no voi harmi:-( näkyy tuolta että yksi krassin hento oksa katkennut…
On taas kummia kuultu. Naapurin rouva sanoi ettei hän koskaan kylvä krasseja, vaan syksyllä kun siemenet kypsyy ja varisee, hän heittää vähän turvetta niiden päälle. Sieltä ne sitten keväällä pinnistää tosi vahvoina. Nytkin siellä on jo kymmensenttiset paksuvartiset alut. Vaikka on yöpakkasia , hän ei niitä peitä. Olenkin joka kesä taivastellut että mitä ihmeen lajikettä hällä kasvaa kun on niin pitkiä ja tuuheita. Ymmärtäisin jos oltaisiin siellä banaanirannikolla, mutta täällä hitaitten läänissä.
Siis tarleena aikuisten oikeesti??! Jos tuo ihan oikeasti toimii, niin sitä pitää kokeilla syksyllä ilman muuta! En ole kyllä koskaan tuommoisesta kuullut.
Aikuisten oikeesti! Arvaa vaan meinasinko itsekkään uskoa, mutta on sen verran vanhempi täti että uskottava on. Sieltä olen saanut muitakin hyviä vinkkejä. Jos huomenna ei sada, käyn kameran kanssa kuvaamassa.
Kyllä meilläkin on kasvanut näitä spontaanikrasseja jo edelliskeväänä. Olin aivan ihmeisäni sillä en peitellytkään niitä erikseen kun en kuvitellut niiden itävän. Ja kukkaankin ehtivät.
käy vaan. - minä uskon ilman kuvaakin, kun olen itse nähnyt. eikä mekään olla banaanirannikolla. aika monena keväänä ilmestyy krasseja siinä kuin muitakin itse kylväytyneitä kesäkukkia.
Kyllähän se uskoa pitää kun kerran noin moni tuommoisesta tietää. Ihmeellinen tämä puutarhan maailma -aina oppii jotain uutta!
mä olen anopiltani oppinut vaikka mitä kaikkien kasvien suhteen
Pitäiskö jo ruveta antamaan,vähän vahvenpaa lannoketta näille Alaskankrasseille,lehdet on niin pienennäköiset mielestäni,vai onko näillä alaskankrasseille ylensäkkini pienemmät lehdet kuin tavallisilla krasseilla,muuten lehdet on nättejä.mulla on ensikertaa näitä krasseja.
mulla on ihan samanpituiset krassit, enkä mä kyllä ainakaan vielä aio mitään tujumpaa lannoitetta antaa:-)
Pienikokoisempana ainakin minulla kasvoi viime kesänä.
Krasseja ei kannata kovinpaljon lannoittaa, ovat niitä kasveja jotka kukkivat paremmin laihemmassa maassa. Lannoittaminen kasvattaa vain lehtien kokoa ja määrää, tosin tuossa alaskankrassissa on todella kauniit lehdetkin!
MarjaBee, kiitos paljon siemenistä, tässä kasvaa ''Alaskaa'' ämpärissä ja sitä on vielä muuallakin ..on kyllä kauniit lehdet. Tiptop on myös kasvanut hyvin, suurinpiirtein samankokoisia molemmat.
Eipä kestä! Hienostipa oletkin onnistunut noiden kanssa!
Ja minä kylvin krassit vasta eilen
hömpsis, ei hätää. Ehdit vielä nauttimaan niiden kukkimisesta.Itse esikasvatin ensimmäistä kertaa tänä vuonna, ennen ovat siemenet menneet suoraan maahan.Ja vielä ajattelin pensaskrassia laittaa kasvimaan reunaan…
juu äkkiä ne kasvaa! mullakin lähti itää vajaassa viikossa:-) joten hömpis, samaa mieltä jalomin kanssa, että nou hätä
Kasvimaalle yhden penkin kupeeseen äsken kylvin pensaskrassin siemeniä suoraan maahan. Aikaisemmin olen esikasvattanut aina, mutta kun oli ylimääräisiä niin ajattelin ettei se mitään ota jos ei annakaan Kylmäähän nyt on luvattu, muttei ne siemenet siellä säikähdä maan uumenissa…toivottavasti.
no ei luulis säikähtävän, me kanssa viime la laitetiin kasvimaahan siemenet, enkä usko että tuo kylmä niitä vainoo mullan alle:-) ja krassi mul on ulkona yötä päivää
tarleena, tulipa sitten omalla pihalla esimerkki tuosta krassinsiementen säilymisestä maassa talven yli! Ihmettelin, miten ihka uudessa kukkapenkissä voi olla siellä täällä krassin alkuja, kun en todellakaan ole niitä sinne kylvänyt. Jouduin aika kauan pähkäilemään, miten ovat sinne joutuneet, kunnes vasta muistin: käytin kyseiseen penkkiin puolivalmiin kompostin ja kukkamullan sekoitusta ja siihen samaiseen kompostiin siivosin syksyllä loput krassin varret pakkasten jälkeen. Siemeniä meni mukana varmaan kymmenittäin, kun en jaksanut kaikkia kerätäkään, joten sieltähän ne nyt kasvavat!