Mun kriikunoissa on sitä aromia sen verran reippaasti, etten niitä kyllä montaa syö, mutta isäntä tykkää niistä enemmän kuin luumuista. Mulle maistuu luumut paremmin, niissä on sitä aromia sopivasti, mutteivät kuulemma ukon mielestä maistu miltään.
Postiin kannattasi pistää varmaan vasta vähän myöhemmin.
Meillä kriikunat kypsyvät hitaasti, niiden kanssa pitää malttaa, vaikka väri olisikin jo tummunut. Aromi paranee ajan kanssa huomattavasti.
No tuo pätee kaikkeen yhtä lailla akselilla raaka-puoliraaka-kypsä-ylikypsä-käynyt-mätä. Sama se onko mansikka, tomaatti vai mikä. Kriikunoita on eri lajikkeita kuten luumujakin. Mun kriikunat kukkii ennen luumuja ja kypsyy ennen luumuja.
Heh, no niinpä tietysti . Ajattelin lähinnä sitä, että jos kriikunoita pitää huonon makuisina, niin syynä saattaisi olla se, että ei ole odottanut riittävän pitkään. Meilläkin kriikunat kukkii ennen luumuja, mutta kypsyvät vasta noin kuukauden päästä, vaikka nyt jo ovat tummia. Maistuvat vielä siis aika pahalle,mutta ovat kyllä hyviä myöhemmin.
Se kriikuna josta olen saamassa taimen on kuulemma oikein makea maultaan. Se on peräisin pitkän ajan takaa ja muuttanut suvun mukana paikasta toiseen.
Kriikunoita on montaa sorttia kuten muitakin lajeja. Se perussurkee on just sellainen, et on kitkerä, kypsyy pitkään ja saa makeutta vasta, kun pakkanen purasee. Mulla on kuningatar-lajike. Aromikas ja aina makea, mutta ei sokerinen eikä vetinen. Niin sanottu “hieno-arominen”.
kyllä luumut ja kriikunat on kypsiä vasta kun putoavat puusta. Paras olis jos sais sen kiinni matkalla maahan, niin on riittävän kypsä mutta ei ehdi vielä vaurioitumaan putoamisesta…
Paras siirtoaika on lehtien tippumisen aikaan, mutta juurivesaan on mielestäni vaikea saada riittävästi juuria mukaan?
Itsellä täällä IV-vyöhykkeella pari ensimmäistä vuotta meni kriikunalla kituessa, meinasvat kuolla kokonaan ja tuli pakkasvaurioitakin, mutta isompana ovat kestäneet paremmin talvia. Taitaa olla pohjoisrajaa näillä seutuvin, vai onko joku saanut kriikunoita kasvamaan ja satoa tuottamaan vielä Kokkolan tai Oulun korkeudella? Sinikka on kestävämpi.
Pääsato kriikunoista putosi puusta VIIME VIIKOLLA.
Oho, ei meillä putoa yksikään vielä pitkiin aikoihin. Väri alkaa olla jo hyvä, ukko jo kävi toiveikkaasti maistamassa, mutta raakoja ovat. Ei ole luumutkaan vielä kypsiä kunnolla, mutta sinikasta on joku likoista oikein etsimällä löytänyt maistiaiset. Kriikunat kypsyvät reippaasti luumujen jälkeen. Sitten kun luumut ovat pudonneet, saatan pystyä muutaman kriikunan syömään, ellei isäntä ole niitä jo kaikkia syönyt Hyvää hilloa niistä kyllä saa, sopii broileriruokien kanssa.
Meillä on jokin maatiaislajike eli varmaan sit se perussurkee. Ovat mielestäni kuitenkin hyviä silloin syys-lokakuun vaihteessa.
Meillä nuo kriikunat ovat kasvaneet Sinikkaluumua paremmin. Molempia on kyllä pari viime vuotta vaivannut tauti (ilmeisesti kirsikan versotauti). Ihanasti satoa tuottanut Sinikka kuoli siihen, kriikunat eivät ainakaan vielä. Sinikan juurivesojen kanssa joutuu vielä odottamaan, että tulisi satoa. Toivottavasti tauti ei tartu niihinkin. Rusakot eivät myöskään ole olleet kiinostuneita kriikunoista, mutta kyllä luumuista.
Mehukkaita ja maukkaita alkavat olla, ohikulkiessa napsin suoraan puusta. Surku sitten kun alkavat karista ja pitää poimia pois, sisällä niiden ympärillä pörrää pikkukärpäset. Syyskuun ekaviikolla ne perinteisesti alkavat olla mussutettavassa kunnossa.
Miten siemenestä voi kylvää itselleen kriikunan? Maahan vain ja multaa päälle, vai? Tarvitsee kuulemma kylmäkäsittelyn.
kylvät siemenet maahan rikkaruohottomaan paikkaan, tai vielä parempi joskylvät siemet ruukkuun, jonka käärit ohuella metalliverkolla myyriä vastaan ja uoptat sitten ruukun maahan ja keväällä nousee taimia…
Ooh, selvä. Kiitoksia! Mulla on yksi (1) kriikunan siemen jostain tosi vanhasta lajikkeesta.
Luin että kriikunan juurikasvuston voi ehkäistä laittamalla juurimattoa muutaman neliön alalle ja päälle hiekkaa. Jos kriikuna lähtee kasvuun, aikon kokeilla tätä. Mikäli jollakulla on asiasta kokemuksia, olisi kiva kuulla kommenttia.
Sain kriikunaliköörin muhimaan jouluksi. Täytyy koittaa vääntää luumulikööri muhimaan huomenaamulla.
Weikko, onko kriikuna sellainen tumma sininen, pyöreä, selkeästi kaupassa myytäviä luumuja pienempi ?
Joo, tai ainakin nuo mun tuntemattomat on.
kriikunalla on pyöreä, kiinni mallossa oleva siemen. Luumulla irtonainen, pitkänomainen siemen.
Mun tuntemattomissa kriikunoissa on pitkänomainen mallossa kiinni oleva siemen ja niin on mun tuntemattomissa luumuissakin.
Näiden löytämieni siemen oli kiinni hedelmälihassa mutta ei se ole ihan pyöreä vaan minusta hiukan pitkänomainen. Luulen kyllä että kyse on kriikunasta. Aution talon piha on täynnä villiintyneitä korkeita puita joissa sinisiä hedelmiä. Maku on makea, ehkä ihan vähän karvas siitä siemenen ympäriltä. Haluttaisi kamalasti kaivaa sieltä jokin alku itselle mutta eihän sitä voi