Kriikuna, Prunus domestica subsp. insititia

Nuu, kriikuna on rungoltaan tyypillisesti karkeapintainen ja käiväräinen, kun taasen luumu on sileäpintainen ja suorempi. Ei nuo minun kriikunat ihan palloja ole, mutta vähemmän soikeita kuin mun luumut. .
.
Itse asiassa jos ollaan tarkkoja, niin mun ekat kypsät luumut 2 vk sitten olivat aika mauttomia ja kivet irrallaan mallosta, mutta nyt kypsyneissä on enemmän makua ja malto on kivessä kiinni. . Siltikin kriikunoissa on hienompi maku.   .  
.
.

Itse asiassa, koska kriikuna on luumun alalaji (eikö olekin?), niin niitä on varmaankin joskus saatettu risteyttää. Tuo minun sininen kriikuna tekee n. 1 % marjoistaan syvän punaisina. Vanhoina lajikkeina ovat ilmeisesti jalostettu kauan sitten pakkasenkestäviksi. .

.

Yhden taimiston omistajan kanssa noita aikanaa selvittelin ja omistaja sanoi, että mun kriikunalajike on erinomaisen hyvää kantaa. .

.

Mun muinainen puutarhakirja kuittaa, että kriikunoiden eri lajikkeita on viitsitty selvitellä huonosti ja kyseinen kirjakaan ei nimeä yhtään kriikunaa nimeltä. Sääli. .

.

.

Täytyy seuraavan kerran sielläpäin kävellessä katsoa sitä puun runkoa. Oksat niissä näytti olevan ohuita ja kasvavan pystysuunnassa, mutta sellainen metsittynyt rämeikkö kun se paikka on eli ihan täynnä noita hedelmäpuita, niin on kai luonnollistakin että oksat kurottavat valoon eli ylöspäin.

Tuli vaan mieleen kysäistä että olisko se kriikuna, koska maku on niin hyvä. Tosin saattaahan se olla jokin vanha luumulajikekin, mistä sen tietää.

Kyllä munkin kriikunat kasvaa ylöspäin (talon harjaa korkeampia), mutta luumu kasvaa sileänä ja suoraoksaisena ja kriikuna karkealla kaarnalla ja oksat eivät ole suoria eikä rungotkaan täysin.

Kun kriikunan oksia taivuttelee painoilla vaakatasoon sato vain paranee. On ihan japanilaistyyppinen kasvutavaltaan. Sitkeähenkinen ja maukas, sadon jaksottaisuus tyypillistä, mutta hyvän sadon antoi viimevuonnakin.

Weikolle terveisiä, kaikki taimet hyvin hengissä :wink:

.      Sulla taitaa olla "vihreä" peukalo.      .  
   .  
   .

Toivotaan että selviävät talvesta, lunta täällä on yleensä paljon suojaksi.

Minulla yksi Sinikka-luumu, joka on nähtävästi hyvin lähellä sitä kriikunaa. Puu on vain kaksi metriä korkea ja leveyttä saman verran, runko reiden paksuinen, nyt sain puoli sangollista sinehtäviä luumuja. Osa oli halkeillut ja lähtenyt jo pilaantumaan. Hyviä ovat syödä, I like it :smiley:

Kasi ei ole Sinikka luumu sama kuin kriikuna, minulla on Sinikkaa, ja nyt Kriikunan taimiakin.

Juu ei, mutta lähellä olettaisin. Mitä olet niistä luumuista tehnyt?

Syötiin paljon tuoreena koko suku, naapurit ja työkaverit :wink: Ja tein luumuhilloa jokin verran, tänä vuonna vasta oli hyvin luumuja ovat aika nuoria puita.

Kriikunatietäjät: Löysin vanhan taloni puutarhasta pihamylläyksen yhteydessä ilmeisesti kriikunapuun kannon, joka lykkää muutamaa pitkää versoa. Versot kasvavat aivan pystysuoraan kohti taivasta, joten pistin kahteen painot päähän ja taivutin sivulle. Pääverso kasvaa ylöspäin.

Hiukan ovat haarautuneet tässä vuoden aikana, lehteä pukkaa hyvin. Mutta tuleeko tuosta enää puuta, vai pitäisikö vaan suosiolla kaivaa ylös?

Ei kannata ainakaan pois kaivaa, jos ei puuta tule niin tulee juuriversoja ja niistä puu. Vaakatasoon kasvavista oksista tulee parhaiten satoa, joten kuulostaa oikein lupaavalta. Vanhassa kannossa on kunnon juuret, taitaa tulla hyvä kasvualku hänelle. 

Weikolle terveisiä jos sattuu lukemaan tätä ketjua, kaikki kriikunan taimet edelleen hengissä, kasvavat hyvin!! Kiitos!!!

valtsu: kiitos rohkaisusta, annetaan vesojen kasvaa puuksi jos haluavat :slight_smile:

Käytiin tänään kaivamassa kriikunapuiden taimia tuttavan pihasta jossa ne ovat levinneet ympäri rinnettä. Marjat ovat kuulemma herkullisia ja makeita, lajike jotain tosi vanhaa kantaa. Toivottavasti lähtevät kasvamaan, odotan innolla että pääsen jossain vaiheessa maistamaan satoa. Tosin siihen menee kyllä pitkä aika vielä, nämä on sellaisia 20-30 cm korkuisia alkuja vasta.

Nuu, Weikolta saadut kriikunan taimet lähtivät kaikki kasvamaan! Minulla on nyt viisi kriikunaa tulossa:) Vuosiahan niissä menee mutta Kriikunoita odotellaan:))

Kaksi vuotta sitten istutettu kriikunan taimi on talvella revennyt oksanhaarasta. Missähän vaiheessa olisi paras aika leikata vioittunut kohta, syksyllä varmaan.

Koitin täältä etsiä et millon ois aika leikata kriikuna. Saatu taimi haaroo heti kymmenestä sentistä huimasti, minä tahon puun enkä puskaa, mitä mitä, millon leikataan? Kiitos…