Kurkku, Cucumis sativus

Delistar

Miksi tuo kurkku tyrii, ei kasva eikä kuole, jurrottaa vain, kohta lentää kenturalle :angry:

Minulla meinas vilu kapajata tuorekurkkua. Aika viileitä öitä ollut vaikka kasvarissa on ollut varalta patteri. Ylälehti lerpatti. Toivottavasti kasvupiste ei ole vahingoittunut. Sitruunakurkun taimet eivä ole olleet moksiskaan viileydestä.

Jostain syystä sitruunakurkku ei ole alkanut kukkimaan. Olen latvatkin leikannut. 

Vaikuttaako lämpötila siihen alkaako sitruunakurkku kukkimaan? Parvekkeen lämpötila ylittää +25°C asteen.
Ainakin tomaatti kärsii ja siksi päätin etten enää ala kasvattamaan tomaatteja.
Läpikuultavaverho on lasien edessä suodattamassa valoa. Yleensä tuuletan parveketta.

Persikka on ollut kiitollinen. :smiley:

Mun ensimmäinen kurkku oli aivan piikikäs ja maistui peelle! Mitähän siemeniä olen lieneen ostanut? Kasvavat aivan valtavasti,  luikertelevat pitkin lattiaa joten katkasin poikki joka puolelta, eivät sopis muuten kasvihuoneeseen. Kolme tainta kasvaa, olis näköjään yksikin riittänyt. Kovasti satoa pukkaavat. Saa nähdä voiko niitä sitten syödä?

Hopeline on antanu satoa aivan uskomattoman paljon ja kauan, kuinkahan kauan nuo jaksaa, kaks muuta eli Babyt tasasesti mukavasti muttei samanlaista sarjatuotantoa kuin noilla amppeli-Hopelineillä

Täälon taas kurkuista ylituotantoa,korvista kohta pursuaa yli.
Laiton tänä vuonna vähemmän taimia,mutta niitä vaan tulee niin mahoton.

Kasvihuoneessa on kaksi kasvihuonekurkkua sekä muutama avomaankurkku. Muutaman kurkun tekee jokainen ja sitten kellastuu lehdet. en ymmärrä mistä johtuu. Kasvimalla on muina vuosina kasvanut hyvin avomaankurkku. 

Mulla kellastuminen vaivaa ruukussa kasvavaa perunaa ja köynnöspapua. Avomaalla kasvavissa kurkuissa on ensimmäiset härmän oireet :frowning:

Näitä kypsyy ihan solokenaan :smiling_face:

Minulla näyttää onnistuneen Sitruunakurkun kasvattelu ensikertalaiselle ainakin kohtuullisen hyvin, hedelmät alkavat olla keltaisia. Aika kovilta vaan tutuntuvat… Pitää vielä jokunen päivä odotella ennenkuin koemaistan.

Hyvin vielä kurkut kypsyy näillä keleillä.

Keräsin viimeiset kurkut ja siellä lehtien alla niitä piileksi yllättävän paljon. Taimia 6 kpl, joista yksi erilainen. Enemmistö noita isoksi kasvavia, joissa siemeniä vähemmän ja pienempiä.

Oletteko kasvattaneet avomaalla Kiinalaista Käärmettä? miten onnistui ja tuliko satoa?
Yhtenä vuonna minulla oli se kasvihuoneessa ja en ollut yhtään tyytyväinen sadon määrään, itsessään muodostuneet kurkut olivat tosi aromaattisia ja hyvin maukkaita. Sen sanotaankin olevan avomaa kurkku. Onko kokemuksia?

Olen kasvattanut avomaalla kiinalaista käärmettä. Silloin oli lämmin kesä.
En kylläkään voi leuhkia sadon määrällä mutta jokunen tuli kyllä ja oli hyvänmakuinen.
Ne oli pitkulaisia löysähköitä spiraaleja.
Kolmesta pitkästä rimasta tein kasvutuen.

Minulla on sitä ollut avomaalla parina kesänä. Kasvatin silloin kuten avomaakurkkua ihan maata vasten katteen päällä tosin.  Satoa tuli ihan mukavasti  muistaakseni, ainakin kiikutin sitä myös ystävälleni joten liikatarjontaa oli ainakin ajoittain. Ystäväni soitteli perään myöhemmin ja kysyi mikä lajikkeen nimi on, oli kuulemma ollut niin hyvää että haluaa ehdottomasti laittaa seuraavana kesänä itsekin.  Avomaalla hänkin sitä sitten kasvatteli. Muistelen että siemenpussissakin sanotaan että kasvatus ulkona (kasvilavassa?).
Meinaan sitä laittaa ensi kesäksi ulos, haluan että pikkutytöt saa poimia roikkuvia pitkiä kurkkuja ihan itse omin kätösin ja pilkkoa ruokapöytään.
Sen lajikkeen siemeniä myydään (on ainakin aiemmin myyty) Lidlissä jossa siemenpussin hinta ei päätä huimaa.

Aloitin sitten ”kurkkukauden”. Nämä 5 siementä koeidättelin, ja kas, kaikki iti.
Ei minulla ole sydäntä näitä hävittää. Taidan olla pulassa :thinking:
Nämä ajattelin kasvattaa passiivi hydrossa, sen takia on verkkoruukut.
Laitoin siemenet itämään 17.3.19 kivivillaan.

Chali, pula kuullostaa jotenkin tutulta paikalta. Vieköhän sinne joku sivutie ? Luulen että oon eksynyt sinne joskus vahingossa :rolleyes:

Millonkas työ yleensä laitatte kurkut tulille? Mietin että tilaa kun nyt on, et laittaakko vaiko ei. Eroja sadon suhteen jos istutus ulos tapahtuu kasvin ollessa pieni vai iso? Mulle uutta kurkun kasvatus…