Kuivaaminen

Kuivaan monia ensin vaan huoneenlämmössä ja loppukuivaus kuivurissa tai jos on paljon kuivattavaa, niin laitan saunan täyteen lämpötilan laskettua saunomisen jälkeen tai annan ensin kuivua "kylmässä" saunassa ja laitan sitten lämppärin sinne puhaltamaan.

Tuota puolukan kuivausta voisikin kokeilla. Meillä on vaan vielä paljon viimevuotisia pakkasessa, joten voi olla ettei niitä tänä vuonna kerätä.

Täähän ois ihana, mutta on hintakin sen mukainen:http://www.ssj-import.com/ssjmag/index.php/featured/excalibur.html

Iiris-kukka, meillä likka kuivasi muutamia banaaneja, jotka sitten syötiin saman tein. Samassa vaarassa ovat nyt mansikat. 

Juu, Orakas-kuivuri on käytössä. Nyt siellä on uusi satsi mansikoita. Yritin valita kuivuriin menevät mahdollisimman pintakuivia ja napakoita marjoja. Tänään ei ole satanutkaan, joten eivät olleet muutenkaan märkiä. Aika hyvällä mallilla alkaa taas olemaan, kun olen ne pariin kertaan nytkin tuuppinut irti ritilöistä. Ja jos joku nyt ihmettelee, että miten maltan kuivata mansikoita, niin ne on niitä myymättä jääneitä. 

Kuivatusta mustikasta teen tumman suklaan ja hasselpähkinärouheen kanssa “jatkettua suklaata”. On muuten hyvää. Ja tosi terveellistä, joten sitä voi syödä hyvillä mielin enemmänkin.

Kuivureista aina kysellään ja mietitään mikä olisi passeli itselle. Tein aiheelle oman ketjun “Työvälineet, tarvikkeet” -osioon ja siirsin sinne alkuun epesan tämänpäiväisen kysymyksen.

Kerätään sinne tietoa ja kokemuksia erilaisista kuivureista.

Kauheasti on kaikkia vempaimia, mutta kuivuria mulla ei ole ollut koskaan. Paitsi joskus nuoruudessa kuivattiin isolla kuivauskaapilla samaan tyyliin kuin valtsukin. Marjat kaikki pakastan, joten ei ole ongelmia niiden kuivaamisesta. Tiedän kyllä, että on haasteellista, sen verran nuorena tuli kokeiltua. Kun sitten noita pakastimia riittää - 4 isoa arkkua ja kolme kaappia päälle- niin oon ajatellut, että kuivaaminen saa sujua ilman sähkönkäyttöä. Kuivataan yrttejä ja sieniä. Isompia määriä tulee kuivattua vain suppiksia, elikkä paljon tatteja ym. päätyy pakastimiin. Suppikset ovat niin ihanan kuivuvaisia. Yrttejä kuivaan isoja määriä. Olen siirtynyt riipimään yrtit tuoreeltaan ja kuivaamaan vain lehdet. Kuivuminen tapahtuu niin nopeasti ilmavien hyttysverkosta tehtyjen ritilöiden päällä että lämmitystä ei tosiaan kaipaa.

Lisäys: Kun luin vanhempia viestejä Chalin lihankuivauksesta tuli mieleen, että sitä on mies harrastanut ja siihen on toki sähköä kulunut. Tosi hyvää beef jerkyä on tullut. On aina lapinreissullensa tehnyt evääksi. Pitääpä näyttää Chalin hienot viritykset miehelle, jos niistä sais jotain hyvää vinkkiä. Chali on aina niin pro teki hän mitä tahansa!!

Meillä on sellainen tavallinen ja edullinen pyöreän mallinen kotikuivuri, joka hankittiin sen takia, ettei kaupunkiasunnossa ole tilaa (ei esim. saunaa) levitellä sieniä ja omenoita päivätolkulla pitkin pöytiä. Meillä myös pakastustila on rajallinen. Kuivurilla saa kätevästi rykästyä kuivattavat nopeasti purkkeihin ja pois päiväjärjestyksestä. Alkukesän nokkoset kuivuvat kuivassa kesäilmassa itekseen lasitetulla parvekkeella pellin päällä, syksypuolella kosteiden kelien aikaan kuivurista on jo apua. Kuivaaminenhan on aina se ekologisin tapa säilöä ja sopii esim. suppilovahveroille mielestäni paremmin kuin pakastaminen.

Suppilovahvero tosiaan hyötyy kuivaamisesta. Sen maku on selvästi parempi kuivattuna käytettynä.

Kuka kyselikään pientä kuivuria... Sopu-elintarvikekuivuri on säilytettäessä pieni, mutta käytössä tehokkaan oloinen kuivuri.

Me hankimme viime syksynä Excalibur-kuivurin, ja olemme olleet siihen tosi tyytyväisiä. Löytyy täältä. Kuivasimme ämpärikaupalla omenoita, lisäksi jonkin verran tomaatteja, sieniä ja marjoja. Suunnitelmissa on myös retkiruuan kuivaaminen (perunat, liha). Vaikka kuivuri vie kuivaamisen aikana sähköä, tuotteet säilyvät sen jälkeen ilman energiaa.

Ei ollut mulla tarkoitus mitenkään moittia kuivurin käyttämistä. On sitä huonompiakin vaihtoehtoja, mihin energiaa voi tuhlata. Tarkoitin vain, että itse en ole sitä kovasti kaivannut, koska yrtit ja suppikset tuntuvat kuivuvan helposti ilmankin, mikäli on tilaa. Mulla ei ole halua kuivata marjoja tai omenia, koska epäilen, että ei tulisi käytettyä. Pakastemarjoja taas käytän todella runsaasti. Niistäkään en tee mitään keitettyä kuten kiisseleitä tai puuroja, vaan syön siltään rahkan ja jugurtin kanssa tai marjasmoothieina päivittäin 1-2 kertaa päivässä. Miten käytätte kuivatut marjat ja omenat? Syöttekö kuivana, liotettuna tai joksikin ruuaksi valmistettuna? Meinaan, jos keksisin jonkin hyvän itselleni sopivan tavan niitä käyttää, niin miksipä en lähtisi kuivurin hankintaan :slight_smile:

Tuo tomaatin kuivaaminen herätti mielenkiintoa. Mitenkäs se onnistui? Entäs käyttö? Tomaattien liikatuotannon olen keittänyt tai soseuttanut pakastimeen, mutta en ole kauhean innostunut tuosta tavasta. Tuntitolkulla saa keittää ja silti keitos on aivan vesimäistä.

Joskus olen laittanut johonkin ketjuun linkin tomaatin kuivaamisesta. Yhtään vaan en muista mistä sen silloin löysin.

Minullakin suppilovahverot ja yrtit kuivuvat itsekseen muualla kuin kuivurissa koska on soveltuvat tilat tarjolla (lattialämmityksellisen saunan lauteet). Suppiksia varten levitän lauteille sanomalehteä ja sienet kerroksena päälle keskeltä puolikkaiksi revittyinä. Noin  20 litraa mahtuu kerrallaan kuivumaan. Yrtit levitän leivinpaperilla päällystylle uunipellille ja pellit lauteille.

Kuivuria käytän esimerkiksi tattien kuivaamiseen. Omenasiivuja olen kuivannut kuivurilla myös. Poikani tykkää syödä niitä sellaisina hiukan nahkeina, ei ritisevän kuivina. Sitä en tiedä kauanko ne säilyisivät sillä se täysi kuivurillinen omenaa tulee häneltä syötyä aikalailla nopsaan. Terveellistä naposteltavaa, ja ehkä hänen lapsensakin ottavat esimerkkiä :)

Minä en osaa kerätä sieniä, kun en niitä tunnista, joten pääasiassa käytän kuivuria omenoiden ja chilien kuivaamiseen. Olen myös tehnyt hedelmänahkaa omena- ja marjasoseista ja kuivannut tomaatteja sekä tehnyt jerkyä kauriinlihasta. Viimesyksynä tein kuoretonta puolukkasosetta sosemyllyllä ja kuivasin yli jääneet kuoret ja jauhoin rouheeksi. Nyt olisi suunnitelmissa kuivata lehtikaalia ja ehkä myös sipulia.

Kuivatut tomaatit taisin syödä snackseinä, mutta nehän on hyviä vaikkapa keittoihin ja rouhittuna salaatin sekaan.

Appiukko on huono kokkailemaan, joten ajattelin koittaa keittojuuresten kuivatusta ja pakata hänelle valmiita annoksia jauheliha- tai makkarakeittoa varten. Ruskistetun jauhelihankin voisi kai kuivata, mutta sen hän voisi opetella paistamaan itse.

Onko kirsikoiden kuivausta ken kokeillut? Halki, kivi pois ja…

Onnistuuko tomaattien kuivaus kuivurilla helposti? Nehän on hirveän vetisiä. Minkähänlainen murunen yksi tomaatti on kuivuneena?

Aika hitaasti tomaattiviipaleet kuivuu ja tahtoo tarttua ritilöihin kiinni jonkin verran. Lisäksi niistä valuva mehu voi olla ongelma, jos kuivurissa on tuuletin ritilöiden alapuolella.

Olen kuivannut pihvitomaqatteja kiertoilmauunissa leivinpaperin päällä.kerran kääntänyt. Kolme pellillistä mahtuu kerralla. Vähän grillimaustetta päälle. Mehut kuivuu myös, eikä mitään mene hukkaan. Hidasta, mutta kannattaa.kirsikkatomaatit kuivuvat hitaammin kun vetisempiä.

Olen YouTubesta katsellut videon, jossa USAlainen mies kuivasi vihreitä tomaatteja viipaleina naposteltaviksi. Laittoi grillimaustetta päälle, niinkuin mummikin (mummin viestistä muistuikin tämä mieleeni).

Minä olen kuivannut kirsikkatomaatteja ja semmosia kuivempia ‘paste’-tyyppisiä tomaatteja. Halkaisin ne kahtia ja poistin siemengeelin ennen kuivaamista.

Kiitos hyvistä vihjeistä! Tuo olikin hyvä pointti tietää, että tomaattien neste voi valua kuivurin tuulettimeen.

Pastetomaateistahan se kuivaaminen tietysti olisi järkevintä, mutta kun haluaisin kuivata niitä tomaatteja, joita ei ehdi syödä. Kirsikkatomaatit ehditään aina syödä, mutta tavallisia runkotomaatteja sekä pihvejä tulee välillä niin hirveesti, että jotenkin on säilöttävä.

Täytyis kokeilla tuota kiertoilmauunissa kuivaamista.

Purjoa kuivasin ennen aina syksyllä, kun se oli halpaa. Ostin isomman erän, puhdistin ja pilkoin. helppohan se on pakastaakin, mutta usein syksyllä on pakastin täynnä. Porkkanaakin yhteen aikaan kuivasin karkeana raasteena kevättä varten, kun silloin ei kaupasta aina saa kotimaisia. Ulkolaiset porkkanat ovat ihan mauttomia.