Krassi: Pensaskrassi, Tropaeolum majus

Mä taas unohdin siementen liottamisen kokonaan, sekin taitaa hidastaa itämistä.

coolapea Mikähän tuo "kemanvaalea" on ? Mulla ainakin pitäisi olla kermanvaaleat kukat.

Pihamittari, se on varmaan ''Milkmaid'',
http://www.hageglede.com/Product_Image/34161v07.jpg

En minäkään liottanut ennen istutusta pensas- enkä köynnöskrasseja, mutta noin viikossa itivät. Ehkäpä liotin niitä siinä mullassa..oho

hymy sehän se, sailasi. Tosi ihanan näköinen kukka.

Minulla kasvoi tuota vaaleakukkaista yhtenä kesänä, mutta mielestäni kukat kuihtuivat tosi nopeasti, eikä se muutenkaan ollut yhtä vihreälehtinen ja hyvinvoipa, vaikka pitkäksi tuo kasvoikin.
Minulla on käynyt ilmeisesti hölmöläisen tuuri, kun krassit nousivat kylvön jälkeen todella nopeasti pintaan. Nyt ne ovat jo ihan hyvän näköisiä ja viikko sitten laitoin uudet ja nekin ovat nyt komeasti pinnalla. Nämä eivät taida kiivetä seivästä pitkin ylös ilman tukematta, joten pitäisi keksiä jokin muu köynnös, jote ei niin tarvitsisi "naruttaa".

No niin, nyt näyttää jo paremmalla, krassit itävät jo kovaa vauhtia. Pari viikkoa meni ennen kuin mitään tapahtui.

Kirsikanpunainen pensaskrassikin on nyt alkanut nousta taimelle parvekkeella. Kylvin kahteen turveruukkuun neljä siementä, nyt on noussut kolme tainta. Riittävät nämäkin.  

Koulin tänään 8.5. kylvettyjä krasseja. Nyt on lähes sata krassia kasvamassa, eikä yhtäkään liikaa.
Olen tehnyt uusia istutusalueita ja krassit täyttävät kivasti tyhjät kohdat kun odotellaan perennojen leviämistä. Tienpään kiviaitateelmäs saa niistä ehostusta, perunakellarin katolle johtavien portaiden vierelli laitan ja samoin siihen alas. Mielessä väikkyy jopa amppeliin laitetut krassit - saa nähdä.

Minä vähän niinkuin tykkään krasseista

Uskaltaisikohan viikonloppuna jo istuttaa kasvarissa kasvaneet krassintaimet ulos, Keski-Suomen korkeudella? Jos sitten laittaisi vaikka halaharsoa niskaan jos tulee kylmiä öitä?

Istutin krassit ulos jo alkuviikosta, ensi yöksi on kyllä peiteltävä.

Pikkasen tykkää tämä krassi punaisesta lannoitteesta

Tästä krassista tykkään tosi paljon. Ei haittaa yhtään, vaikka lehtiä on paljon enemmän kuin kukkia ainakin tässä vaiheessa.

Herkän kaunis on! Ovatko nuo lehdet kirjavia? Vielä kysyn,myydäänkö ko. siemeniä ihan yleisesti siis vaikka marketeissa tai puutarha-alan kaupoissa? Tuohon on helpompi yhdistää muitakin kukkia lähelle,kun ei ole täysin punainen tai keltainen. Kiitos kuvasta!

Kyllä nuo lehdet ovat kirjavia. Siksi juuri tuosta niin paljon tykkäänkin! Siemenet tilasin PoD:lta, mutta ihan kuin olisin nähnyt vastaavia jossain kaupassakin... Tässä vielä kuva krassiastiasta siinä vaiheessa, kun ei ollut vielä yhtään kukkaa auki. Korkeat samettikukatkin meinaavat jäädä toiseksi, niin paljon krassit tykkää astiaan laitetusta kanankakasta...

Upea on keijunkellon pensaskrassi,huoh! Kiitos tiedoista,täytyy laittaa muistiin jospa osuisi joskus silmiin,jossakin.

Annalasta ostin keväällä tuommosen kirjavalehtisen taimen. Yritän saada siemeniä, jos tulee, niin pistän sinullekin, kuutamo.

Täällä kans tuollainen kirjavalehtinen, vaan kukkia ei näy.

Itselläni pensastaa ja kukkii krasseista kirjavalehtisenä sekä punainen että keltainen versio. Kovin lannoitetussa maassa krassi työntää lehteä turhan paljon, joutuu poistamaan niitä että kukat pääsevät esiin ja oikeuksiinsa, tiedoksi vaan kanankakkaa käyttäville. Itse käytän hevonpeekompostia, ja myös vähentelen rehevää lehtikasvustoa.

Meidän kirjavalehtinen pensaskrassi kukkii nyt näin komeasti -pohjoisen puolella! Pihan puolella eli etelään päin kukkia on paljon vähemmän.