Kuivaaminen

Kuivatusta lihasta kysymyksiä viisaammille!

Sain maistaa marinoituja ja uunissa kuivattuja "lihaviipaleita". Olivat olleet kiertoilmauunissa n.11 tuntia ritilällä n.40 asteessa. Liha oli naudan sis.paisti, ja viipaleet ohuita. Lopputulos taivaallinen, kuivansitkeitä ja maukkaita paloja.

Kysymys kuuluukin, miten kauan näitä lihapaloja voi säilyttää ja missä olosuhteissa? Voiko pakastaa? Säilytys jääkaapissa mutta miten kauan?

Olivat kyllä niin hyviä, että tuskin jäisi paljon mitään säilöttäväksi, mutta jos tekisi sitten samalla suuremman satsin.

Voiko joku valoittaa säilöntäkysymystä.

En ole viisaampi, mutta mulla on jotain kokemusta mausteisen kuivalihan teosta. Tein sitä jenkeissä kuivurilla itse ammutun valkohäntäkauriin jauhetusta lihasta. Se olikin syy, miksi ostin ekan kuivurini. Säilyvyydestä ei ole kokemuksia, koska kuivalihaa ei koskaan jäänyt säilöön paria viikkoa pidempään. Vähärasvaisen kuivalihan pitäisi kyllä säilyä huoneenlämmössä, mutta pakastaminen voisi olla varminta. Sehän ei enää pakkasessa pääse kuivamaan pilalle. devil

Googlailemalla "homemade beef jerky" löytyy varmaan ohjeita tekemiseen ja säilytykseen.

Olen myös tehnyt tuota hedelmänahkaa omenasoseesta ja eri marjoista. Kurpitsasosetta en ole vielä kokeillut. Jenkkikuivurin mukana tuli semmonen pyöreä levy, johon sen soseen voi levittää. Hedelmänahka oli meillä karkin korvikkeena, kun poika oli pieni. Vieläkin silloin tällöin mun pitää kuivata levyllinen nahkaa, joka on syöty paljon nopeammin kuin mitä sen kuivuminen kesti. Ehkä pitääkin nyt hiihtolomaillessa sulatella omppu- ja mansikkasosetta  ja laittaa kuivuri pyörimään.

Kiitos Genesee. 

Viikonloppu on ollut yhtä kuivaamista, tavalla tai toisella. Onnistuneesti!

Kuivaliha, kuivattu kiertoilmauunissa, n.50 astetta. Lopputulos taivaallisen hyvää. 

Lehtikaalia kuivurissa vahvasti marinoitu, tätä pitää tehdä lisää, niin hyvää.

kuva

Kuivaliha: 

Naudan sis.paistia n.900gr, 2dl soija kastiketta, 1dl Smokey Hickory BBQ oil, 1dl Worcester sauce, valkopippuria, mustapippuria, chilijauhetta, valkosipulimurskaa, 1dl punaviinietikkaa. Aineet sekaisin. Liha pakastettuna noin 4-5 tuntia (helpottaa erittäin ohuiden siivujen leikkausta), siivutetaan erittäin ohueksi. Ohuet siivut marinaadiin. Kaikki isoon minigrip pussiin, ilmat pois ja tasaiseksi laataksi. Jääkaappiin yöksi.

Aamulla viritys kahdesta kasviloisteputkilampputelineestä, uuniritilän "tuki". Pitkiin grillitikkuihin lihapalat roikkumaan (paljon ilmaa välissä). Uuniin, lämpötila max. 50asetta, kiertoilma. Meillä valmistumiseen meni 9 tuntia. Liha sai jäähtyä hetken ja sitten ilmatiiviiseen lasipurkkiin, riisinjyviä pohjalla. Teen uudestaan!

Kuivattu lehtikaali:

Nyt näin, n.200gr lehtikaalia (vahva ruoto poistettu). Marinaadiin tuli valkosipuliöljy, punaviinietikkaa, vettä, sitruunanmehu, makeutusaine, valkopippuri, chilijauhe ja valkosipuli & yrtti perunamauste.

Erittäin hyvä sekoitus, lehtikaali joukkoon ja tarkka sekoitus. Kuivuriin, viidelle eri tasoille. Aikaa meni n.4 tuntia. äärimmäisen hyvää. Ensi viikonloppuna lisää.

Noita sinun ohjeita tekee heti mieli alkaa kokeilemaan, vesi herahti suuhun !

Itselläni odottelee iso pussillinen banaaneja hiukan lisäkypsymistä, ja sitten pitäis alkaa tekemään niistä banaaninahkaa. Ensimmäistä kertaa, joten vähän jännittää että mitä siitä tulee mut eiköhän se siitä. Täytyy vaan vähän vielä makeutta saada banskuihin lisäkypsymisellä ennenkun aloittelen homman.

Nuu, kokeile tuota lihan kuivattamista. Se 900 grammainen köntti lihaa, kuivattuna menee minimaaliseen tilaan, on jo yli puolet syötynä. Se on niin sanomattoman hyvää. Mieheni menee vähän välillä "purkille"  kun tekee mieli jotain suolasta, mausteista. Se vaan on ihan tajuttoman hyvää.

Olen ennen ostanut valmiiksi kaupasta kuivattua lihaa sellaisissa pienissä pusseissa. Onhan sekin ollut hyvää, mutta ei voi verratakkaan omaan tekemään. Ja se pussi on aika kallis.

Tod.näk. teen taas ensi viikonloppuna samalaisen satsin. Se on todella hyvää "mausteena" esim. salaatissa, munakkaassa tai paistettujen perunoiden kanssa. Silppuaa saksilla pieniksi muruiksi. Suosittelen. Kokeiltu on.

Tuo marinaadi näin lukien voi vaikuttaa aika tujulta, mutta se laimenee uunissa. Jos niin haluaa, lisää omia mausteita tai yrttejä.

....hipsasempa tässä purkille ....jos siellä on jotain jäljellä.....

Velipoika toi mulle eilen omatekemäänsä beef jerkyä. Oli paremmen makuista kuin kaupan vastaava, mut en mie oikeen tykkää mausta siltikään. 

Vielä en luovuta, vaan mansikoiden kuivaamista on pakko vielä yrittää. Tytär tahtoi välttämättä kokeilla banaanin kuivaamista, ja samalla laittoi jokusen mansikan viipaleen koneeseen, mutta taas niistä suurin osa tarttui ritilöihin, mutta jokusen kohdalla kävi tuuri. Onko jollain nyt kokemusta, että kuinka lämpimässä ja miten paksuina siivuina niitä mansikoita kannattaa yrittää kuivata. Nyt vaikutti siltä, että paksummat sai irti, mutta kuivaamista lienee syytä vielä jatkaa. Missä vaiheessa niitä kannattaisi käännellä, vai mitä niille pitäisi tehdä?

Oma apu paras apu: nyt onnistuu mansikoidenkin kuivaaminen. Pienimmät leikkasin vaan puoliksi, isompia laitoin kolmeen tai neljään osaan lohkoiksi, ei siivuiksi, mitään jättikokoisia mulla ei ollutkaan kuivuriin laittaa. Kuivurin laitoin keskilämmölle, ja ensimmäisen kerran kääntelin heti vartin kuivaamisen jälkeen, ja syytä olikin, seuraavat pari kertaa puolen tunnin välein ja sitten vähän pitemmällä välillä ja vähensin lämpöä. Vain muutama mansikka on tarttunut ritilöihin kiinni, ja ne ovat luultavasti juuri ne, joista ajattelin, että ovat turhan kypsiä laittaa kuivuriin tai joista tuli liian ohuita paloja.

Pääsiskö pienemmällä työllä jos käyttäis alustaan sellaista kestoleivinpaperia? Kuivausaika varmaankin pitenisi.

Minä olen kuivattanut kuivurissa omenasosetta tavallisen leivinpaperin päällä, joten varmaan sekä kesto- että tavallinen leivinpaperi käy.

(Omena- tai muusta soseesta voi tehdä kuivaamalla “nahkaa” naposteltavaksi.)

Eikös se sose ois kivempi syyvä soseena ku “nahkana”

Leivinpaperin käyttäminen pidentää kuivausajan aivan liian pitkäksi ainakin tuolla meidän koneella, mansikat ei oikein tahdo kestää turhan pitkiä lämmittelyaikoja.

Kaikkea pitää kokeilla :slight_smile: Nahka on hyvää energianaposteltavaa vaikka retkellä.

Nuu. Kuivasitko sitä banaania? Nyt ois mulla nimittäin sopivia(luulisin)banaaneja siihen tarkoitukseen.

En kuivannut. Ne banaanit meni parempiin suihin sellaisenaan :slight_smile:

Unohdin sitten koko jutun, nyt vasta muistin kun tämä ketju nousi esille.

Mulla ei ole kokemusta mansikan kuivaamisesta, mutta mustikan ja puolukan on. Niiden kanssa on vähän sama vika, eli hanakasti ottavat kuivurin ritilöihin kiinni. Olen mietiskellyt, että jos esikuivaisi marjat vaikka ulkosalla ilmavasti päivän pari ja sitten laittaisi jo pinnaltaan nahoittuneet/kuivahtaneet marjat kuivuriin ja kuivaisi loppuun?

välke, kuullostaa siltä kuin vois olla toimiva ratkaisu. Jos testaat niin kerro sitten oliko esikuivatuksesta apua tuohon tarttumiseen.

Kaikki kuivaamaan kaikkea! Esim 4H on vuokrannut kuivureita.

Mustikan kuivaaminen on haasteelista, linkoavan pesukoneen päällä lie optimaalinen kuivattava. Kuivatut puolukat ovat yllättävän hyviä, jopa makeita. Kaikki ylijäämäsato pitäisi säilöä kuivaamalla, nyt ei liene siihen parhaar säät.

Onko teillä ihan oraksen hyötykasvuikuivurit, kun ritilöistä puhutte. Mulla on ABC ja levyihinkin moni kuivattava takertuu, siihen voi sentään ympyrät leikata leivinpaperista.

Joskus kauan sitten kuivasin kuivauskaapissa hyttysverkkojen päällä herkkutatteja, sähköä kului mutta jättimäärät mahtui kuyivumaan. 

Kananmuniaki voi kuivata