Kysymyksiä orkideoista

Minäkin tein orkidearuukkuja kanaverkosta. Etsin puupöllin jonka päälle pienellä vasaralla napsuttelin kanaverkkoa haluamaani muotoon. Sitten automaalilla ruiskumaalasin kahteen kertaan ja laitoin amppelinarut. Oli aika kätevää. Sain haluamani kokoisen jossa stanhopea nyt on. Kallev voisi kertoa kokemuksistaan. Hän on käyttänyt tällaisia amppeleita.

Hyvän näköisiä nuo eurolla ostetut  kasvit.Parempi olla monta, sillä jos yksi tuohoutuu väärän hoidon vuoksi,  jää vielä yhdeksän.Kuitenkin kun orkideavirus on ihmiseen tarttunut olisi joutunut kalliilla ostamaan vähän ajan kuluttua lisää.

Tuossa edessä näyttäisi olevan Venuksenkenkä, eli Paphiopedilum. Olisiko siinä nuppu tulossa suurimman verson keskellä.Uudet versot ihan hyvässä kasvussa. Tämä saisi olla siinä muoviruukussa missä ilmesesti onkin. Kärsii uudelleen istuttamisesta, eikä sovellu koriin.Ei kannata sumuttaa ettei lehtiversoon jää vettä ja kasvupiste mätäne.Tuo keltakukkainen on joku Oncidium, joka uudelleen istutetaan keväällä uuden kasvun alettua.Nyt kukinnan jälkeen viileähkö kuivahko lepoaika. Muoviruukkuun voisi tehdä reikiä sivulle, niin se olisi korin mummoversio.

Ei niistä ruukuista kannata paineita ottaa. Orkideat ovat hyvin sitkeähenkisiä kasveja ja menestyvät monenlaisissa ruukuissa.Omat olosuhteet  vaikuttavat . Ikkunalaudalla korikasvatus on vaikeampaa, liiallisen kuivumisen takia.

Lue näitä orkidea kirjoituksia ja ota niistä ne vihjeet, jotka sopivat sinun kasveille ja olosuhteille. Tervetuloa joukkoon. Kirjoittele miten lähtevät kasvamaan. 

Eetenineeva, istuhan ihan ensimmäisenä alas ja henkitä syvään. Just noin. Ja sit tulee tietoa: olet tehnyt erinomaiset kaupat, eivätkä kasvisi ole missään hengenvaarassa, ellet jätä niitä yöksi pihalle jolloin halla voisi ne listiä. En usko että olisit niin ajattelematon, joten ei mitään hätään.

Tarkasta aivan ensimmäiseksi, onko kasveissa tuholaisia. Jos ei ole, voit jättää seuraavan lukematta. Jos tuholaisia on, annat kunnon ruiskutuksen haalealla mäntysuopavedellä ja heti perään Raidilla tai Provadolla (kasvit muovisäkkiin ja suu suppuun, saavat hautua siellä puoli tuntia) Sit kasvit pois säkistä ja haalealla vesisuihkulla saippuat ja ruumiit pois.

Sit otat kasvin pieneen karvaiseen käteen, käännät ylösalaisin ja nykäiset ruukun irti. Todennäköisesti käsillesi varisee märkää, hienoa putua (kuin metsänpohjaa sammalen alta), joka on ollut joskus jurakaudella ihan kelpoista orkidean kasvualustaa. Nyt se joutaa roskiin. Ravistelet kasvia kevyesti, jolloin tiivistynyt kasvualusta varisee pois. Leikkaat myös saksilla pois kaikki juuret, jotka ovat märkiä ja pehmeitä eli kuolleita. (Rohkeasti vaan, ei se kasvi kuole leikkuuseen vaan sen puutteeseen!)

Laitat purkin (joka voi todellakin olla saviruukku, läpinäkyvä tai läpinäkymätön muoviruukku, kanaverkkokoppa, jäätelörasia tai minkä nyt ikinä keksitkään) pohjalle reilun kokoisia hiilen- ja kaarnanpaloja, kasvi perään ja täytät jäävät kolot kaarnalla ja hiilellä (sormenpään kokoiset palat ovat hyviä). Palojen tulee mennä niin, että kasvi on tukevasti ruukussa, mutta kasvualustaa ei ole tungettu tiiviiksi.

Ja kasvisi on edelleen hengissä

Ai joo: älä suotta jää odottamaan "oikeaa istutusajankohtaa", sillä se on just nyt. Markettiorkideojen yleisin kuolinsyy on tiivistynyt ja mädännyt kasvualusta joka tappaa juuret. Eli alustanvaihtoon, mars!

Täällä on myös oltu uudelleen -istutuspuuhissa sillä löysin paikallisesta "superkukkamarketista" orkideoja edulliseen hintaan.Mukaan lähti Cattleya hybridi (jollaisen näin täällä jollain palstalla muuten.Keltaiset kukat ja vähän niinkuin pantterin täpliä huulessa).Mukaan lähti myös Dendro hybridi ja Cambria.Cattleya ja Cambria saivat nyt uuden kaarna-alustan vaikka Cattleyassa kukkavanat onkin.Ei haittaa vaikka kukat lähtee kunhan kasvi ei kuole,oli sen verran puutunutta kaarnaa.Olen kuitenkin huomannut niistä saviruukuista että aika moni orkidea on siinä viihtynyt kunhan ei liian useaan kastele ja antaa kuivahtaa välillä.Nämä "astiat "ovat taas isoilla alustoilla joissa on vettä ja vulkaanista soraa,näin saviruukun pohja on jatkuvasti hieman kostea muttei märkä. Saviruukuissa olevilla kukilla on pelkkä kaarna alustana ja vähän Chileläistä kuivattua sammalta päällä,että silleenkukkanen.Kaikki nuo istutus-systeemit riippuu kuitenkin eri olosuhteista ja jokaisen tavasta hoidella kukkasiaan,yhtä ainoaa tapaa ei ole olemassa ja parempi niin.

Kiitokset Mummo ja Riverboogie täsmäohjeista!   Luin jo kertaalleen vanhasta pentistäkin aimomäärät orkideakeskustelua ja se vaikutti aika salatieteeltä ja hiukset nousi pystyyn.  Varsinkin ne kaapit ja semihydrot pisti aika nöyräksi no-jaa.  Nyt kirjaan kullekin "tapaukselle" nimikylttiä ja yhdinohjeita (koska mm minulla on viherhuoneessa talvella noin 10-12 astetta lämpöä ja osa orkideoista ei halua kylmäjaksoa) ja rupean lukemaan alusta uusiksi näitä sivuja muistiinpanovehkeet vieressä.  Kirjaston orkideakirjoista se ohuin suomalaisperäinen läpyskä oli muuten aloittelijalle selkein ja sekin vähän liian laaja.  Bauhaussista löytyi lopulta halvimmat siistit läpinäkyvät muovipurkit (50 centtiä/kpl pienin malli, oli myös isompia) ja Plantagenista lasiruuut 1,95/kpl (tarjoussatsi) ja Biltemasta hyviä valkoisia nimikointikylttejä.  Alla pari kuvaa verkkoyhdistelmästä, jatkan siis uudelleenistutusta tällä arsinaalilla jos löytyy aina suositus kullekin.  

Yksi kysymys vielä tässä vaiheessa:  nämä valkojuuriset, miten niistä juurista näkee että ovat ok tai vaativat lisää/vähemmän vettä?? Upottelen kaikki sadeveteen krt/vk, tosin katolta rännistä Vantaan seudulla satanutta - lienee jotain happovettä.  Minusta valkoset juuret on koko ajan vedenpuutteesta kärsivän näköisiä. 

Huh nyt jännittää piti ihan tulla varmistamaan ja kysymään,et onko tämä alkamassa kukkimaan.

entä mikä tämä on tähänon tulossa keiki jonka molemmilla puolilla on nuput? toivottavasti kuvasta saa selvää

entä voiko samaan varteen tulla 2 kukkavartta kuten seuraavassa tosin huonossa kuvassa

pitääkö kukkimaan aloittavaa hoitaa jotenkin erinlailla vai  samoin kuin tähänkin asti?

sorry jos tuli typeriä kysymyksiä,mutta olen aivan täpinöissäni ekan kukan kanssa.Entä kauanko menee yleensä kun aukaisee ekat nuput?

Kyllä pahalta näyttää, että kukkimaan se alkaisi. ;)

Ilmeisesti tuohon toiseen on tosiaankin samaan aikaan kasvamassa keiki ja kukka. Olihan täällä jollain juuri tuollainen kukkiva keiki, jossa tosin kukka jäi normaalia pienemmäksi.

Minä ainakin kastelen ja hoidan Phaleja ihan samalla tavoin kukinnan alkaessa, kuin muulloinkin. Mahdollisimman samankaltaisena nyt vaan olosuhteet, ja pidät näppisi irti kukasta, vaikka kuinka tekisi mieli sitä hoidella. ;)

Noita haarojakin voi tulla ihan miten sattuu ja useampiakin yhtä aikaa. Itse en koskaan noita vihreitä kukkavarsia katkaise, kun minusta silloin tulee rumempia haarautumia.

Leikkasin nuo molemmat päät poikki kun ne olivat ihan kuolleet ja ruskeat,kun kukan ostin.Mutta hyvä tietää vastaisuuden varalta.Saapas nähdä minkä värinen tulee.

Juu, silloin jos ne kuivuvat ja ruskistuvat niin ilman muuta poikki siihen vihreään saakka. Joskus koko varsikin kuivuu ja sen voi sitten katkaista aivan juuresta.

On siinä oma jännityksensä tosiaankin, kun ei ole väristä mitään tietoa. Itsekin pelastelen tuollaisia ohikukkineita raaskuja ja sitten kun sattuu useampia saman värisiä, niin niitä on laitettava kiertoon.

Tuo kukkien avautumisnopeuskin muuten vaihtelee aika paljon eri yksilöillä. Jotkut avaavat nuppuja muutamien päivienkin aikana, mutta luulen kyllä, että saat tuon kanssa vielä muutaman viikon odotella.

tämä kukka on tehnyt 3 keikiä jotka vasta irrotin ja ainakin kolme on jo tulossa,joten pitää toivoa,että olisi jokin tosi nätti.

Oisko kellään hyvää vinkkiä millä saisi putsattua suihkutusvedestä jääneet kalkkitahrat esim. katleijan lehdiltä pois? Itse suihkuttelen aika nuukasti, mutta uusissa kasveissa on usein tarhojen tai kukkakauppojen jäljiltä usein rumat läikät jotka ei tahdo pelkällä vedellä pyyhkimällä lähteä.
Uskaltaisko mitään pesuainetta käyttää?

Hyrinä, koeta sitruunan mehua, vaatii muutaman kerran ennen kuin kaikki on poissa.

Ainiin. Sillähän sitä ikkunoitakin pestään..... 
Raakanako?

Mun motto on, että kaikki raakana tuoppi ... naurua  ... ikkunoita olen pessyt ihan ikkunan pesuaineilla.
Mitä arvelisit, montako kiloa tavallisen omakotitalon ikkunoiden pesuun tarvittaisiin hymy 

Jaa sitruunoitako naurua 

eiku ihan oikeesti, olen tavannut laittaa ihan oikeeta sitruunamehua ikkunanpesuveteen ja kyllä siitä hyvä tulee. Joskus laitan lurauksen etikkaakin.
Orkideakaapin seinissäkin oli usvattimen vieressä pahat pinttymät, niitä hankasin suoraan sitruunanlohkoilla ja kyllä nekin puhdistui. Plussana raikas tuoksu.
No nyt menee jo off topic...mutta kiitos vinkistä, kokeilen hetimiten!

Hyvä vinkki jole,nyt sitten sitruunoita kaupasta raahaamaan ja isännältä piiloon ettei mene bio-aineet margaritoihin! Itse olen käyttänyt myös paremman puutteessa huoneenlämpöistä maitoa ja hyvin ovat pyyhkiytyneet.Voisi laittaa otsikkoon isoäidin hoitoohjeet!sydän

Mitenkä se telkkarissa neuvottu banaaninkuori toimii orkideoilla? Ainakin muihin olen kokeillut ja kiiltävät tulee.

Banaaninkuori...??! Lämmin maito?
Tämähän alkaa jo mennä mielenkiintoiseksi

Hei!

Sain pienen Sedirea japonica orkidean. Onko kellään kokenusta kyseisestä kasvista?  Minkälaisissa olosuhteissa viihtyy? Miten isoksi kasvaa?