Apuuva! Mä kylvin 2 tainta pienehköihin muovisiin kukkaruukkuihin. Ensimmäiset kaksi lehteä sojottaa 8-senttisen varren päässä ja uusien lehtien alut ovat näkyvissä pikkuriikkisinä. Kylvin ne tavalliseen puutarhamultaan ja lehdet ovat kyllä hyvän väriset. Mä en vaan nyt tiedä mitä pitäisi tehdä seuraavaksi, milloin laitan ne lopulliseen kasvuastiaan? Hevonkakkaa en varmaan löydä mutta mistä lähteä hakemaan sopivaa maata ja lannoitetta kun ei ole edes kompostia käytettävissä?!
Riittääkö tavallinen muoviämpäri yhdelle taimelle?
Vein eilen ne kaksi tainta istutusruukussa pihalle saamaan valoa. Voiko ne tuoda aina yöksi sisälle vai kärsiikö ne lämmön vaihdoksista. Ajattelin vaan kun kurkut ovat vielä pienessä ruukussa, niin ne ovat varmaan aika kylmänarkoja?
Kyllä avomaankurkut nyt jo ulkona pärjää!
Kiitos tiedosta, sano vielä, missä vaiheessa istutan ne lopulliselle kasvupaikalle? Niissä on nyt tosiaan vasta ne ekat lehdet ja keskellä näkyy jo puolen sentin mittaset lehdet tulollaan.
MAhdollisimman nopeasti, avomaankurjkun voi jopa kylvää suoraan ulos. Niistä tulee pitkiä rentoja taimia jotka katkeavat erittäin helposti käsitellessä jos istutusta lykkää…
Kysyn vielä, mitkähän tuotteet olisi hyvää kamaa lannoitteeksi. Kahvinsuodattimia olen laittanut ämpäriin. Minkälaista multaa pitäisi käydä ostamassa.
Kasvusäkkiä en halua ostaa. En aio satsata noihin nyt yhtään kun kylvin ne niin myöhään. Eipä harmita sitten jos menee ns. pipariksi:)
Kurkku tykkää hyvin peruslannoitetusta multavasta maasta ja kastelusta. Ei kannata mitään kovin eksoottista laittaa, minusta ainakin kurkut ottavat itseensä helposti makuja.
Tänään syöty ensimmäiset kurkut:)
sano, että kasvatat avomaankurkkuja kasvihuoneessa:-) ensimmäinen kukka aukesi eilen avomaalla
Mullakin ihan alulla kun ekat taimet paleltui… Ei oo kurkuista tietoakaan paitsi kasvarissa muutama raakile
Tänään syöty ensimmäiset kurkut:)
suolaa haavoihin, nyyh:)
Kasvatan niitä kasvarissa, lopettakaa sureminen:)
Minä unohdin kastella kurkuntaimet, jotka kasvoivat vielä purkissa odottamassa penkkinsä valmistumista. Taisivat kaikki heittää henkensä :´(
Mietin, että laittaisinko vielä uusia tulemaan, mutta eivät taida kyllä ehtiä enää tekemään yhtään kurkkua.
No en minä tiedä mutta elän toivossa. Riippuu varmaan säistä ja kuinka pitkään lämmintä riittää syksyllä.
Itse kylvin kaksi kurkun tainta 10 päivää sitten ja ne ovat nyt kolmilehtisenä saavissa pihalla.
Ei se ota, jos ei annakkaan, että yrittää! Ainakaan jos ei tarvitse satsata rahaa, eikä aikaa paljon.
Itse istutin kurkut sellaiseen altaaseen, että jaksan kantaa ne tarvittaessa sisälle yöksi. Jos ei kurkkuja tule, niin onhan ne kukat ainakin kauniita:)
Kurkuntaimien kasvu näyttää hidastuvan kun vein ne pihalle muutama päivä sitten. Kolmas lehti vahvistuu ja kasvaa mutta neljäs lehti on nupulla ja ollut saman kokoinen jo kolme päivää.
Mitäs veikkaatte, tuleeko yhtään kurkkua mulle omasta kasvisaavista?
Minulla ne avomaakurkut on tuolla kasvimaapellolla olleet samankokoisia jo kuukauden verran - siitä lähtien kun sinne pääsivät. Enkä usko että siitä kasvavatkaan - äsken taas katselin kun usva nousee pellolle ja kävin ulkotomaatit harsottamassa. Tuollainen yöusvan nousu niihin kuuluvine kylmine öineen on aiemmin kuulunut pelkästään syksyyn Toivon sinulle kuitenkin satoa, varmaankin lähtökohdat on paremmat ainakin kuin minulla.
kiitos, kyllä täällä ainakin lämpimämpää on kun kasvit on terssin suojassa. Ainahan noita saa kaupasta sitten jos…
Kasvatan avomaankurkkuja kasvihuoneessa. Istutin taimet 10. kesäkuuta. Tänään sain ekat kurkut. Taimilla on mittaa jo yli metrin ja pikkuisia alkuja vaikka kuinka paljon. Sato on taattu huononakin kesänä.
Tästä kesästä piti tulla lämmin…No ei kahta kolmannetta, niinhän sanotaan. Tämä on kolmas surkea kesä peräjälkeen joten jos ensi vuonna…
Auttasko jos kurkut tois yöksi sisälle ja veisi aamupäivällä ulos? Edistäisikö se kasvua vai tulisko liian suuria lämpötilaeroja?