Hah Weikko, mun piti tarkistaa! Kahdesta oli puhe
Weikko mulla surulisia uutia mun Kriikuna ei ole elossa nukkui talvella ikiuneen
Kriikunat on nuorina hieman herkkiä heittämään henkensä, mutta juurruttuaan pari vuotta talvenkesto paranee oleellisesti. Ainakin se pätee sinikriikunaan täällä Vaasan korkeudella ja pohjoisemmaksi.
Laitan sitten postissa sopivia matkaan tilalle. Rusakot on vaan katkoneet latvat.
Mun kriikunoiden siirto muille on ollut vaikeaa. Pitäisi varmaan ensin katkaista juurivesasta kasvaneen puun pääjuuri, että puu kasvattaisi kunnollisen itsenäisen juuriston sen sijaan että se imisi pääjuurta myöten vetensä ja ravinteensa emopuulta. Täytyy tehdä niin ja lähetellä uusia tainia sitten syssymmällä. Toivottavasti huomenna siirrettävät jäävät eloon. .
.
Taitaa tulla jytky-sato kriikunasta ja luumusta tänä vuonna.
Prunukset pitäis siirtää vasta syksymmällä…
Sekään ei ole helppoa, vaikka omat siirtoni olen tehnyt siementaimille. Onneksi niitäkin tulee. Puun alusta on siemenkiviä täynnä.
Weikko, ainakin vielä lähettämäsi taimet kaikki neljä voivat hyvin!
Kiitos!!
Espooseen menneistä myös yhtä lukuunottamatta kaikki elossa.
.
Päivällä tuli tunnissa 19 mm vettä, mutta ihmetyksekseni kriikunat pysyivät puissa. Tulee mielettömän suuri sato. Paljon isompi kuin luumupuista. .
.
Samoin, tässä sateen (2 mm) jälkeen, muuten meillä taivaalta sataa vain koivun siemeniä…
Hätäsimmät on alkanu vaihtaa väriä. :
:
Koska syksyllä alkaa se paras aika siirtää kriikunantaimia? Pitääkö odottaa, että lehdet putoo?
Tuo kiinnostaisi minuakin, olen saamassa taimen joko nyt syksyllä tai ensi keväänä ja paras siirtoaika kiinnostaa kovasti .
Nuu, tarvitko useamman?
Kiitos Weikko, mutta saan varmaan niin monta kuin haluan tuolta lähellä asuvalta ystävältäni. Se on hiukan auki vielä kun saattaa olla että siellä on leikkurilla vedetty siistiksi koko se rinne missä niitä taimia kasvoi. Mutta tuleehan niitä uusia taimia taas keväällä jos nyt ei ole mitään enää jäljellä.
Sinä asut sen verran kaukana että menisi postitus-asiaksi eikä oikein sellainen kannata. Iso kiitos kummiskin kysymisestä
Minulla on yksi Sinikka-luumu ja sen luumut näyttää ihan kriikunoilta? Sinikka alkoi antaa luumuja jo toisena vuotena ja nyt säännöllisesti kiihtyvällä määrällä se niitä tekee ja on siksi kiitollinen kasvi. Lannoitteeksi olen kantanut joka vuosi rakkolevää rannalta.
Taitaa olla liian kuuma, et kukaan jaksais vastata.
Mä en varmaan arvosta kriikunaa tarpeeksi, kun ajattelen, että sehän nyt on sellainen melkein roskapuu, joka kestää mitä vaan, saa siirtää miten tykkää ja aina kasvaa eikä eroon pääse . Nytkin se mokoma on mennyt tekemään vesoja mun karviaispuskieni joukkoon. Jos tahtoisn niiden selviävän, niin heti lähtisin kaivelemaan. Jos on hedelmät puussa, niin sitten varmaan olisi mukavampi odottaa siirtoa.
Sinikka onkin aika samantapainen kuin kriikuna, se on vähän isompi ja vähän vaaleampi väriltää ja paljon makeampi.
Kriikunan makeus riippuu varmaan eniten siitä, mukä lajike on kyseessä. Toisaalta aina ei haeta maksimisokeripitoisuutta. Mun kriikunat ovat paljon aromikkaampia kuin mun luumut. Mutta asia on siis, että niitä pitäisi saada postiin.
No saisitko?
Mulle kyllä kelpais mieluusti aromikas kriikuna tai kaks, jos vaan postitus onnistuu?
Noutamaan en valitettavasti pääse.