Kurpitsa: Kesäkurpitsa, Cucurbita pepo L

Enpä sanonut mitään. :slight_smile: Ensi vuonnakin on kesä.

Tuu hakemaan multa. n.15 ylimääräistä.

Joo, jos ne on siirrettävän kokoisia kuukauden päästä. :wink:

Tänään vasta jaksoin siirtää kuvat koneelle

Halla iski pariin lehteen viimeyönä, vaik oli ämpärit pääl

Jospa lehti osui ämpäriin ja sen takia otti nokkiinsa?
Muuten olen kyllä kateudesta vihreä taimistasi.

Istutin varsin isot mutta hontelot kesäkurpitsan taimet eilen ulos suureen kukkalaatikkoon, peitin harsolla, ja tänään moni lehti oli ihan veltto. Näinköhän taimet ovat menetetty tapaus… ? Ehtisikö tässä vaiheessa vielä esikasvattaa pari uutta tainta varmuuden vuoksi vai onko jo liian myöhäistä tämän kesän osalta?

Ekaa kesää kasvattelen mitään ja mulle joku taimimyyjä sanoi että kesäkurpitsan taimilla pitäisi olla 50cm-70cm väliä? Pitääkö paikkansa? Mulla on nyt 2 taimea odottamassa kasvihuoneessa siirtoa kasvimaalle ja enhän tietenkään halua että kasvimaalleni jää ns. hukkatilaa, joten vinkit istutusväleistä otetaan ilomielin vastaan.

Mä en tiedä omista kesäkurpitsantaimistani muuta kuin että vihreitä pitäisi tulla. Katsotaan nyt saadaanko mitään.

Kuinka kauan kesäkurpitsaa kannattaa pitää harson alla?

ja tykkääkö kesäkurpitsa hevonkakasta?

Jos hyvin kasvaa, niin kesäkurpitsa vaatii hyvinkin vajaan neliön tilaa, vähän riippuu lajikkeesta, minusta mun viime kesäiset Gold rushini olivat puolet pienempiä kuin ne perinteiset vihreät. 50cm väliä on kuitenkin varmasti tarpeen. Jos tulee märkä kesä väljempi istutus on parempi.

on teillä isot taimet, mulla ole vasta ku yksi “normaali” lehti kasvanut… jospa ne lämpöset ilmat ku tulee niin kasvaisivat paremmin.

Plaah  Yöllä halla vie lehtiä, päivällä aurinko polttaa. Onneks on PALJON varataimia 

Ei niitä kyllä kannattaisi ulos istuttaa ennen 10.6. Itse vien vasta silloin. Opin sen viimeistään muutama vuosi taaksepäin, kun istutin kaikki kesäkukat ym ulos 9.6. Ja seuraavana yönä tuli kevään viimeinen kunnon halla ja vei melkein kaiken mennessään. Ei tarvitse kertoa paljonko otti päähän. Ja toista kertaa en aio tuota kokea.

Sisällä odotellaan täälläkin kiltisti. Meinasin jo viedä ulos, mutta se harso, jonka löysin, oli kyllä sellaista riekaletta, ettei siitä ollut avuksi. Kasvimaa on turhan lähellä meidän hallamonttua, enkä mitään ämpäripeliä kyllä jaksa ruveta. Kesäkukkia kyllä laitoin jo ulos, mutta ne ovat vähän korkeammalla muutenkin suojaisemmassa paikassa.

+15 luvataan yöksi, ehkei se halla sieltä tulekaan… Ja forecan mukaan +10 öitä jatkuu niin pitkälle kuin pystyy näkemään.

Mainitsinkin jo, että taimeni vaikuttavat aika kehnoilta… lehdet menivät veltoiksi, kuiviksi ja osa oudon valkoisiksikin ja nypin niitä pois niin, ettei joihinkin taimiin jäänyt jäljelle juuri mitään… :(. Taitavat olla menneitä… Olin kuitenkin kyseisessä kukkalaatikossa ajatellut kesäkurpitsoja kasvattaa. Onko järkeä kokeilla suorakylvöä ja miten se onnistuisi parhaiten (vai onnistuuko mitenkään)? Lajin nimi on Bush Baby.

Oliko ne lehdet vaan auringossa palaneita? Kyllä ne vielä voivat lähteä kasvamaan, mutta suorakylvöäkin voi kokeilla. Onhan tässä vielä aikaa sisälläkin kylvää, mutta sitten on taas se ulos totutteleminen.

Varmaan järkyttyivät ulos siirrosta - oli kaiken lisäksi vielä aika tuulinen päivä - ja olivat niin honteloita muutenkin. Pitää vielä vähän aikaa seurata, toipuvatko taimet. Jos ei, niin varmaan pitää testailla suorakylvöä… Ei tuo esikasvatus tuntunut oikein onnistuvan (varmaan liian vähän valoa tms), kun tuli niin hontelot taimet.

Suojaa ne nyt siellä maalla, etteivät saa enempää suoraa auringonvaloa, laita vaikka joku ämpäri tai kangas, pelkkä harso ei välttämättä riitä tuossa vaiheessa. Mulla selvisivät viime kesänä kurkut samanlaisesta onnettomuudesta. 

myöhästy vähän nämä sisäkylvöt, joten kylvän kesäkurpitsat tänä vuonna suoraan ruututarhaan. Kerran aiemmin kokeilin, ja niistä suorakylvöistä tuli aikaisemmin satoa ja paaaaljon enemmän…

Eipä kai tartte suojata ensiyönäkään. +8 yön alin, klo 06.00 luvataan. 22 kesäkurpan tainta maassa :smiley: Vieläkin jäi yli. Huomenna koristekurpitsat maahan, nekin ovat jo ihan äly,ISOJA.

Ja vieläkin on varataimia jos nämä kuolee. Eka vuosi mulla kesäkurpitsojen kanssa… will see…