkuin vissiin moni muukin). Onko minun mahdollista “perua” aikaisen kylvön mahdolliset epäsuosiolliset vaikutukset ulkoiluttamalla taimia ahkerasti? Kanariankrassia on mulla.

Viime vuonna kylvin krassit suoraan ja kyllä , sain paremmat ja tanakammat kasvit. Silti en voi varmasti sanoa kumpi on parempi tapa, kun minun taimikasvatus ei varmaan ole sitä kaikkein parasta plaatua. Saman kuitenkin teen nytkin, enkä aio esikasvattaa .

Laitoin tänä vuonna pensaskrassin siemenet suoraan “ruukkuun”, jossa (toivottavasti)kasvavat ja kukkivat. Hyvin ovat itäneet, yöksi nostan potin verannalle.

Ehkä teen niin, että koulittuani annan olla päivät ulkona ja yöksi nostan sisään. Ensi kuussa on varmaan jo tarpeeksi lämmin krassien ja muittenkin olla yötkin parvekkeella.

mulla on krassit varmaan jo 20 senttisii ja ulos en vielä uskalla ainakaan yöksi niitä jättää, mutta vois kai niitäkin ulkoiluttaa:-)

Krassit ovat niitä kaikkein huonoimpia kasveja kestämään hallaa. palaeltuvat kertalaakista ja muuttuvat hyytelöksi. kesäkuun 10 päivä on sellainen merkkipäivä, jonka jälkeen halloja ei enää pitäisi esiintyä (sama päivä on esim. englannissakin arkojen kasvien ulos istutuspäivä). ulkoilutus on hyvä juttu, jos jaksaa puuhata.

viime vuosituhannella vuonna 1983 oli kesäkuun alussa takatalvi ja täälläpäin satoi luntakin. krassit kotona olivat sisällä ikkunalaudalla ja tuuletusikkunan sisempi ikkuna auki - siinäpähän paleltuivat yön aikana komeat krassintaimet. kerrotaan, että äitini lopetti sen kevään jälkeen tykkänään krassien kasvatuksen.

mulla on kanssa keittiönpöydällä, aamuaurinko aina paistaa siihen, mutta ei onneksi oo tuuletus ikkunaa! hyvin ovta kasvaneet, mutta en ihan kehtaa vielä ulos viedä koko yöksi

Help! Montako köynnöskrassin tainta uskaltais laittaa vajaa 40cm parvekeruukkuun?

Ovat jo sen verran isoja, että siirtelen jo ruukkuihin.

kyllä kai siihen aika monta uskaltaa laittaa, mul on kanssa pienessä ruukussa ainakin 15 siementä ja hyvin ne siinä viihtyvät:-9

mä laitoin jo krassit pihalle ja siellä ne on ollut jo muutaman yönkin eivätkä ole ollenkaan tykänneet kyttyrää

Meinaan odottaa itienpäivän yli; lupasivat räntää…

…siis äitienpäivän…

hei! minä vasta laitoin taimimultaan krassin siemenet ja odottelen että alkais itämään. Olen vähän untuvikko näissä hommissa, joten kysyisin millaiseen multaan krassit pitää koulia ja lopulta istuttaa. viime vuonna laitoin kompostista saatuun multaan, mutta ei oikein menestyneet ja kuulin että komposti on liian ytyä krasseille.

En ole koskaan esikasvattanut krassia. Laitan aina suoraan ulos, mutta vasta sitten kun ei ole pelkoa yöpakkasista. Vähän myöhempään kukkivat, mutta väliäkö sillä, kukkia saa olla koko kesäksi. En jaksa raahata purkkeja edestakaisin. Ja niin kuin tässä ketjussa edellä joku mainitsi, että tulee vahvempia taimia.

Puutarhatonttu, oikeassa olet - krassille suositellaan laihaa kasvualustaa, että kukkisi eikä vain lehtiä tekisi.

mulla on ollut jo krassit viikonpäivät ulkona, eikä ne huonoo oo tykänneet:-)jos nyt tulee vielä kylmiä öitä niin äkkiäkös mä ne roudaan sisälle:-)

Pitääkö krasseille heti laittaa joku lanka, mitä pitkin kipeää, kun tulee taimelle. Katkeavat tosi helposti

joo tai sitten joku tuki mitä pitkin voi kiivetä, minä tosin otin oman krassin sisälle, kun pakkasta lupasivat ensi yöksi:-(

Viime yönä oli harson alla yksi krassi katkennut.apea Ja tietysti niistä kirjavista piti mennä... Joissa jo muuten näkyy kirjavuutta ihan kivasti.

Kuva näköjään tarkentunut muualle kuin minne piti...