Kysymyksiä orkideoista

oletteko lannoittaneet samaan aikaan "tavallisella" orkidealannoiteella ja antaneet b-vitamiinia lisänä?

Mie olen antanut yhdellä kertaa aina yhtä sorttia. Joskus lannoketta, joskus merilevää, joskus beetä.
Ja välillä ihan sitä itteään (=siis vettä...) ilman mitään lisukkeita.

Apteekista minäkin sen tiamiinin olen ostanut. Ei ole edes kovin kalliskaan. Minulla on sellainen sekoitus lannoitetta ja sitä vitamiinia. Nehän ovat periaatteessa eri aineita. Merilevän kyllä lasken lannokkeisiin ja käytän sitä enemmän talvisin, koska sillä on sellainen elvyttävä vaikutus kasviin. Varsinaista orkidealannoitetta käytän kesäisin kiivaimman kasvun aikaan. Mieleatäni kukin saa parhaan tuloksen rauhallisesti ja varovaisesti kokeillen. Tarkoitan tällä sitä, että mihinkään radikaaleihin juttuihin ei kannata orkideoiden kanssa ryhtyä etteivät ota nokkiinsa.

Minulla osa on saanut nekon orkidealannoitetta kevään ja kesän ja talvella mennään taas merilevään. Osa sai alkuvuodesta hevon k****a ja niitä en ole muuten lannoittanut. Mukavasti kukkivat. Lehtien ja juurten kasvu on ollut voimakkaampaa tuolla "puhtaalla" luonnontuotteella ravituilla.

eli aina oppii uutta!!!en tiennytkään että b-vitamiinia voidaan antaa kasveille,täytynee lähtee sitä metsästämään!kiitos vielä vinkistänaurua

tervehdys ! osa tälläkin palstalla kirjoittavia orkideaviruksen saaneita ovat varmasti kokeneita alan kasvattajia, heräsi sellainen kysymys jota Orkidealehden sivuilla on menneinä aikoina koeteltu selvittää ,mitä itseasiassa ihmisten ikkunoilla oikein kasvaa eli koostuuko kokoelmat pääasiassa kaupallisten hybridien massasta vai onko. luonnonlajien suosio on lyönyt täällä pohjanperukoilla itsensä läpi.  Eli kertokaa mitä huushollissa kasvaa?

Täällä kasvaa kumpaakin,eli hybridejä ja luonnonlajeja vieretysten.Aloitin harrastuksen kärpäsen puraisemana hybrideillä(niinkuin varmaan suurin osa?)kun en tiennyt juuri mitään orkideoista jonka jälkeen olen pikkuhiljaa siirtynyt luonnonlajeihin tiedon karttuessa.Itselläni ei ole kaappia vaan kaikki on ikkunan edessä ja osa kesäisin ulkona.Täällä Etelä-Ranskassa on vain niin kuumaa että täytyy laittaa suojaverhot ja ulos pohjoispuolelle.

Suurin osa minunkin kasveistani ovat hybridejä. Toki muutama luonnonlajikin on joukossa. Olen tehnyt itselleni jo alussa selväksi, että en aio kuormittaa luontoa ylimääräisesti ja siksi nuo hybridit ovat minulle parempia. Minullakaan ei ole kaappia ja muutenkin resurssit ovat rajalliset, joten ikkunalautaolosuhteisiin jalostetut kasvit sopivat minulle vallan mainiosti.

Hei!

Itseltäni löytyy myöskin molempia. Minusta on kummaa, että täällä usein tuntuu siltä, kuin nuo "aidot" luonnonlajit olisivat jotenkin hienompia. Tosiasia on kuitenkin, että luonnonlajit ovat usein tottuneet melko tarkkarajaisiin olosuhteisiin, jolloin ne sopeutuvat kovin huonosti ikkunalaudalle, taikka edes kaappiin. Hybridien jalostuksessa on puolestaan käytetty yleensä kymmeniä eri lajeja, jonka ansiosta ne sietävät yleensä huomattavasti laajempaa olosuhdekirjoa. Kyllä nuo kääpiödendrobium-hybridit vaan luonnonlaji kääpiödendroni voittavat mennen tullen, kukat ovat puolet suurempia ja kukkivat kaiken lisäksi huomattavasti säännöllisemmin.

Jussi Kaijasilta

terraario.fi

kyllä minä hurahdan ihan molempiin oli sitten luonnonlajeja tai ei,onhan se kuitenkin mielenkiintoista omistaa muuta ma "aito"kieli ulkoa!nyt tekee mieli tuoksuvia kukkia,mistä lie johtuu......

Minä kompuroin poisto-orkideojen kanssa edelleen eli miten kommentoitte seuraavaa istutussysteemiä:  verkkokoriin istutettu (tiheätä kanaverkkoa) perusorkidea"multa"- pohjaan ja lasipurkki uloimpana.  Osa poistoista oli sellaisia ohut- ja vaaleajuurisia.  Tarviiko ne erillaisen pohja-aineen (tiiviimmän??)?  Niitä läpinäkyviä muovipurkkeja kun ei löytynyt niin väkästin verkosta... Kastelu sama upotussysteemi kuin muilla, vaaleajuuriset mystisiä kun ei tiedä ottaako ne vettä vai ei, onko liian kuiva tämä ilmavahko istutustapa.

Hei!

Siitä verkostasi, jonka oletan olevan galvanoitua liukenee haitallisia määriä sinkkiä. Jos taas ei ole galvanoitua, niin liukenee liikaa rautaa. Eli ei ole välttämättä fiksuin ratkaisu. Muovikoreja/muita orkideoille sopivia ruukkuratkaisuja (esim epiweb) saa kyllä monista nettikaupoista ja suuremmista puutarhakaupoista.

Terveisin

Jussi Kaijasilta terraario.fi

Onko minkälainen purkki/ruukku paras orkidealla?

Kanaverkkoja on myös saatavana muovitettuna, luulisin että niistä ei kummemmin liukene mitään ylimääräistä.

Eetenineeva, onko sulla tiedossa poistojesi nimiä tai edes sukuja? Ovatko phalenopsiksia vai jotain muita? Luulen että vain harva orkidea tarvitsee ihan välttämättä läpinäkyvän ruukun eli minusta voi kyllä käyttää tavallisia muovi- tai saviruukkujakin ellei läpinäkyviä ole saatavana. Jos haluat tarkkailla juurten kehitystä, silloin tietysti läpinäkyvä on paras vaihtoehto. Ja niitähän voi myös askarrella vaikka limsapulloista, hunajapurkeista tms., vain mielikuvitus on rajana.

Yleissääntönä voisi kait sanoa, että mitä ohuemmat juuret, sitä hienompaa voi istutusmateriaali olla.
Astian valinta menee sitten lajin mukaan.

minä olen käyttänyt dendroille saviruukkua ja hyvin ovat viihtyneet,phaleilla on muoviruukku kuten osalla Cattleyoista

jaaha,sori nyt vaan tuli sitten kaksi kertaaapea

Hei!

Itse en kyllä käyttäisi muovitettuakaan, kyllä siitäkin aina sen verran pääsee sitä sinkkiä liukenemaan.

Parhaat ruukut? Riippuu käytöstä täysin. Mielestäni kasvihuoneessa / orkideakaapissa kannattaa käyttää mahdollisimman ilmavia koreja ruukkujen sijaan, taikka epiweb ruukkuja, joiden sivuistakin kosteus pääsee haihtumaan. Samoin tiiviissä ikkunalautarykelmässä, jossa ilmanvaihto voi olla välillä vähän turhan vajaavaista. Muoviruukkuja en itse käytä ollenkaan, enkä kyllä saviruukkujakaan. Kasvi kun kärsii aina sitä uudelleenistutettaessa, kun se pitää repiä vanhasta ruukustaan pois. Epiwebbiä / koria käytettäessä ruukun voi istuttaa uuden isomman sisälle. Näin kasvin kasvu ei taannu uudelleenistutuksen takia. Eikä ole samanlaista tautiriskiäkään, kun juuria ei vaurioidu.

Hintalaatusuhteeltaan vanhat saviruukut ovat kieltämättä hyviä tosin... ja varmaan menettelevät ihan hyvin ikkunanlaudalla. Niistä kasvin tarkkailu on vaan huonompaa. Lisäksi veden haihdutuspinta-ala on kovin pieni, jolloin kuivahtamisessa menee turhan kauan. Kasvu on parempaa, jos kastelusykli on tiheämpi, luonnonmukaisempi...

Terveisin

Jussi Kaijasilta

terraario.fi

Verkkokoreja on käytetty orkideoilla vuosikymmeniä, muovitettuina tai ilman. Sinkkiä käytetään myös orkidealannoitteissa hivenaineena, kuten myös kuparia ja rautaa. Jussi, mistä tieto tämän sinkin liukenemisesta ja vaarallisuudesta on peräisin?

Menee vähän pää pyörälle ja kun tosiaan ostin euron/kpl poistoja 10 kerralla, hölmöyksissä sikäli etten ensin tsekannut yhtään taustoja tms. Eli luulin, että orkidea on niinkuin yksi laji ja yhtäkkiä menikin ihan monimutkaiseksi. Siinä ostosatsissa oli laputus tietysti aika heikko, mutta mm oncidium, dendrobium, cambria (keksitty myyntinimi??), yksi näytti ihan siltä orvokkimaiselta (miltoniopsis?), yksi näytti veenuksen kengältä sellainen riippuva pussukka. Yksi oli sellainen mustekalamainen outo. Laitan tähän vielä yhteiskuvan (häpeän sitä ekaa ajatuksta mansikkapöntöstä- älkää kiltit pyörtykö) ja pari potrettia... olen tosiaan ihan noviisi näiden kanssa ja pienokaiset nyt huutaa viherhuoneessa AUTTAKAA NYT TÄTÄ HÖLMÖÄ, 10 HENKEÄ VAARASSA! Eli siis tästä pöntöstä päällimmäiset siirretty korisysteemiin. Muut odottaa vielä.

Mustekala on vanhalta nimeltä encyclia cochleata.