Kriikuna, Prunus domestica subsp. insititia

Äsken pyörähdin pihalla ja meillä kriikunat pudottelevat jo kypsiä ja ylikypsiä maahan. Makeita ovat.

Meillä ovat vielä kivikovia, vasta lilaa väriä kehittämässä. Makeita ovat jo puussa kunhan kypsyvät. Olen heitä joskus laittanut kulhoon omenoiden kanssa, kypsien omenoiden etyleeni saa raaat luumut, kriikunat ja tomaatit kypsymään nopeasti.

Pitäis vissiin käydä katsomassa tienvarresta, siellä on muutamassa puussa ollut raakileita. Siitä on kyllä jo useampi vuosi kun kriikunat ovat ihan kunnolla makeiksi kypsyneet. Ne tuntuvat vaativan tavallista pidemmän ja lämpöisemmän kesän.

Onko pääkaupunkiseudulla yhtään isojen kriikunapuiden ottajaa? Tai käykö joku ottaja pääkaupunkiseudulla hakemassa yli 2 metrisen puun tai pari tai kolme tai neljä??? :slight_smile:

Weikko, minä minä :-)voisin pari kpl ottaa!

onko kriikunoita keltaisia lajikkeita olemassa? muistaakseni olen sellaisen nähnyt mutta en nyt sata varma oo.

Weikko tiedoite Kriikunat ainakin vielä kohtalaisessa kunnossa. Juuri kävin tutkimassa pitkäkorvat olivat katkaiseet kolme pientä oksaa runkoihin ei oltu koskettu

Juur viime viikolla mietin onko mitään elossa. Joko silmut turpoaa?

Noin 5 viikkoa kukkimiseen, jos on kukkiakseen tänä vuomma.

viime kesänä oli kyllä niin järkky sato, että mahtaako jaksaa kukkia?

Suhvi: Turun seudulla on keltaisia kriikunoita. Tiedän yhden joka kasvaa Uudenmaankadun laidalla koristepensaana. Anastin siitä oksan ja sain sen juurtumaan, mutta ei ole vuosiin luvassa satoa. Joskus Kauppilakin on myynyt sitä.

Mummolassakin oli keltainen kriikuna, tai ainakin sitä siksi sanottiin, pieniä keltaisia hedelmiä joissa oli punainen raita siinä halkiossa. Koskaan en ole sen jälkeen niitä nähnyt ja tämä oli 60-luvulla. Sitä tuskin on enää siellä pihalla kun se on vaihtanut omistajaa. Koitin googlen kartastakin katsoa olisko pihalla näkynyt mutta ei siellä ollut enään mitään niistä puista ja pensaista.

Eltsu, mites ne sun puut? Kaivuri on tulossa.

Weikko, kiitos hyvistä taimista!

joo, sitä keltasta kriikunaa kun sais jostain, ei oo löytyny mistään

Muistaakseni Mustilassa on

Weikko, vaihto sopii, vastaan yksäriin huomenna aamulla työkoneelta, tämä on tuskaisen hidas… Puhuttiinko 2 vai 3? Hyvä muisti, mutta niin lyhyt…

Vai oliko se 8? Kaivuri sovittu alustavasti viikon päähän.

Ai niin, se kukkiminen alkoi tänään.

Hyvä, jos tuli kunnossa perille. Oli mun eka taimilähetys. :slight_smile: