Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Mihin se kukka tulee krassissa, kun näyttää, että jokaisen varren päässä on lehti.

Eikös ne sieltä lehtihangoista tule nuppuset.

mulla taitaa olla kanssa alaskankrassi, kun on niin kirjavat lehdet tuossa krassissa:-)

Alaskan lehdet ovat pientä syheröä, eikä nupuista tietoakaan

Kun taas tavallinen Tiptop on lehdiltään suurempi ja nuppujakin bongasin muutaman

on mulla alaskan krassi aika iso jo, tosin en oo kahtonut onko siel nuppuloita

Tänä keväänä kylvin ekaa kertaa krassit suoraan ulos. Sellaisiin isoihin valurautapatoihin mihin olen yleensä taimina istuttanut. Ja onnistui tosi hyvin! Pari viikkoa oli harso päällä, nyt näkyy ensimmäisiä nuppuja. Totesin sisälle kylvämisen olevan ihan turhaa, saipahan yhden kasvatettavan vähemmäksi siitä kevään kaaoksesta =)

Parhaimmat taimet olen saanut kun olen laittanut krassin siemenet viileään kasvihuoneeseen toukokuussa (kylminä öinä patteri on tosin lämmittänyt). Parina keväänä olen laittanut laakeaan astiaan tiuhaan krassin siemeniä ja sieltä sitten nostellut topakoita taimia lopullisiin paikkoihin, purkkeihin ja aukkopaikkoihin. Tänäkin vuonna taas ihan liian vähän, vaikka taimia oli varmaan lähemmäksi sata :smiley:

Kaupungissa ikkunalla kasvattamani krassin taimet olivat taasen sitä pitkää, honteloa luikkumallia.

Mikähän minun krassiani vaivaa, kun osa lehdistä kellastuu? Luin kasvikortistosta, että kyse voisi olla liian laihasta maasta. Annoin kasvatilleni sitten kanankakkaa, muttei tuo näyttänyt auttavan. Annanko lisää?

krassit herkeävät kukkimasta, jos liiaksi lannoittaa, kasvavat rehevinä kukinnan kustannuksella. jospa ovat vähän tokkurassa ulos istuttamisesta. kunhan aloilleen asettuvat niin lehdet kyllä tummenevat, näin ne tapaavat tehdä.

Toivottavasti eivät ole pihalle laitosta suuttuneet, ovat nimittäin olleet siellä jo kohta 2 kuukautta, eli alusta alkaen :wink:

Tiedän tuon kukinnan kärsimisen liikalannoituksesta, joten sen vuoksi en kanankakkaa paljoa laittanutkaan. Mutta toisaalta, jos on valittavana liian lehdekäs krassi tai täysin lehdetön krassi, niin taidan sittenkin valita tuon ensimmäisen. Tänään kävin nappaamassa ruukusta pari taimea pois. Jos (ja kun) vaikka kasvavat liian tiheässä. Itivät siis todella hyvin.

Ja en tiedä johtuuko samasta syystä kuin lehtien kellastuminen, mutta heitin kukkapekin reunaan muutaman siemenen, kun ei enää purkkeihin mahtunut, niin näissä lehdet ovat kolminkertaiset ruukuissa oleviin verrattuna. Ehkä ne tosiaan ovat liian tiheässä ruukuissaan.

eli sitten minä olen kyllä liikaa lannoittanut omaa krassani:-( noh nyt oon vähän varovaisempi

Eikös krassi pidä hiekkaisesta kasvualustasta vai muistanko ihan väärin?

laiha kuiva aurinkoinen - siis hiekkainen taitaa myös sopia? Google kertoo lisää...

jaahas pitänee vilkaista googlea, toisin mulla on krassi ruukussa ja kasvaa kyllä ihan komiasta siinäkin:-)

Alaskan ensimmäinen kukka näyttäisi olevan keltainen:

Ja tarkennus taas hallussa...

Mulla jäi Alaskat keväällä kylvämättä, mutta se olikin muistanut kylväytyä ihan itse. Löysin tänään yhden taimen omenapuunaluspenkistä :slight_smile:

Nyt vasta välähti: koska tekeentymässä olevaan lehtikompostiin on noussut niin suuria krassin alkuja, voin niitä sieltä siirtää vielä vallan mainiosti muualle! mm. vielä pienten ruusupensaiden maanpeittäjäksi ja sipulimaallekin!

Haluan nimittäin vähän mullistella kompostin päällystää, missä kasvaa myös suikeroalpia melko paljon.

Mun krassiani (MilkMaid) vaivaa keltatauti. Kukkien piti olla kermanvalkoisia. Keltaisia ne ovat. Ja lehdet, keltaisia nekin. Olen melko pettynyt. Mielenkiintoista nähdä, millaisa noista samoista krasseista tuon kiven toisella puolella, vastaperustetussa vuorenkilpipenkissä tulee. Lehdet ovat valtavia ja värikin sitä mitä minä haluan silmän isku, kukkia tosin siellä ole vielä yhtään. (siis ei hyvin mene sielläkään puolella...)

Mutta, jos Sand taas sallit minun viedä sinun ideasi, niin voisin koittaa vielä siirtää tuosta ruukusta jokusen taimen pois ja laittaa metsän reunaan istuttamani kurttulehtiruusun juurelle. (Sandilta saatu sekin ideapomppivaa hymyä)

haa mä löysin kanssa ekan nupun mun krassista jee:-)

Tämä '' Alaska'' on kyllä suosikkini..kiitos MarjaBee , tämä kukkii pajukehikossa ..joka on vinossa.., mutta ovat alkaneet tekemään jo pitkää vartta.