Kiitos, pärskis, nyt minullakin on varmuus siitä, että omani ovat tuota tarhamallia.
Olen uusi käyttäjä, enkä ole nyt varma onko tämä viesti lähelläkään oikeaa paikkaa, mutta kun yritin kirjoittaa perenna osioon, niin luki ettei voi lisätä uusia aiheita. Eli laitetaan tänne
.
Eli kysymykseni on, että minkälainen on Siperiankurjenmiekan siemenkota? Omiini on ilmaantunut sellaisia vihreitä patukoita tai miten niitä nyt kuvaisi. Eli ovatko nämä siemenkotia ja jos ovat niin milloin tulisi poimia, jotta siemenet itäisivät?
Sitten kun pallukan sisällä olevat siemenet ovat ruskeita.
Yleensä kuori raottuu siinä vaiheessa.
Rhodo91, siirsin viestisi tänne Siperiankurjenmiekan omaan ketjuun. Laitoin sinulle tulemaan myös yksityisviestin, kurkkaa oikean yläkulman pompppivaa kirjekuorta.
Tässä "Butter and sugar"
Butter and Sugar on ehkä enemmän siperiankurjenmiekka-tyyppiä. Kukinto on korkeampi ja hajanaisempi. Minusta M&B on enemmän japaninkurjenmiekka- tyyppinen, litteä tiivis kukinto.
Jopas kiehtovaa, minulla Butter & Sugar on aika littuskainen ja olen uskonut, että se on japanilaistyyppinen. Kasvaa aivan liian kuivassa, joten ei ole koskaan ollut komea, mutta hieno väritys ja tyylikäs kukan muoto, kas tällainen:

Kuukkeli antaa näköjään monenlaisia versioita butterista, mutta kauniita ovat kaikki.
Valkoinen siperialainen kukkii vimmatusti. Oiskohan tämä ‘‘Alba’’?

No jo on kukkaa ja paljon.
Tänään tuli eurobulbin lähetys. Tilaamani kurjenmiekat olivat jo vähän kasvustoa pukanneet (piipan verran). Millä tavalla te kokeneet etenisitte: 1. Istutatte maahan ihan täs lähipäivinä, 2. esikasvatatte 3. annatte olla pussissa pari viikkoa ja sit maahan?
Maa tiluklsilla on paikoin sula lämpimimmillä paikoilla.
(Alkaa esikasvatustilat ja purkit loppua ihan tosissaan, mut hätä keinot keksii, jos tuohon päädyn. Samassa lähetyksessä tuli 100 gladiolusta ja ne joka tapauksessa saatava esikasvatukseen.)
Mitä se nyt tollai lakoaa? Pitäisköhän pikku hiljaa jakaa kasvusto? 

Nämä siemenketjukirjeen kasvatit kukkivat nyt ensimmäistä kertaa. 
Noissa on ihana tuoksu ![]()
Enpäs ole huomannut noita nuuhkia. Asia täytyy korjata pikimiten ![]()
Välke, monta vuotta kesti, ennen kuin kurjenmiekat kukkivat?
Näillä taitaa olla menossa nyt kolmas kesä. Olen iloisesti yllättynyt, että kukkivat ensimmäistä kertaa näin paljon ![]()
Eli kannattaa antaa kurjenmiekkojen kasvattaa siemenensä ja kerätä syksyllä, jos on kivan värisiä!
Mie yleensä leikkaan lähes kaikista kasveista siemenet pois, ellen tiedä haluavani kerätä niiden siemeniä. Olen kuvitellut, että se auttaisi kasvia talvehtimaan paremmin, mutta voi olla ihan miun oma keksintö.
Enpä muista ennen siperiankurjenmiekkojen kukkineen jo kesäkuun ensimmäinen päivä. Eilen aloittivat.
Mulla vasta ensimmäinen siperiankurjenmiekka kukassa. Kuva galleriassani. Ihana kukan muoto näillä siroilla iiriksillä!