Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Jotain hyvääkin lämpimissä talvissa! :slight_smile:

tais mun krassi saada kylmää, kun en viitttinyt raahata sitä sisälle öisin! tai sit sillä on veden ja valon puutetta:-))

mun esikasvattama krassi taitaa olla surkeuden huippu.. on hentoonen ja surkia surullinen luulen, että ei ole saanut valoa tarpeeksi esikasvatus vaiheessa, nyt olen kuljettanut sitä pihalle ja sisälle yöksi.. joku täällä sanoi,että antoi olla krassin yötkin pihalla?? Onkohan tuolla surkimuksella vahvistumisen mahkuja vai pitäiskö kylvää jotain muuta kukkaa ruukkuun....

Kyllä ne siitä vahvistuu, vaikka alku näyttääkin hontelolta:)

mulla on ihan sama juttu, kuin linnearuusulla, mut mää en oo jaksanut enää raijaa yöksi sitä sisään, annan olla ulkona

valoa krasseille ja mullan soisi välillä kuivahtavan - kunhan ei liikaa. viikon päästä lämpenee viimeistään ja pääsevät ulos - hyvin ulkoilua harjoitelleina jookos.

Itsestään kylväytyneet krassit on naapurilla jo yli 20-senttisiä, mutta ne on eteläseinustalla. Omani on perkolan itäreunalla ja noin viisisenttisiä. Sain ystävältäni purkin kanariankrassia (4 kpl ruukussa). Laitetaanko ne amppeliin vai kiipeämään?

Tarleena, kiipeämään minä ne kanarian-sellaiset aina laitan.

Juu, ne lähtee amppelissakin mieluummin ylös- kuin alaspäin :slight_smile:

Kiitos, lähden laittamaan niitä paikoilleen. :slight_smile:

Minulla on pari hassua kanariankrassia lähtenyt itämään piiitkän odottelun jälkeen ja juuri huomasin, että molemmista on nyt ne pienenpienet sirkkalehdet kadonneet. Ovatkohan etanoiden tekosia vai muuten surkastuneita, mutta jäljellä on vain lyhyt varsi tanakasti pystyssä.

Muistan kun pienenä keräsin köynöskrassista “siemeniä” isoäidille. Ne kerättiin ihan vihreinä, sen enempää en niiden kohtalosta tiedä, mutta isoäidillä oli aina kesäisin paljon köynöskrassia. Harmittaa ettei ole enää isoäitiä jolta kysyä.

Muutaman muun lailla minäkin sain tänään todistaa sitä ihmettä, että krassi oli paikassa, jossa oli kyllä viime vuonna krassia, mutta tänä vuonna en em. paikkaan aikonut sitä laittakaan! Eli oli siis talven yli siemenet (vai juurakkoa?) säilyneet. Antaapa toisen sitten siinä kasvaa, jos kerran noin sitkeä on! Iloinen yllätys oli :-)

Viikonloppuna laitettiin jo kiipeilyristikko ja vähän harvennettiin ettevät tukehdu kun taimia olisi ollut vaikka kuinka moneen kukkapenkkiin!

Kiitos MarjaBee, '' Alaska'' ja '' Tiptop'' aloittivat kukinnan , tykkään niistä .

(Hitsi. Mun Alaskani ovat vielä kylvämättä.)

Olikos tämä se '' Tiptop '' , vai kuinka päin ??!!

Paulastiina, ehkä jätät kylvämisen ensi kesään ;-)

Alaska kirjavalehtinen, Tiptop ei kirjava. Onnittelut, itsellä ei kuki vielä.

Mulla tuo Alaskankrassi on tosi pienilehtinen ,eikä näkyvissä että ees alkaisi kukkimaan.

Mulla on myös Alaskassa paljon pienemmät lehdet kuin “tavallisessa” krassissa.