Ikäänkuin se näyttäisi kieltään...

Ikäänkuin se näyttäisi kieltään...
Nabla,jostain luin,että kurjenmiekkojen juuret pitäisi istuttaessa laittaa samaan suuntaan,etteivät ryömisi toistensa yli.Mä laitoin viiden-kymmenen sentin välein,omasta mielestäni ihan sopivasti.
hei! Olen kerjuulla
Löytyisikö kellään antaa/myydä siperiankurjenmiekkaa? Alan tekemää tuota uutta kukkapenkkiä ja siihen sitä himoitsisin. Tai sitten jos löytyy siemeniä? Kovin iloinen olisin. Joko valkoista tai/ja sinistä ![]()
Täältä löytyi siemeniä.
oih ihanaa ihanaa
laitan sulle hölöä!
Olen juuri siirrellyt siperialaisia uuteen penkkiin. Niistä voisin antaa sinistä ja valkoista, kun juurakot ovat siirrossa hajonneet.
Valma, missäpäin asut?
Keski-Suomessa Jyväskylän pohjoispuolella.
No voi! Toivottavasti sieltä löytyy joku, joku haluaa.
Siperiankurjenmiekkani on liian kuivassa paikassa luultavasti, kun siihen on monena vuonna tullut mustia kirvoja. Tänä keväänä olen kastellut sitä ja kirvoja ei ole ainakaan vielä. Muutaman vuonna siinä on ollut myös jotain toukkia. Liekö perhosen toukkia.
Äidin puolesta kyselen, miten tämä mahtaa kestää keväällä järven pinnan nousun jos istuttaa rantaan. Hukkuuko? Eikö nämä kuitenkin joskus kasva osittain vedessä? Vai olenko erehtynyt kasvista?
Keltakurjenmiekat viihtyy vaikka vedessä, mutta siperiankurjenmiekka ei kai ihan niin kosteassa.
En usko että haittaa, minulla on täällä meren rannalla sitä paikassa johon nousee syksyllä
vesi joka saattaa olla suolaistakin ja hengissä on säilynyt. Siperiankurjenmiekka tykkää
märästä vaikka sietää kuivempiakin olosuhteita.
Kiitos vastauksista. Koitetaan löytää sellainen kohta, ettei ainakaan kovin kauan tarvitse lillua vedessä keväällä.
Rinteessä se ei taida menestyä. On kuivaa kangasmaastoa harjun rinteellä tuo mökin tontti. Asiasta toiseen. Onko täällä mitään viestiketjua kukkapenkin perustamisesta kuivaan hiekkamaahan? Olisi kiva tietää miten kannattaa tehdä, ettei mullat katoa hiekan sekaan. T. kaupunkilaiset. ![]()
Mulla on siperiankurjenmiekka joka kevät kunnon lätäkössä, joka kyllä lähtee kun routa sulaa, mutta tänä keväänäkin oli sateiden jälkeen vettä niin paljon, että istutuslapiomonttuihin tuli vettä. Lisäntyvät vain ja voivat hyvin. Paikka on oikein multava, savea alla. Kuivemmassa paikassa ovat maistuneet myyrille.
TAAS loistavia ohjeita
. Siperiankurjenmiekan kylvötaimia on riittävästi, vedenkorkeuden vaihtelut ovat miettiImisen arvoisia - täällä
Hieman selvennystä aikaisempaan viestiini, se lajike joka on märässä on ikivanhaa kantaa
joka viihtyy myös hyvin kuivassa penkissä. Uudemmat lajikkeet tuntuvat vaativan kosteampaa.
Siperiankurjenmiekka ‘Alba’.
Ihana kerrassaan.
Jatuulin Alba on aivan ihana. Minulla on myös aivan vaalea siperiankurjenmiekka, mutta ei se ole ihan valkoinen. Siinä on aavistus kai sinistä. Lajiketta en tiedä, kun se on peräisin jostain taimenvaihdosta, mutta se kukkii parhaillaan todella komeasti. Ja tekee paljon siemeniä joka kesä.