Toukokuun alussa laitan,kasvatan kasvarissa.
Minä taas täällä alempana laitan joskus Toukokuun puolvälin tienoossa, ehkä oon mattimyöhänen, mutta kun ei kurkut viileässä kasva ne vaan kituu ja kellastuu, ainakin meillä, niin aika turha minun on niitä hyvin paljo aiemmin kasvuun laittaa. Meillä on tässä aika kylmä paikka kasvatella, hitaasti lämpiää yleensä ja kylmä kasvari.
Kurkut (kasvihuone minikurkut) voivat hyvin, kasvavat ja leviävät. Lehdet isot.
Ykköskylvön (se koekylvö) taimet on napakat ja nuppuja jo näkyvissä.
Juuria on valtavasti mutta kyllä ne juokin.
Kakkoskylvö, noin viikon vanhoja. Iti heti ja kasvaa.
Kurkut on vielä sisällä. Siirrän kasvihuoneeseen kunhan yöt on edes plussan puolella.
Kurkuilla on noin litran kokoiset verkkoruukut ja sen ne näköjään tarvitsevat, juuria on ihan mielettömästi.
Vähän keleistä riippuu. Huhtikuun lopussa tai heti toukokuun alussa. Kasvatan vaan avomaakurkkuja ja istutan taimet kylmään kasvariin.
Kurppa, eikö kurkku ole aika kylmänarka? Kun kirjoitit kylmään kasvariin, niin mitä se oikeasti tarkoittaa asteissa?
Kylvätkö suoraan kasvarin multaan etkä esikasvata ollenkaan?
Avomaakurkkujen kanssa en tiedä tänä vuonna, joka vuosi on kyllä ollut ja syöty kaikki mitä tuli.
Pitää ehkä laittaa jokunen taimi lavaan. Minulla ei onnistu ellen esikasvata.
Kylvän kurkut n. parin viikon päästä sisälle lämpimään paikkaan. Istutan lämmittämättömään kasvariin harson alle kunhan säät lämpiää.
Kylvin tänään sisälle esikasvatukseen 2 Delistar (FI) siementä. Kasvihuoneeseen mulle ei enempää kurkkuja mahtuisikaan joten käytössä oleva siemenmäärä oli just passeli. Avomaankurkut odottaa vielä pusseissaan, kasvihuoneversiolla aloittelen.
Tämänvuoden ensimmäiset omat kurkut
Ihanan rapsakoita, maukkaita.
Onneksi on kasvamassa lisää.
Jos muistan oikein tuon kurkun nimi on Passandra. Se on ”mini” kasvihuonekurkku, nopeasti kasvava ja antaa aikaisin satoa. Erittäin satoisa, nytkin on kymmeniä ja kymmeniä alkuja.
Erittäin hyvän makuinen. Kuori sileä ja aika ohut.
Kaikki minun on haaroituneet, olen antanut olla kun kaikissa varsissa on paljon alkuja.
Tänään laskin kaikki vähän alaspäin narusta. Katto tuli vastaan.
Teen lisää tukinaruja niin saa sitten mennä pitkin kattoa.
Helppo poimia roikkuvia kurkkuja, ei tarvitse kumarrella
Minulla on kasvihuonekurkun taimissa 4-5 lehteä ja ne on 10cm pitkän varren päässä. Kun laitan ne kasvihuoneeseen niin voinko istuttaa ne maahan sirkkalehtiin asti? Ehkä se jossain tässä ketjussa lukee, mutta en jaksa kahlata läpi.
Kurkun taimen voi ohjeiden mukaan upottaa maahan hieman aiempaa syvempään. Muistaakseni en ole ihan sirkkalehtiin saakka upottanut.
Bobbie, kasvihuonekurkun kellastuminen voi aiheutua monesta eri syistä, esim. liian laihasta lannoituksesta, koska runsaan lehtimassan kasvattava kurkku vaatii paljon ravinteita.
- kasvualustan liika märkyys tai liiallinen kuivuus
- juuriston heikkous tai kasvihuoneen korkea ilmankosteus. Kurkun juuristo on arka ja tarvitsee koko viljelyn ajan lämpimän ja puhtaan kasvualustan. Juuriston häiriöt = planttu kärsii.
- kasvitaudit.
Viime syksynä kun hurahdin ajatukseen vesiviljelystä, hain netistä niin paljon tietoa ja kokemuksia mitä nyt löysin.
Tärkeimmät oli tomaatit, kurkut, paprikat, chilit eli ne mitä minulla nyt on vesiviljelyssä.
Yhteenvetona: puhdas kasvualus (multa tai vesi), tasainen kastelu, kasvin tarvitsemat lannoitteet, lämpöä ja riittävä tuuletus.
Tuon takia sitten kokeilen tänä vuonna vesiviljelyä, ja taitaa olla niin että siinä pysyn. Se vaan on niin helppohoitoinen.
Lisään lannoitettua vettä (kasvit juo jatkuvasti), sidon planttuja jos tarvitsee (tukinarut) ja se on siinä. Sitten syödään mitä tulee kurkut on olleet erittäin hyvän makuisia, mehukkaan rapsakoita.
Kasvihuoneessa on Palma merkkinen tuuletin termostaatilla, lämmittää tai tuulettaa.
Päivittäin tulee 3-5 kurkkua
Alan myös syöttämään koirille kurkkua kun tulee sen verran paljon. Koirat kyllä tykkää ja niin me mutta joku raja sentään
Lajike Passandra tekee nopeasti ja paljon kurkkuja
…on vasta päässyt vauhtiin
Oon kasvattannu Passandraa usiampana vuonna ja on takuuvarma tuottaja.Ja hyvän makunen.
Mutta liika on liikaa,sen saimma kokia viime kesänä,ei enää nuin monta kurkuntainta tänä kesänä.
Pitää alkaa jatko”jalostaa” Passandrat
Alan selata reseptejä.
Äsken tein illan grilliruuan lisäkettä.
Voiko Passandraa käyttää säilykkeissä samalla tavalla kun avomaakurkku? Mausteliemeen?
Olen aina käyttänyt avomaakurkkuja
Kiitos Filopator. Tieto avasi mahdollisuuksia
Ei taida olla enää päänvaivaa kurkkujen ylituotannosta
Aina olen kasvihuoneen kurkuista tehnyt säilykettä. Ovat minunkin mielestä paremman makusia kuin avomaankurkut.
Tänään vein kaksi tainta kasvihuoneeseen, enempää sinne ei sovi.
Torstaina sain kurkkuhuoneen lopultaki valaamiiksi,paprikat jo tiputteli nuppuja pikku purkeissa.
Poistin kurkuista lehtiä varmaanki yli puolet.Kurkun alut alakaa homehtumaan ku on niin kostiaa.Pitäs paistaa kuiteski joskus aurinko että kuivuis.Jouvvutaan pitämään puhallinta päällä että pikkusenkaan kuivuis,halavaksi tulee ite kasvatetut
Karvari, voi itku.
Onneksi kurkut tekevät pitkään alkuja, on vielä mahdollisuus omiin kurkkuihin.
Tuo hyötysuhde, itsekasvatettu vs kaupasta ostettu, jos nyt huomioi ihan kaiken niin olen kyllä miinuksella.
Mutta, viis siitä, itsekasvatetut maistuu paremmalta ja tietää miten on kasvatettu.